تماس با متخصص گوش و حلق و بینی در چه شرایطی ضروری است؟

0

گوش و حلق و بینی یک تخصص پزشکی است که بر مشاوره، تشخیص و درمان اختلالات گوش، بینی و گلو تمرکز دارد. دلایل زیادی وجود دارد که یک فرد بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. در این مقاله ۸ مورد از بیماری‌های مربوط به گوش و حلق و بینی آورده شده است که در صورت مواجه شدن با آن‌ها تماس با متخصص گوش و حلق و بینی ضروری می‌شود و حتما باید به او مراجعه کنید.

از این رو نام تعداد زیادی متخصص گوش و حلق و بینی در تهران را از سایت دکتر با من می‌توانید پیدا کنید. همچنین ساکنین جنوب غرب پایتخت که به دنبال یک متخصص گوش و حلق و بینی جنوب غرب تهران هستند، با ورود به این سایت می‌توانند نزدیک‌ترین متخصص به خود را جستجو کنند.

۱.شنیدن صدای زنگ در گوش

وزوز گوش معمولاً به عنوان صدای زنگ در گوش شناخته می‌شود. این مورد وجود یک صدای مکرر در گوش یا سر بدون وجود منبع خارجی است که بیش از پنج دقیقه طول می‌کشد و بیش از یک بار در هفته اتفاق می‌افتد.

برای برخی افراد، وزوز گوش می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و بر کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر منفی بگذارد. در حالی که هیچ درمان قطعی برای وزوز گوش وجود ندارد، یک متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند با بسیاری از استراتژی‌های مدیریتی برای کاهش شنیدن صدای زنگ به شما کمک کند.

۲.سرگیجه

اعضای بسیاری از سیستم‌های بدن، از جمله گوش داخلی شما باید برای حفظ تعادل با هم کار کنند. حدود ۳۰ درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود سرگیجه را تجربه می‌کنند. این می‌تواند گاهی به دلیل یک نگرانی کوتاه ‌مدت، بعد از بلند شدن خیلی سریع، هنگام مصرف دارو یا در زمان میگرن رخ دهد. می‌توانید به وسیله تماس با متخصص گوش و حلق و بینی به درمان این مورد بپردازید.

تماس با متخصص گوش و حلق و بینی

شایع‌ترین علت سرگیجه زمانی است که کریستال‌های کلسیم در گوش داخلی شما از موقعیت طبیعی خود خارج می‌شوند. به این حالت “سرگیجه موضعی حمله‌ای خوش‌خیم” می‌گویند.

افراد اغلب علائم سرگیجه را به دلیل تغییر در وضعیت سرشان، مانند خم شدن، نگاه کردن به بالا یا غلت زدن در رختخواب تجربه می‌کنند. متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند به ایجاد یک برنامه درمانی برای برطرف کردن این وضعیت و کاهش علائم کمک کند.

۳.از دست دادن شنوایی

اگر متوجه شدید که صدای تلویزیون را زیاد می‌کنید یا احساس می‌کنید که صداها خیلی ملایم هستند یا زمزمه می‌کنند، ممکن است وقت تماس با متخصص گوش و حلق و بینی رسیده باشد که درباره شنوایی خود با او صحبت کنید.

متخصصان گوش و حلق و بینی با کارشناسان شنوایی‌سنجی همکاری می‌کنند که علت کم شنوایی شما همچون عفونت گوش، تجمع جرم در گوش، پارگی پرده گوش یا آسیب به گوش داخلی را کشف کنند.

همچنین اگر به یکباره یا در طی چند روز متوجه کاهش آنی شنوایی خود شدید، باید به مدت چند روز تا یک هفته پس از مشاهده کم شنوایی توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی و کارشناس شنوایی‌سنجی تحت نظر قرار بگیرید. این ممکن است مربوط به مشکلی باشد که “کم شنوایی حسی عصبی ناگهانی” نامیده می‌شود.

۴.گرفتگی مزمن بینی

سینوزیت زمانی رخ می‌دهد که سینوس‌های شما متورم و ملتهب شوند. این تورم در روند تخلیه مخاط به طور معمول اختلال ایجاد می‌کند و باعث گرفتگی بینی شما می‌شود. ممکن است نفس کشیدن از طریق بینی برای شما مشکل باشد، ترشحات بینی تغییر رنگ دهند یا در اطراف چشم احساس حساسیت کنید. در این صورت حتما باید اقدام به تماس با متخصص گوش و حلق و بینی کنید.

سینوزیت طولانی مدت که “سینوزیت مزمن” نیز نامیده می‌شود، با نشانه‌هایی چون سابقه عفونت سینوسی که به درمان پاسخ نمی‌دهد یا علائمی که بیش از سه ماه طول می‌کشد، طبقه‌بندی می‌شود.

علل شایع سینوزیت مزمن عبارت هستند از: پولیپ بینی، انحراف تیغه بینی، عفونت‌های مکرر تنفسی، آلرژی یا عوارض دیگر. یک متخصص گوش و حلق و بینی می‌تواند به تعیین بهترین گزینه درمانی از جمله داروها، آنتی بیوتیک‌ها یا جراحی برای کمک به کاهش علائم شما کمک کند.

۵.عفونت مزمن گوش

این وضعیت عفونت در فضای پر از هوا در پشت پرده گوش اتفاق می‌افتد. برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند. کودکان ۶ ماهه تا ۲ ساله به دلیل اندازه و شکل گوش میانی و لوله استاش بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند.

اگر محل زندگی شما در غرب تهران است، می‌توانید با مراجعه به سایت “دکتر با من” متخصص گوش و حلق و بینی کودکان غرب تهران را که به محل زندگی شما نزدیکتر است، پیدا کنید.

اگر کودک شما دچار عفونت‌های متعدد گوش می‌شود، ممکن است زمان تماس با متخصص گوش و حلق و بینی فرارسیده باشد. عفونت گوش می‌تواند بر عدم توانایی آن‌ها برای شنیدن واضح تأثیر بگذارد، بنابراین عفونت‌های مکرر منجر به تاخیر در گفتار، عدم توانایی در برقراری روابط اجتماعی و رشد می‌شوند.

اغلب عفونت گوش در نتیجه بیماری‌های دیگری مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی است که باعث احتقان و تورم می‌شود. عفونت گوش می‌تواند دردناک باشد و باعث اختلال در شنوایی، تب، سردرد و از دست دادن تعادل شود.

لوله استاش یک درمان رایج برای عفونت‌های مزمن گوش است. در طول این روش، جراح گوش و حلق و بینی یک سوراخ کوچک در پرده گوش ایجاد می‌کند که مایع را از گوش میانی بیرون بکشد.

سپس یک لوله کوچک در دهانه قرار می‌گیرد که گوش را تهویه کرده و از تجمع مایع در آینده جلوگیری کند. معمولاً لوله‌ها به مدت ۴ تا ۱۸ ماه در جای خود باقی می‌مانند و خود به خود می‌ریزند.

۶.گلودرد مزمن یا التهاب لوزه

التهاب لوزه‌ها از تورم لوزه‌ها که دو غده بیضی شکل در پشت گلو هستند، ناشی می‌شود. علائم آن شامل تورم لوزه‌ها، گلودرد، مشکل در بلع و غدد لنفاوی حساس در کناره‌های گردن است.

تماس با متخصص گوش و حلق و بینی

از آنجایی که درمان مناسب برای التهاب لوزه به علت آن بستگی دارد، تشخیص سریع و دقیق مهم است. جراحی برای برداشتن لوزه‌ها که زمانی یک روش رایج برای درمان لوزه بود، معمولاً تنها زمانی انجام می‌شود که التهاب لوزه به طور مکرر رخ دهد، به درمان‌های دیگر پاسخ ندهد یا عوارض جدی ایجاد کند.

۷.توده در گردن/ بزرگ شدن غدد لنفاوی

غدد لنفاوی شما نقش حیاتی در توانایی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها دارند. شما غدد لنفاوی زیادی در سر و گردن خود دارید. آن‌ها معمولاً به دلیل عفونت باکتری یا ویروس می‌توانند متورم یا حساس شوند.

بیشتر غدد لنفاوی متورم در عرض چند هفته به خودی خود بهبود می‌یابند، اما اگر توده‌ها بزرگتر شدند یا بیش از دو هفته به طول انجامد، احساس سفتی یا لاستیکی در آن نقاط داشتید، بدون دلیل ظاهر شدند، با گلودرد مزمن یا تغییرات صدا همراه بودند و همچنین تب، تعریق شبانه یا کاهش وزن غیرقابل توجیه را تجربه کردید، باید از طریق تماس با متخصص گوش و حلق و بینی جهت درمان اقدام کنید.

۸.آپنه خواب

آپنه خواب یک وضعیت جدی است که در آن به طور مکرر در خواب تنفس را متوقف می‌کنید یا به صورت سطحی نفس می‌کشید. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است در حین تلاش برای نفس کشیدن با صدای بلند خروپف کرده یا صداهای خفگی ایجاد کنید. مغز و بدن شما دچار کمبود اکسیژن می‌شوند و ممکن است از خواب بیدار شوید.

یک متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است از شما بخواهد که یک آزمایش خواب را برای اندازه‌گیری میزان خواب شما و واکنش بدن شما به مشکلات خواب انجام دهید.

این آزمایش می‌تواند به تیم مراقبت‌های درمانی شما کمک کند که متوجه شوند که آیا شما اختلال خواب دارید، چقدر شدید است و بهترین گزینه درمانی برای شما کدام است.

در پایان

در این مقاله درباره مشکلات مربوط به ناحیه گوش و حلق و بینی و روش‌های درمان آن صحبت شد. مواردی که در صورت بروز آن‌ها برای سلامتی و راحتی خود و اعضای خانواده خود بهتر است برای تماس با متخصص گوش و حلق و بینی اقدام کنید.

برای این کار به سایت دکتر با من مراجعه کنید و نام و اطلاعات تعداد زیادی از متخصص گوش و حلق و بینی در تهران که مناسب شما هستند را پیدا کنید.

اگر محل زندگی شما در غرب تهران قرار دارد، نه تنها برای بزرگسالان، بلکه برای فرزندان خود نیز می‌توانید متخصص گوش و حلق و بینی کودکان غرب تهران را بیابید.

اگر ساکن جنوب غرب تهران هستید نیز می‌توانید برای یافتن آدرس و شماره تلفن متخصص گوش و حلق و بینی جنوب غرب تهران به این سایت مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد