متخصص داخلی عفونی کیست و چه زمانی باید به آن مراجعه کرد؟

0

کافی است نگاهی به بورد پزشکان متخصص در هر بیمارستانی بیندازید که با مجموعه‌ای متفاوت و متنوع از متخصص‌های بسیاری رو به رو شوید. هر یک از این تخصص‌ها برای درمان و تشخیص بیماری‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده‌اند. متخصص داخلی عفونی از جمله تخصص‌هایی است که در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها به چشم می‌خورند، اما متخصص داخلی عفونی کیست و چه زمانی باید به آن مراجعه کرد؟ در این متن قصد داریم به طور کامل این سوال‌ها را پاسخ دهیم. ما را تا پایان این متن همراهی کنید.

متخصص داخلی عفونی کیست؟

‌بدن ما خانه امنی برای انواع قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و هر عامل خارجی است. وجود باکتری و قارچ در بدن کاملا طبیعی است و هیچ مشکلی برای بدن به دنبال نخواهند داشت. جالب است بدانید که برخی از این باکتری‌ها برای بدن مفید و ضروری نیز هستند، اما برخی مواقع باکتری‌های غیر ضروری، ویروس یا عامل خارجی در بدن عفونتی را ایجاد می‌کند. برای تشخیص و درمان چنین بیماری‌هایی باید به پزشکی با تخصص عفونی مراجعه کرد.

کار متخصص عفونی چیست؟

چنین پزشکانی با مهارت‌های بالینی و آزمایشگاهی‌ توانایی تشخیص انواع عفونت‌های مختلف را دارند. پزشک با تخصص عفونی لازم است که همیشه اطلاعات خود را به روز نگه دارد و مطالعات گسترده و مداومی در این زمینه داشته باشد. دلایل زیر اهمیت این موضوع را نشان می‌دهند:

متخصص داخلی عفونی
  • افزایش شدت عفونت‌ها
  • افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی میکروارگانیسم‌ها
  • تولد عفونت‌های جدید مانند بیماری MRSA یا نورو ویروس
  • افزایش سفرهای بین‌المللی

در بحث متخصص داخلی عفونی کیست، باید توضیح دهیم که پزشکان بیماری‌های عفونی با آزمایش کردن مایعات و خون بدن شما آنتی‌بادی ویژه‌ای را جستجو می‌کنند. آنتی‌‌بادی‌ها سلول‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عامل خارجی مضر سنتز و ترشح می‌کنند. شناسایی آنتی‌بادی روش موثر برای یافتن عامل بیگانه است، چرا که بدن و سیستم ایمنی برای هر عامل خارجی و پاتوژنی آنتی‌بادی ویژه آن را سنتز و ترشح می‌کند. به طور معمول ساخت آنتی‌بادی در حدود دو هفته زمان می‌برد.

درمان عفونت‌های باکتریایی به کمک تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها صورت می‌گیرد. آنتی‌بیوتیک‌ها به دو صورت تزریقی یا خوراکی تجویز می‌شوند. درمان سایر بیماری‌های عفونی ممکن است به کمک داروهای ضد انگل، ضد قارچ یا ضد ویروس صورت گیرد. همچنین برای درمان و پیشگیری از ابتلا به برخی از بیماری‌ها تزریق واکسن توصیه می‌شود.

چه زمانی باید به متخصص داخلی عفونی مراجعه کرد؟

در مقاله متخصص داخلی عفونی کیست، این نکته را به خاطر داشته باشید که تمامی افرادی که به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند، نیازی به مراجعه به پزشک متخصص عفونی ندارند. بیشتر بیماری‌ها و عفونت‌ها توسط متخصص داخلی عمومی قابل تشخیص است. با این حال تشخیص برخی از بیماری‌های خاص عفونی تنها توسط یک متخصص امکان‌پذیر است.

به طور معمول عفونت خود را با تب نشان می‌دهد. در صورتی که عفونت با درمان‌های عادی بهبود نیافت، لازم است که برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کرد. پرشکان متخصص عفونی با تجویز آزمایش‌ها نوع عفونت را تشخیص می‌دهند.

بروز عفونت پس از عمل جراحی در بیمارستان نیز بسیار شایع است. در این حالت نیز پزشک متخصص به کمک شما خواهد آمد.

مسیر تبدیل شدن به متخصص بیماری‌های عفونی

در ادامه مبحث متخصص داخلی عفونی کیست، به روند تحصیلات دانشگاهی این افراد می‌پردازیم. پزشک متخصص داخلی عفونی پس از سال‌ها تلاش، مطالعه و تحمل مسیری سخت فارغ‌التحصیل می‌شود. پزشکان متخصص مانند سایر تخصص‌های پزشکی باید دوره هفت ساله پزشکی عمومی را پشت سر بگذارند، پس از آن لازم است که دوره رزیدنتی آموزشی سه ساله را در رشته داخلی بگذرانند.

پس از گذراندن امتحانات بورد داخلی و دوره دستیاری، باید مسیر دوره آموزشی دو ساله در زمینه بیماری‌های عفونی را طی کنند. در نهایت برای تخصص گرفتن در این زمینه نیاز است که در آزمون هیئت مدیره بیماری‌های عفونی قبول شوند.

متخصصان بیماری‌های عفونی چگونه با سایر پزشکان کار می‌کنند؟

اگر برایتان سوال است که متخصص داخلی عفونی کیست و در چه مراکز درمانی مشغول به فعالیت است، باید بگوییم که این متخصص در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها کار می‌کند. زمانی که شرایط بیماری سخت و پیچیده می‌شود، سایر پزشکان با متخصص بیماری‌های عفونی مشورت خواهند داشت. همچنین پزشکان متخصص عفونی نقش مهمی در مراقبت‌های پس از عمل جراحی دارند.

آن‌ها با تجویز داروهای ضد قارچ و آنتی‌بیوتیک از بروز هر گونه عفونت پس از عمل جراحی جلوگیری می‌کنند.

بیشتر مراجعه‌کنند‌گان پزشکان بیماری‌های عفونی، بیماران ارجاع داده شده توسط سایر پزشکان هستند. به عنوان مثال در صورتی که پزشک عمومی یا پزشک خانوادگی در غربالگری متوجه افزایش آنزیم‌های کبدی فردی شود، برای بررسی ابتلا به بیماری‌های جدی‌تری از قبیل هپاتیت، آزمایش‌های مربوط به آن را تجویز می‌کند.

در صورتی که آزمایش هپاتیت بیمار مثبت باشد، بیمار به متخصص عفونی ارجاع داده خواهد شد. پزشک متخصص داخلی نیز پس از معاینه آزمایش‌های بیشتری را برای تعیین میزان آسیب کبدی، فشار و بار ویروس هپاتیت تجویز می‌کند.

پس از گذراندن این آزمایش‌ها روند قطعی درمان بیماری با توجه به پیشرفته‌ترین متدها شروع خواهد شد. به طور معمول ویروس هپاتیت در فرایند دو ماهه‌ی درمان به طور کامل از بین می‌رود.

 متخصص بیماری‌های عفونی و کووید-۱۹

متخصص داخلی عفونی

از جمله ویروس‌هایی که در سال‌های اخیر مورد آزمایش و درمان متخصصان داخلی عفونی قرار گرفت، ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونا بود. چه در داخل و چه در خارج از ایران پزشکان بیماری‌های عفونی در طی شیوع این ویروس در خط مقدم درمان قرار گرفتند.

آن‌ها با همکاری یکدیگر در جستجوی بهترین و سریع‌ترین راه درمان بودند که با ادامه یافتن اپیدمی کرونا تحقیقات بالینی بیشتری صورت گرفت.

زمانی که به کلینیک یا مطب متخصص داخلی عفونی مراجعه می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از توضیح مباحث متخصص داخلی عفونی کیست و چه وظایفی دارد، به روند درمان بیماری‌های عفونی می‌پردازیم. این متخصصین ابتدا داده‌های شما را بررسی می‌کنند، پس از معاینه آزمایش‌هایی را بر اساس همین اطلاعات اولیه تجویز خواهند کرد. این آزمایش به شرح زیر است:

  • آزمایش خون و ادرار
  • سواب گلو
  • نمونه‌های مدفوع
  • آزمایش مایع نخاعی
  • عکس‌برداری‌های رادیولوژی
  • بیوپسی‌های بافتی

در مواردی ممکن است که پزشک متخصص با سایر متخصص‌ها از جمله متخصص پوست یا ریه برای بررسی و درمان عفونت‌های پوستی یا مشکلات ریوی مشورت داشته باشد.

زمانی که برای اولین بار به مطب یا کلینیک یک متخصص مراجعه می‌کنید، تمامی اطلاعات و مدارک پزشکی خود از قبیل نتایج آزمایش‌ها، عکس اشعه ایکس و … را به همراه داشته باشید. همچنین داروهایی که به آن آلرژی دارید را لیست کنید. پس از این جلسه ویزیت‌های بعدی نیز ممکن است برای شما در نظر گرفته شود.

در صورتی که به دنبال بهترین متخصص داخلی شرق تهران یا بهترین متخصص داخلی غرب تهران و سایر نقاط این استان پهناور هستید، می‌توانید به سایت دکتر با من مراجعه کنید. در این سایت سعی شده است که بهترین و حاذق‌ترین پزشک‌های متخصص داخلی شرق تهران و سایر نقاط دیگر به شما معرفی شود.

کلام آخر

در سال‌هایی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و تمامی مردم جهان با هر رنگ و نژادی به آن گرفتار شدند، اهمیت متخصص داخلی عفونی بر همگان مشخص شد. با این حال بسیاری از افراد همچنان از اینکه متخصص داخلی عفونی کیست و در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنند را به طور دقیق نمی‌دانند، همچنین مطلع نیستند که چه زمانی و برای تشخیص و درمان چه بیماری‌هایی باید به پزشکان بیماری‌های عفونی مراجعه کنند.

در این متن سعی شد به طور کامل در خصوص زمینه فعالیت متخصصان داخلی عفونی و هر آن چه که باید درباره آن‌ها دانست، اطلاعاتی جمع آوری شود. امید آن است که مطالب فوق مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد