آنچه که باید درباره متخصص اعصاب و روان بدانید

0

اگر شما یا کسی از اطرافیانتان از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برد، بهتر است هر چه زودتر به یک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید و مسئله را با آن‌ها در میان بگذارید. بسیاری از مشکلات مربوط به جسم آدمی نیست، بلکه روح انسان در این زندگی پر فراز و نشیب نیز آسیب می‌بیند. بنابراین ممکن است که ما گاه به یک متخصص اعصاب و روان نیاز داشته باشیم.

از بابت جست و جو برای دکتر و اطلاع از هزینه‌ها خیالتان راحت باشد. ما راهی به شما پیشنهاد خواهیم کرد که خیلی زود به این موارد دست یابید، پس با ما همراه باشید.

متخصص اعصاب و روان چه کسی است؟

روانپزشک و متخصص اعصاب و روان فردی است که به بررسی و درمان اختلالات روانی، عاطفی و ذهنی می‌پردازد و روان درمانی می‌کند. این متخصص آموزش‌های لازم را برای درمان بیماری‌های روانی می‌گذراند و متخصصانی هستند که می‌توانند دارو برای درمان بیماری‌های روانی تجویز کنند.

بسیاری از این متخصصان روانپزشک برای گروه سنی مشخصی تجربه و تخصص کسب کرده‌اند. برای نمونه روانپزشک کودک که به گروه سنی کودکان و نوجوانان در درمان بیماری‌های مرتبط کمک می‌کنند.

متخصص اعصاب و روان در درمان بیماران خود باید شنونده خوبی باشد و به حرف‌های آن‌ها خوب گوش دهد. این متخصصین باید به مواردی مانند تجربیات بیماران، محیط اطراف آنها، افراد درباره آنها و… توجه داشته باشند، چرا که همه این موارد در شناخت نوع بیماری و روش درمان آن کمک‌کننده خواهند بود.

چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

زمانی که نشانه‌های بارز به‌صورتی‌که در رفتار فرد مشخص باشد و او و اطرافیانش را آزار دهد، باید فرد نزد دکتر برود. این نشانه‌ها ممکن است احساس دردی طولانی بدون علت معین، ایجاد تغییراتی در رفتار، میزان غذای مصرفی فرد و اشتها، ایجاد شدن اختلالاتی در خواب، کم آوردن انرژی و کم شدن آستانه تحریک‌پذیری باشند.

در مورد هزینه متخصص روانپزشک نگران نباشید، شما می‌توانید در سایت دکتر با من از هزینه‌ها مطلع شوید. اختلالات دیگری که باید به آن‌ها نیز توجه کنیم، شامل موارد زیر هستند:

متخصص اعصاب و روان

  • افسردگی
  • اضطراب و دلهره
  • بیش فعالی و کم توجهی
  • اختلالات رفتاری و شخصیتی
  • وسواس
  • ترک مواد و الکل
  • مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان و اوتیسم
  • تیک و اختلالات یادگیری
  • اختلالات خواب، کم خوابی یا خواب زیاد
  • اختلالات روابط جنسی

شما برای پیدا کردن متخصص اعصاب و روان می‌توانید به‌جای پرس و جو از اطرافیان خود، در سایت پیشنهاد شده به تحقیق بپردازید و حتی در مورد کار، هزینه و فعالیت دکتر روانپزشک در تهران و همینطور دکتر روانپزشک جنوب تهران مطلع شوید.

چرا برخی از افراد از مراجعه به متخصص اعصاب و روان خودداری می‌کنند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد زمانی به دکتر روانپزشک مراجعه می‌کنند که بیماری به مرحله حاد خود رسیده باشد و شاید یکی از دلایل آن این است که باید میزان آگاهی در مورد این بیماری‌ها در سطح جامعه افزایش یابد.

بسیاری از افراد در زندگی روزمره خود دچار استرس، ترس، هیجان، اضطراب، رفتارهای روان‌پریشی و روان‌تنی می‌شوند، اما نیمی از آن‌ها حاضر به پذیرش بیماری خود نیستند. زیرا زمانی که به یک فرد انگ بیماری روانی زده می‌شود، در فعالیت‌های اجتماعی، گروهی و حرفه‌ای با تبعیض رو به رو می‌شود.

این در حالی است که آمار مبتلایان به اختلالات روانی در دنیا رو به افزایش است. برای نمونه در هر مقطع زمانی بیش از ۱۵۰ میلیون نفر از مردم جهان، از افسردگی رنج می‌برند و در حدود یک میلیون نفر به‌ دلیل بیماری‌های روانی دست به خودکشی می‌زنند. اما این افراد باید قبل از رسیدن به این مرحله به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ۱۴ درصد بیماری‌ها در کشور مربوط به بیماری‌های روانی است. در کشور ما نیز تحقیقی در سال ۱۳۸۳ صورت گرفت و حاکی از آن بود که پس از حوادث، بیماری‌های روانی با بیماری‌های قلبی و عروقی به‌ صورت مشترک در جایگاه دوم قرار دارند.

ارقام تحقیق به این صورت بود که ۲۸% بیماری‌ها متعلق به حوادث، ۱۴% متعلق به بیماری‌های قلبی‌عروقی و ۱۴% به بیماری‌های روانی اختصاص داشت.

آنچه که باید درباره مشکلات روحی بدانید

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۲۴ درصد مردم ایران از مشکلات افسردگی و استرس رنج می‌برند. از هر چهار خانواده حداقل یک خانواده با مشکلات روانی رو به رو هستند و این امر باعث می‌شود که خانواده علاوه بر متحمل شدن بار روانی زیاد و وقت گذاشتن برای فرد بیمار در خانه از سمت اجتماع دچار تبعیض شود.

به‌ طور معمول این خانواده‌ها احساس محدودیت و منفک بودن دارند و از جمع دوستان خود طرد می‌شوند. حال به تمامی این موارد هزینه متخصص روانپزشک و فراگیر نبودن پوشش بیمه را نیز اضافه کنید. مسئله‌ای که می‌تواند باعث شدید شدن علائم بیماری شود.

متأسفانه کارایی، کاریابی و حفظ کار و موقعیت در افراد مبتلا به اختلالات روانی، کاهش می‌یابد. متأسفانه برخی از باورها و اعتقادات نسبت به بیماری‌های روانی ریشه در خرافات دارد و ۳۰% مردم بیماری روانی را اثر سحر و جادو می‌دانند، ۲۰% معتقد هستند که بیماری روانی هرگز درمان ندارد، ۶۰% می‌گویند بیماری روانی با ازدواج بهبود می‌یابد و ۸۵% اعتقاد دارند که افرادی که برای درمان بیماری خود دارو مصرف می‌کنند، رفته رفته به آن اعتیاد پیدا می‌کنند و این اعتیاد درمان ندارد.

اختلالات روانی

در ایران در حدود ۱۸۰۰ متخصص اعصاب و روان داریم که اعتقاد دارند باید بیمار را جزئی از جامعه ببینیم که روابط اجتماعی دارد، نه تنها در بیمارستان. شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به سایت معرفی شده از خدمات این سایت برای یافتن متخصص اعصاب و روان استفاده کنید.

در درجه اول آگاهی بخشی موثرترین قدم برای درمان مشکلات روانی است. رئیس انجمن روانپزشکی ایران می‌گوید: تعداد افرادی که به روانپزشک مراجعه می‌کنند نسبت به افرادی که به اختلالات روانی مبتلا هستند، بسیار پایین است.

این آمار ریشه در آن دارد که بسیاری از افراد مراجعه به روانپزشک را برچسب زدن به خود می‌دانند و بیم دارند که از سمت جامعه طرد شوند. اما بسیاری دیگر نیز معتقدند که بیماری روانی به‌ صورت خود به خود خوب می‌شود و نیازی به مراجعه نیست و نمی‌دانند که بیماری خود را به دیگر افراد خانواده نیز انتقال می‌دهند.

برخی نیز می‌گویند بیماری روانی مشکل نیست و یک ضعف است. تمامی این موارد نشان می‌دهد که ما باید آگاهی بخشی نسبت به این مسئله در جامعه را گسترش دهیم، زیرا اگر بیماری به مرحله پیشرفته برسد، هست و نیست فرد و خانواده او را نابود کرده و فرد را به موجودی بی‌مصرف و پرهزینه تبدیل می‌کند و آثار دیگری به دنبال خواهد داشت.

کلام آخر

متخصص اعصاب و روان فردی است که به درمان بیماری‌های روانی می‌پردازد و با تجویز دارو یا اقدامات دیگر به دنبال رفع مشکلات روانی است. با این وجود بسیاری از افراد از مراجعه به روانپزشک خودداری می‌کنند، چون نگران هستند که از سمت جامعه طرد شوند و برچسب بخورند.

با این حال اگر قصد دارید در مورد متخصص روانپزشک و هزینه آن اطلاع کسب کنید، تنها کافی است که در سایت دکتر با من شروع به جست و جو کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد