آیا نارسایی دریچه میترال خطرناک است؟

0

نارسایی میترال زمانی رخ می دهد که دریچه میترال به صورت کامل بسته نمی شود و باعث برگشت جریان خون به قلب می شود. چنانچه نارسایی دریچه میترال شدید باشد جریان خون به خوبی از قلب به سراسر بدن پمپ نمی شود و باعث بروز علائمی مانند خستگی و تنگی نفس می شود. اما سوالی که ممکن است ذهن تمام کسانی که به این بیماری مبتلا هستند را درگیر کند این است که آیا نارسایی دریچه میترال خطرناک است؟

به دلیل اینکه قلب یکی از مهم ترین و حیاتی ترین اعضای بدن است و توجه به سلامت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ ما در این مقاله از دکتر با من قصد داریم شما را خطرات نارسایی دریچه میترال آشنا کنیم.

علائم نارسایی دریچه میترال

قبل از بررسی خطرات نارسایی میترال بهتر است با نشانه های نارسایی دریچه میترال آشنا شوید. البته برخی از افراد ممکن است سال ها دچار این بیماری باشند اما هیچ گونه علائمی نداشته باشند. علائم نارسایی میترال بسته به شدت بیماری و پیشرفت آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • صداهای غیرطبیعی قلب که توسط گوشی پزشکی شنیده می شود.
  • تنگی نفس به خصوص در حین فعالیت یا دراز کشیدن.
  • خستگی
  • تپش قلب
  • تورم در پاها

اصولا نارسایی میترال در ابتدا خفیف می باشد و به مرور زمان پیشرفت می کند. بیماران بسیاری به کلینیک قلب مراجعه می کنند که سال ها دچار این عارضه بوده اند اما از آن مطلع نبودند. این عارضه ممکن است حتی پیشرفتی هم نداشته باشد. در این صورت خطرات نارسایی میترال کم و یا حتی صفر است.

پزشک معالج شما امکان دارد در معاینات اولیه با شنیدن صداهای غیرطبیعی قلب تشخیص نارسایی دریچه میترال را بدهد. البته ممکن است برخی بیماران مبتلا به نارسایی دریچه میترال حاد و ناگهانی باشند و در این حالت علائم حاد و شدیدی را تجربه می کنند.

خطرات نارسایی دریچه میترال و روش های درمان

خطرات نارسایی خفیف دریچه میترال

نارسایی خفیف میترال اصولا عوارض و خطرات خاصی را به دنبال ندارد. هر چه میزان نارسایی میترال شدیدتر باشد، قلب برای پمپاژ خون باید سخت تر کار کند در نتیجه عوارض بیشتری نیز خواهد داشت.

خطرات نارسایی دریچه میترال چیست؟

همان طور که گفته شد نارسایی خفیف میترال اصولا عوارض و خطر خاصی ندارد اما به طور کلی خطرات نارسایی میترال عبارتند از:

نارسایی قلبی

نارسایی قلب زمانی رخ می دهد که قلب توانایی کافی برای پمپاژ خون به بدن را ندارد. در نارسایی میترال هم همین اتفاق می افتد بعلاوه بازگشت خون به قلب.

در نارسایی دریچه ی میترال با گذشت زمان و عدم درمان آن بطن چپ بزرگ تر می شود و باعث بروز علائم نارسایی قلبی می شود. همچنین این فشار خون اضافی به ریه ها بازمی گردد و باعث فشار بر سمت راست قلب نیز می شود.

فیبریلاسیون دهلیزی

یکی از خطرات نارسایی دریچه میترال؛ فیبریلاسیون دهلیزی است. کشیدگی و گشاد شدن دهلیز چپ امکان دارد باعث بی نظمی در انقباضات حفره فوقانی سمت چپ گردد که در این حالت دهلیز چپ دچار انقباضات سریع و بی نظم می شود.

فیبریلاسیون دهلیزی امکان دارد باعث ایجاد لخته در دهلیز چپ گردد که این لخته اگر از دیواره دهلیز جدا شود و وارد گردش خون سیستمیک شود، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. برای مثال اگر این لخته خون در یکی از عروق مغز گیر کند می تواند باعث سکته مغزی شود.

افزایش فشار شریان ریوی

چنانچه نارسایی دریچه میترال درمان نشود و یا درمان آن به درستی انجام نشود ممکن است عوارضی مانند پرفشاری خون در ریه ها تاثیر بگذارد.

نارسایی دریچه میترال می تواند باعث افزایش فشار خون داخل دهلیز چپ شود که همین موضوع می تواند باعث پرفشاری شریان های ریوی شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه پزشک عمومی در معاینات صدای قلب شما سوفل قلبی (صداهای غیرطبیعی قلب) را بشنود، شما را برای بررسی های بیشتر به یک پزشک متخصص قلب و عروق ارجاع می دهد.

چنانچه علائم بیماری های قلبی را در خود مشاهده کرده اید هر چه سریعتر برای چکاپ و بررسی به یک پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. در صورت مشاهده اولین نشانه های بیماری های قلبی عروقی به پزشک مراجعه کنید باعث روند تسریع درمان بیماری و جلوگیری از پیشرفت بیماری خواهید شد.

درمان نارسایی دریچه میترال

خطرات نارسایی دریچه میترال و روش های پیشگیری

شیوه درمان نارسایی میترال بستگی به شدت نارسایی، وجود علائم و همچنین شدید شدن یا نشدن آن دارد. از جمله روش های درمان نارسایی دریچه میترال عبارتند از:

  • در صورتی که فرد دچار نارسایی خفیف دریچه میترال باشد، نیازی به درمان دارویی یا تهاجمی ندارد و تنها باید در فاصله زمانی معین شده توسط پزشک معاینه و ارزیابی شود.
  • تجویز قرص برای نارسایی دریچه میترال؛
  • کنترل فشار خون بالا و درمان آن؛
  • جراحی نارسایی دریچه میترال؛
  • جراحی کم تهاجمی قلب؛

روش های پیشگیری از نارسایی میترال

افرادی که دچار آسیب دیدگی دریچه قلب شده اند یا دریچه های قلبشان غیرطبیعی است در معرض خطر ابتلا به عفونتی به اسم آندوکاردیت هستند. موارد جلوگیری از بروز این عفونت و در امان بودن از عوارض نارسایی دریچه میترال عبارتند از:

  • استفاده از سرنگ های غیر بهداشتی ممنوع!
  • درمان سریع عفونت ‌های استرپی به منظور پیشگیری از تب روماتیسمی؛
  • در صورت مراجعه به دندانپزشکی و سابقه بیماری های قلبی مادرزادی یا مشکلات دریچه های قلبی می بایست قبل از درمان این موضوع را به دندانپزشکان اطلاع دهید.

کلام آخر

عوارض نارسایی دریچه میترال در صورت خفیف بودن نارسایی دریچه چندان مشهود نیستند و در اکثر مواقع نیاز به درمان خاصی ندارد؛ بلکه تنها بیمار می بایست برای چکاپ در فواصل زمانی تعیین شده به پزشک معالج خود مراجعه کند.

اما خطرات نارسایی دریچه میترال در صورت شدید بودن نارسایی شامل: نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و افزایش فشار ریوی است. در صورت عدم درمان نارسایی شدید میترال ممکن است روند درمان سخت تر و پیچیده تر شود.

بنابراین در صورت مشاهده علائم نارسایی قلب هر چه سریعتر به یک پزشک متخصص قلب و عروق برای بررسی و معاینات بیشتر مراجعه کنید. برای پیدا کردن بهترین متخصص قلب و عروق در تهران یا هر شهر دیگری می توانید از مرجع معرفی پزشکان دکتر با من کمک بگیرید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد