برای درمان نارسایی قلبی چه باید کرد؟

0

یکی از شایع ترین بیماری های قلبی؛ بیماری نارسایی قلبی است که در صورت عدم معالجه به موقع آن ممکن است عوارض خطرناکی گریبان گیر بیمار شود. اما درمان این بیماری چیست؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا شما را با راههای معالجه این بیماری و درمان نارسایی حاد قلبی آشنا کنیم.

درمان نارسایی قلبی چیست؟

روش های متفاوتی برای درمان بیماری نارسایی قلبی وجود دارد که در ادامه به توضیح تمامی این روش ها خواهیم پرداخت:

درمان بیماری های قلبی

اکثر بیماری های قلبی عروقی در صورت عدم تشخیص و معالجه به موقع ممکن است بعد از چند سال منجر به ناتوانی های قلبی شوند. بنابراین یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از نارسایی قلبی؛ تشخیص و معالجه به موقع و مناسب بیماری های زمینه ای قلب است.

البته بسیاری از این بیماری های زمینه ای حتی پس از پیدایش این بیماری نیز قابل درمان می باشند و معالجه این بیماری ها باعث درمان بیماری نارسایی قلبی می شود. برای مثال یکی از دلایل اصلی نارسایی قلبی؛ تنگی عروق کرونری قلب است. پزشک معالج با استنت گذاری یا عمل جراحی قلب باز می تواند باعث گشادتر شدن عروق کرونری و در نهایت کاهش علائم نارسایی قلبی شود. یا در صورتی که دچار اختلالات دریچه ای هستید و در درمان آن سهل انگاری کرده اید، پس منتظر یک بیماری دیگر به نام نارسایی قلبی باشید! در این صورت اولین راه این بیماری؛ درمان بیماری دریچه ای قلب است.

کنترل برخی بیماری های زمینه ای

برخی بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا، دیابت، نارسایی کلیه، کم کاری و پرکاری تیروئید، کم خونی، نارسایی کبد و کمبود آهن می توانند باعث تشدید علائم نارسایی قلبی شوند. بنابراین یک روش درمان این بیماری؛ درمان بیماری های زمینه ای است.

تغییر سبک زندگی

درمان نارسایی قلبی

برای معالجه اکثر بیماری ها اعم از نارسایی قلب علاوه بر روش های دارویی می بایست بیماران یک سری درمان های غیردارویی نیز انجام دهند. این اقدامات علاوه بر اینکه در پیشگیری از بیماری بسیار موثر هستند بلکه به اثر بخشی بیشتر داروها نیز کمک شایانی می کند. این اقدامات مجموعه ای از رفتارها هستند که اصطلاحا به آنها تغییر سبک زندگی گفته می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  • مصرف نمک را به حداقل برسانید: بیماران مبتلا به نارسایی قلبی اجازه ندارند بیش از ۴ الی ۶ گرم در روز نمک بخورند، یعنی به اندازه یک قاشق چایخوری. البته این میزان نمک در نان مصرفی، غلات و غذاهایی که روزانه مصرف می کنیم وجود دارد، بنابراین نمک و نمکدان را از سفره غذایی خود به طور کامل حذف کنید. همچنین مصرف غذاهای کنسروی، حاضری و فست فود نیز ممنوع است! چرا که این غذاها حاوی مقادیر زیادی نمک است و برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بسیار مضر است.
  • مصرف سیگار و دخانیات را ترک کنید.
  • از خوردن وعده های غذایی سنگین و پرحجم جدا خودداری کنید.
  • از مصرف نوشیدنی های الکل دار پرهیز کنید.
  • فعالیت بدنی و تحرک را در برنامه روزانه خود قرار دهید: پیاده روی با قدم های نسبتا تند به مدت نیم ساعت در روز یا هر نوع فعالیت بدنی مشابه دیگری توصیه می شود.
  • از مصرف هر گونه مواد مخدر و محرکی پرهیز کنید.
  • از داروهای معروف به NSAID مانندد دیکلوفناک، بروفن، ناپروکسن و مفنامیک اسید پرهیز کنید.
  • چکاپ های منظم داشته باشید.
  • وزن مناسب داشته باشید: افزایش وزن به صورت ناخودآگاه به معنی تشدید نارسایی قلبی و تجمع آب در بدن می باشد.

داروهای درمان نارسایی قلبی

داروهای درمان نارسایی قلبی در بیماران مختلف به نسبت شدت بیماری و شرایط بیمار می تواند متفاوت باشد. برای مثال برای درمان نارسایی حاد قلبی که احتباس آب در ریه ها باعث تنفس سخت و عدم اکسیژن رسانی به بدن می شود، یا اینکه ممکن است بیمار افت شدید فشار خون داشته باشد که در این شرایط بیمار در بخش ویژه بستری می شود و از داروهای تزریقی برای معالجه شرایط و ادم ریه استفاده می شود که این داروها عبارتند از:

  • داروهای ادرارآور مثل فورزماید؛
  • داروی گشاد کننده عروق مثل نیتروگلیسرین؛
  • داروهای تقویت عضلات قلب مثل آدرنالین، نورآدرنالین، دوپامین، دوبوتامین و میلرینون؛

همچنین برای درمان نارسایی حاد قلبی امکان دارد بیمار نیاز به دریافت اکسیژن با دستگاه های کمک تنفسی داشته باشد.

در صورتی که بیمار به شاید پایدار بازگشت ممکن است پزشک داروهای خوراکی برای معالجه و کنترل نارسایی قلبی تجویز کند.

برخی از این داروها برای معالجه بیماری نارسایی قلبی لازم و اجباری هستند و استفاده منظم آنها حتی زمانی که علائم نارسایی قلبی برطرف شده است نیاز است. چرا که این داروها می توانند باعث بهبود عملکرد قلب و افزایش طول عمر بیماران نارسایی قلبی شود.

سایر روش های درمان بیماری نارسایی قلبی

درمان نارسایی قلبی

پس از تکمیل دارو درمانی و اصلاح سبک زندگی چنانچه بیمار همچنان علائم بیماری را داشته باشد و بهبودی حاصل نشده باشد، نیاز است از راههای زیر استفاده کرد:

  • معالجه و درمان با باتری: پیس میکر ۳ حفره ای یا همان باطری قلب برای بیمارانی استفاده می شود که علاوه بر ناتوانی در کارکرد، ناهماهنگی انقباض عضلات در قسمت های مختلف وجود داشته باشد.
  • دستگاه شوک داخل قلبی یا ICD: حدود نیمی از علت های مرگ در اثر نارسایی قلبی به دلیل آریتمی های خطرناک قلبی است که در صورت عدم معالجه این آریتمی ها به مدت ۴ دقیقه می تواند باعث آسیب دائمی مغز و نهایتا مرگ فرد شود. پزشکان متخصص قلب و عروق برای بیمارانی که احتمال پیدایش این آریتمی ها را تشخیص می دهند دستگاه شوک داخل قلبی استفاده می کنند که در صورت بروز این آریتمی ها با دادن شوک آنها را برگرداند.
  • در صورتی که بیماری نارسایی قلبی به روش های دیگر پاسخ ندهد از دستگاه های کمک قلبی استفاده می شود. این دستگاه ها داخل حفرات قلب تعبیه می شوند و به وسیله لوله هایی به دستگاه های کمک قلب و پمپ های خارج از بدن متصل می شوند، کارکرد این پمپ ها می توانند به صورت موقت قسمتی یا تمامی وظایف قلب را انجام دهند.
  • در آخر بهترین روش معالجه موارد پیشرفته بیماری عمل پیوند قلب است.

درمان نارسایی قلبی در سالمندان

یکی از شایع ترین بیماری ها در بین افراد ۶۵ سال یا بیشتر یا همان افراد مسن؛ بیماری نارسایی قلبی است. اما علت این بیماری سالمندان چیست؟ در واقع با افزایش سن قدرت قلب در پمپاژ خون کاهش پیدا می کند و این مورد رابطه مستقیمی با سبک زندگی سالمند دارد؛ بنابراین هر چه زندگی سالم تر و پر تحرک تری داشته باشیم قدرت انقباض قلب حفظ شده و احتمال بروز نارسایی قلب کاهش پیدا می کند.

برای درمان نارسایی قلبی در سالمندان نیز پزشک معالج یکی از روش های گفته شده را به نسبت شدت پیشرفت بیماری و شرایط بیمار تجویز می کند.

کلام آخر

راههای درمان نارسایی قلبی شامل: ورزش، تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم، دارو، درمان نارسایی قلبی با باتری، عمل پیوند و … است. که پزشک معالج برای معالجه این بیماری در کودکان، نوجوانان و سالمندان با توجه به شرایط بدنی بیمار و شدت بیماری یکی از این روش ها را اتخاذ می کند.

دکتر با من به عنوان مرجع تخصصی قلب و عروق شما را در پیدا کردن بهترین متخصصین قلب و عروق در شهر و منطقه مد نظرتان یاری می رساند، تا قلبی سالم تر، زندگی سالم تر و جامعه ای سالم تر داشته باشیم…

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد