طول عمر بیماران نارسایی قلبی چقدر است؟

0

نارسایی های قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا است. به همین دلیل یکی از سوالات اکثر کسانی که خود یا یکی از اطرافیانشان به این بیماری دچار شده اند این است که؛ طول عمر بیماران نارسایی قلبی چقدر است؟ نگرانی شما قابل درک است و چون به کرات این سوال پرسیده شده است ما قصد داریم در این مقاله به جواب این سوال بپردازیم و راهکارهایی برای سلامت قلب ارائه دهیم، با ما همراه باشید…

نارسایی قلبی چیست؟

قبل از اینکه درباره طول عمر بیماران با نارسایی قلبی صحبت کنیم بهتر است درباره اینکه نارسایی قلب چیست و چه خطراتی دارد صحبت کنیم.

نارسایی قلبی زمانی رخ می دهد که قلب نتواند عملیات پمپاژ خون به سایر اندام ها را به نحو احسن انجام دهد. دلایل نارسایی های قلبی عبارتند از: حملات قلبی، بیماری های قلبی عروقی و فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی های درچه های قلبی است. از جمله علائم نارسایی قلبی نیز عبارتند از تنگی نفس، خستگی شدید، ورق ساق پا و … که در یک مقاله جداگانه به صورت مفصل درباره آن صحبت کردیم.

طول عمر بیماران نارسایی قلبی

عوامل مختلفی مانند شدت بیماری، زمان تشخیص و درمان، سن بیمار، سبک زندگی، ژنتیک، مراقبت های بعد از درمان، مصرف به موقع داروها و بسیاری فاکتورهای دیگر در طول عمر بیماران مبتلا به نارسایی قلبی نقش دارند.

آیا بیماران مبتلا به نارسایی قلبی زندگی سختی خواهند داشت؟

در واقع بیمارانی که مبتلا به نارسایی های قلبی هستند به دلیل افت عملکرد قلب در معرض بروز عوارضی مانند تنگی نفس در حین فعالیت یا خواب، ورم اندام ها و … هستند که گاهی کیفیت زندگی افراد را کاهش می دهد.

اما در صورتی که این عوارض با روش درمانی مناسب درمان شوند، داروهای نارسایی قلب طبق تجویز پزشک استفاده شوند . همچنین با رعایت نکانی مانند کاهش مصرف نمک، کاهش وزن و فعالیت بدنی روزانه می توان از عوارض خطرناک این بیماری در امان بود و زندگی نرمالی را ادامه داد.

آیا نارسایی قلبی درمان میشود؟

جواب این سوال مثبت است. در مواردی که نارسایی قلبی خفیف است پزشک متخصص قلب و عروق با روش های درمانی ساده قادر به درمان نارسایی قلبی است. اما در بیمارانی که دچار نارسایی قلبی شدید یا پیشرفته هستند؛ اصولا از روش های درمانی پیشرفته تری استفاده می شود. قرار دادن دستگاه های شوک دهنده (ICD) و هماهنگ کننده ضربان قلب (CRT) تا حد زیادی می توانند به درمان علائم این بیماری کمک کنند و از مرگ های ناگهانی به دلیل آریتمی های قلب جلوگیری کنند و در نتیجه باعث افزایش طول عمر بیماران نارسایی شدید قلبی شود.

همچنین در بیماران نارسایی قلبی که سنشان زیر ۶۵ سال است ممکن است پزشک جراح قلب و عروق روش درمانی پیوند قلب را انتخاب کند که این جراحی می تواند کمک شایانی به افزایش طول عمر بیماران نارسایی قلبی و بهبود علائم بیماری کند.

آیا نارسایی قلبی باعث مرگ میشود؟

طول عمر بیماران نارسایی قلبی

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم بهتر است با علت نارسایی قلبی آشنا شوید. کارکرد قلب انسان با معیاری به نام کسر ضربه ای یا EF تست می شود. در قلب سالم این معیار حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد است. در صورتی که این معیار به دلیل حمله قلبی، نارسایی های دریچه ای قلب یا برخی بیماری ها مانند کاردیومیوپاتی ها کمتر از ۵۰ درصد باشد؛ گفته می شود که قلب فرد دچار نارسایی شده است.

وقتی درباره طول عمر بیماران مبتلا به نارسایی قلبی صحبت می شود باید به چند نکته توجه داشت. اولین نکته میزان معیار EF است؛ خوشبختانه بسیاری از افراد دچار نارسایی قلبی شدید نیستند و درصد معیار EF آنها بالای ۳۵ درصد است و اصولا با درمان مناسب و رعایت برخی نکات ساده طول عمر بیمار نارسایی قلبی مانند افراد سالم خواهد بود و می توانند زندگی نرمالی داشته باشند.

در افرادی که درصد معیار EF زیر ۳۵ درصد است نیز بسیار مهم می باشد که علت اولیه افت این معیار توسط پزشک متخصص قلب و عروق تشخیص داده می شود . اینکه پزشک تشخیص درست دهد که آیا می توان کاری برای بهبود این شرایط انجام داد یا خیر؟ در اکثر مواقع می توان با حل مشکلات زمینه ای مانند جراحی قلب یا استنت گذاری در عروقی که دچار گرفتگی شده اند و … عملکرد قلب را به مرور زمان به سطح نرمال بازگرداند. بنابراین در صورت مراجعه به بهترین متخصص قلب و عروق برای درمان نارسایی قلبی شدید نیز حتی می توان به افزایش طول عمر بیماران نارسایی شدید قلبی کمک شایانی کرد.

نارسایی قلبی در چه صورت خطرناک است؟

با این تفاسیر بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در صورتی که نسبت به درمان اولیه دیر اقدام کرده باشند یا اینکه بیماری زمینه ای به هر دلیل پیشرفت کرده باشد و یا درمان مناسبی انتخاب نشده باشد می تواند خطر آفرین باشد.

بیماران مسن تر، مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا و دیابت و بیماران مبتلا به نارسایی های کلیوی بیش از سایر افراد در معرض خطرات نارسایی قلبی قرار دارند و طول عمر بیماران نارسایی قلبی با این ویژگی کمتر خواهد بود. بنابراین این افراد باید بیش از سایر افراد در انتخاب پزشک متخصص قلب و عروق، مراقبت های بعد از درمان، سبک زندگی سالم و … توجه داشته باشند.

کلام آخر

در اینکه بیماری نارسایی قلبی بیماری خطرناکی است و در صورت عدم توجه به آن و درمان مناسب ممکن است عوارض جبران ناپذیری را بیمار تجربه کند شکی نیست. اما همان طور که در طی این مقاله گفتیم این تصور که طول عمر بیماران نارسایی قلبی کم است؛ کاملا غلط است. چرا که بسیاری از بیماران با درمان به موقع و مناسب، تغییر سبک لایف استایل، مصرف به موقع داروها و … توانسته اند زندگی سالم و طبیعی داشته باشند و سالیان سال نیز در کنار عزیزانشان اوقات خوبی را داشته باشند.

بنابراین چنانچه دچار بیماری نارسایی قلبی هستید به هیچ وجه استرس و نگرانی بابت عوارض خطرناک این بیماری نداشته باشید و هر چه سریعتر به یک پزشک حاذق قلب و عروق مراجعه کنید. تا با روش های درمانی مناسب بتوانید طول عمر طبیعی و زندگی سالمی را داشته باشید.

دکتر با من به عنوان مرجع معرفی پزشکان و متخصصین حاذق قلب و عروق می تواند شما را در پیدا کردن بهترین متخصص قلب و عروق یاری کند. همچنین امکان دریافت نوبت اینترنتی از این پزشکان و مشاوره آنلاین از دکتر قلب و عروق نیز در این سامانه وجود دارد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد