دکتر داخلی کودکان

0

کودکان از زمانی که متولد می‌شوند، به پزشکی نیاز دارند که وضعیت جسمی و روحی آنان را به طور پیوسته و منظم بررسی کند. دکتر داخلی کودکان پزشکی است که می‌تواند این وظیفه را به درستی انجام دهد. در این مقاله قصد داریم والدین را با متخصص داخلی تهران مخصوص کودکان و شرح وظایف آن‌ها آشنا سازیم. بنابراین اگر نگران سلامتی فرزند خود هستید و قصد دارید پزشک مناسبی برای فرزند خود بیابید، توصیه می‌شود که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

دکتر داخلی کودکان کیست؟

دکتر داخلی مخصوص بیماری‌های کودکان فردی است که والدین باید در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی و ناخوشایند در بدن فرزندشان، کودک را برای معاینه نزد او ببرند. پزشک داخلی کودکان وظایفی همچون معاینه و تشخیص نوع بیماری کودک و در نهایت درمان او را به عهده دارد. دکتر داخلی کودک تا جایی که امکان دارد، مراحل درمانی را انجام می‌دهد و در صورت لزوم کودک را به فوق تخصص‌های دیگری ارجاع می‌دهد.

پزشک داخلی کودکان چه وظایفی دارد؟

مهم‌ترین وظیفه دکتر داخلی کودکان معاینه دقیق اعضای بدن کودک است. دکتر داخلی پس از معاینه دقیق کودک نوع بیماری را تشخیص می‌دهد و در صورت نیاز از آزمایش‌های گوناگونی مانند آزمایش خون، ادرار و… استفاده کرده و در نهایت اقدامات درمانی را آغاز می‌کند. دیگر وظایف پزشک داخلی کودکان عبارت‌اند از:

  • تزریق واکسن‌های مورد نیاز کودک
  • بررسی و کنترل وضعیت رشد کودک
  • راهنمایی والدین در زمینه چگونگی مصرف داروها و همچنین ارجاع آنان به متخصصین دیگر در صورت لزوم

بنابراین پزشک داخلی کودک می‌تواند مراقبت‌های اولیه از کودک را انجام دهد و از پیشرفت بیماری آنان جلوگیری کند.

چه زمانی باید کودک را نزد متخصص داخلی کودکان ببریم؟

دکتر داخلی کودکان

همانطور که پیش‌تر بیان شد، والدین باید در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی در بدن کودک او را نزد پزشک ببرند. این علائم عبارت‌اند از:

  • تب شدید
  • احساس درد در اعضای مختلف بدن
  • حالت تهوع
  • اسهال و استفراغ
  • تنگی نفس
  • بی‌حالی و رنگ پریدگی چهره
  • کاهش یا افزایش وزن شدید

موارد بالا از شایع‌ترین نشانه‌های بیماری‌های گوناگون در بدن کودک هستند که توسط دکتر داخلی کودکان قابل درمان هستند.

انواع تخصص پزشک داخلی کودکان

پزشکان کودکان می‌توانند در حوزه‌های گوناگونی تخصص دریافت کنند. به طور مثال مراقبت‌های ضروری و ویژه از کودکان یکی از تخصص‌های مهم در این زمینه است که پزشکان آن وظیفه دارند مراقبت‌های اولیه از کودکان بیمار را انجام دهند. تخصص مهم دیگری که می‌توان از آن نام برد، متخصص داخلی رفتاری و رشد کودک است. این متخصصین وظایفی همچون بررسی مشکلات تکامل و رشد کودکان را به عهده دارند.

۱. متخصصین داخلی قلب و عروق و ریه کودکان

تخصص‌های مهم دیگری که پزشکان داخلی کودکان می‌توانند کسب کنند، تخصص قلب و عروق و مشکلات ریوی کودک است. این متخصصین مشکلات و بیماری‌های قلبی عروقی و مشکلات تنفسی کودکان را بررسی کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات درمانی را آغاز می‌کنند.

۲. متخصص داخلی نفرولوژیست و مغز و اعصاب کودکان

متخصص نفرولوژیست فردی است که والدین باید کودک را هنگام مواجه شدن با مشکلاتی مانند عفونت‌های ادراری و مشکلات کلیوی نزد او ببرند. این متخصص که دکتر داخلی کودکان است، ابتدا نوع و علل بیماری کودک را بررسی کرده و سپس با استفاده از تجویز دارو یا روش‌های دیگر به درمان کودک اقدام می‌کند. متخصص مغز و اعصاب نیز مشکلات عصبی و روانی کودک را بررسی می‌کند و راهکارهای ضروری جهت درمان مشکلات کودک را انجام می‌دهد.

۳. متخصص داخلی گوارش و غدد کودکان

متخصصین گوارش وظایف بررسی مشکلات گوارشی کودک را به عهده دارند و مراقب سلامت این عضو از بدن کودکان هستند. همچنین متخصصین غدد کودکان نیز اختلالات هورمونی کودکان را بررسی می‌کنند و با استفاده از روش‌های درمانی ویژه به درمان آنان می‌پردازند. به طور مثال بیماری دیابت یکی از مواردی است که متخصص غدد آن را بررسی و درمان می‌کند.

روش‌های پیشگیری از بیمار شدن کودکان

دکتر داخلی کودکان

با وجود اینکه کودکان ممکن است به دلایل مختلفی به بیماری‌های گوناگون مبتلا شوند، اما با رعایت مواردی می‌توان از ابتلای کودکان به بیماری‌های عفونی پیشگیری کرد. به طور مثال تغذیه مناسب یکی از مواردی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. لذا پیشنهاد می‌شود که والدین از ابتدا با مشورت متخصص تغذیه و پزشک داخلی برنامه غذایی مناسبی برای کودکشان دریافت کنند.

همچنین مراقبت از کودک در فصول سرما و دور نگه داشتن آنان از افرادی که به بیماری‌های عفونی واگیردار مبتلا هستند، یکی از موارد مهم و پراهمیت جهت پیشگیری از بیمار شدن کودک است. زیرا بسیاری از بیماری‌های عفونی واگیردار هستند و از طریق افراد دیگری ممکن است به کودک منتقل شوند.

چگونه می‌توان پزشک داخلی مناسبی برای کودک یافت؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که والدین باید به آن توجه داشته باشند، انتخاب پزشک مناسب و باتجربه برای کودک است. دکتر داخلی کودکان باید از توانایی کافی جهت درمان اطفال برخوردار باشد و بتواند روش‌های مناسبی جهت درمان کودکان به کار گیرد.

پیشنهاد می‌شود که والدین با مراجعه به سایت دکتر با من پزشک داخلی مورد نیاز کودک خود را بیابند و در صورت مشاهده هرگونه علائم غیر طبیعی در بدن فرزندشان از پزشکان باتجربه‌ای که در این سایت معرفی شده است، کمک بگیرند. همچنین در این سایت از بهترین دکتر داخلی زنان نیز نام برده شده است که مادران می‌توانند در صورت نیاز از آنان مشاوره دریافت کنند.

کلام آخر

این روزها با وجود دکتر داخلی کودکان والدین می‌توانند در صورت بیمار شدن فرزندان خود آن‌ها را با کمک پزشکان داخلی اطفال درمان کرده و از بروز عوارض جدی جلوگیری کنند. مشاهده‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از بیماری‌های کودکان در خصوص درمان نکردن به موقع بیماری‌های دیگری به وجود آمده‌اند و به نوعی عوارض بیماری‌های دیگری هستند.

هدف از تهیه این مقاله آشنا کردن والدین با وظایف پزشک داخلی کودکان و راهنمایی آنان جهت چگونگی درمان کودکان است. والدین با مطالعه این مقاله علاوه بر کسب آگاهی در زمینه آشنایی با وظایف پزشک داخلی کودک می‌توانند با مراجعه به سایتی که پیش‌تر ذکر کردیم، پاسخ سوالاتی مانند دکتر داخلی نزدیک من را دریافت کنند. بنابراین مطالعه این مقاله می‌تواند برای تمام بیماران و به خصوص والدین کودکان بیمار سودمند واقع شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد