عوامل ایجاد حریق و تجهیزات خاموش کننده آتش

0

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده و به نقل از  ایمن پیشتاز، یکی از دغدغه های مردم در خصوص حوادث طبیعی، آتش سوزی است. آتش سوزی از گذشته تا به حال آسیب های جدی و جبران ناپذیر مالی و جانی ای برای مردم فراهم کرده است که بی شک تاکنون چند مورد از آن ها را از نزدیکان و دوستان خود شنیده اید. برای مقابله با این پدیده طبیعی راه های زیادی وجود دارد اما در درجه اول باید از مجهز بودن محل کار و سکونت خود مطمئن شویم. به این معنی که محلی که در آن کسب و کار داریم یا داریم زندگی می کنیم را با ابزار مهم و حیاتی مجهز کنیم. این ابزار شامل جعبه آتش نشانی، کپسول آتش نشانی و … هستند. ما در این مقاله قصد داریم تا کمی درمورد عامل ایجاد حریق، علل و شرایط بروز حریق و همچنین کپسول آتش نشانی با شما صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.

مثلت آتش چیست ؟

مثلث آتش یا مثلث حریق یک مثال برای درک بهتر واکنش شیمیایی می باشد که برای ایجاد آتش رخ می دهد. مثلث حریق دارای سه عنصر سوخت، گرما و اکسیژن است که تمام آن‌ها برای رخ دادن آتش سوزی لازم هستند و اگر یکی از نباشد باعث جلوگیری از حریق یا خاموش شدن آن می‌شود.

سه عنصر آتش کدامند ؟

سوخت

برای اینکه آتش سوزی رخ دهد برای ماده ای برای سوختن باشد که به آن سوخت گفته می شود. این مواد می‌توانند کاغذ، روغن، چوب، گاز‌ها، پارچه، مایعات، پلاستیک و لاستیک باشند.

حرارت

علاوه بر منبع سوخت، وجود حرارت یا همان گرما نیز برای آتش سوزی ضروری است. همچنین حرارت باعث گسترش حفظ آتش می شود زیرا رطوبتی که درون سوخت وجود دارد را نابود کرده و محیط اطراف را گرم می کند که سوخت پیش گرم در مسیر خود شده و باعث می شود تا آتش آسان تر حرکت کند و گسترده تر شود.

اکسیژن

سومین عنصر برای رخ دادن آتش سوزی اکسیژن است که گرما برای روشن ماندن به اکسیژن نیاز دارد.

انواع مواد قابل اشتقال

مواد سوختنی جامد مانند چوب، پارچه پلاستیک و …

مواد سوختنی مایع مانند فراورده های نفتی، الکل ها و …

مواد سوختنی گازی مانند انواع گاز های قابل اشتفال همچون بوتان، متان، استیلن

کپسول آتش نشانی چیست ؟

حال که با آتش، مثلث سوخت و مواد قابل اشتغال بیشتر آشنا شدید به سراغ مطلب اصلی یعنی کپسول آتش نشانی می رویم. کپسول آتش نشانی یک محفظه فلزی است که در سایز های مختلف در بازار عرضه می شود. این کپسول ها برای خاموش کردن آتش هستند که با توجه به موادی که داخل آن ها قرار دارد، برای آتش سوزی های مختلف متفاوت هستند. که در ادامه با سایز و انواع آن ها بیشتر آشنا می شوید.

انواع خاموش کننده ها و کاربرد آن ها

کپسول آتش نشانی پودر و گاز : کپسول آتش نشانی پودر و گاز معروف ترین و پرطرفدار ترین کپسول آتش نشانی است که حاوی مقداری پودر بی کربنات پتاسیم می باشد و با گاز بی اثر نیتروژن با فشار زیاد درون یک سیلندر فولادی قرار دارد. هنگامی که اهرام را می فشارید، پودر فشرده و چگال روی جسم سوخته پرتاب شده و نمی گذارد که آتش به اکسیژن برسد که همین امر آتش را خاموش می کند.

کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن : دومین نوع کپسول آتش نشانی کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن است و ناگفته نماند که پودری درون این نوع کپسول ها وجود ندارد و آتش با کمک گاز خاموش می شود. بدین معنا که گاز دی اکسید کربن  با ۱۵۰ بار فشار در یک سیلندر فولادی وجود دارد و وقتی اهرم خروج را فشار می دهید این گاز خارج شده و روی جسم در حال سوخت پرتاب می شود که گاز دی اکسید کربن جای اکسیژن را در محیط می گیرد.

کپسول آتش نشانی آب و گاز : نوع بعدی کپسول آتش نشانی که در حقیقت ساده ترین نوع خاموش کننده ها از نظر ماده اطفاء حریق می باشد. بدیهی است که آب عنصر مقابل آتش محسوب می شود و در اکثر مواقع برای خاموش کردن آتش های کوچک همچون ذغال منقل کباب، آب روی آن ها ریخته و آتش را خاموش می کنیم. در این کپسول نیز مشابه کپسول پودری برای خاموش کردن آتش گاز نیتروژن داخل یک کپسول فولادی با فشار وجود دارد و با فشردن اهرام گاز به آب تیرو وارد کرده و آب با فشار زیاد خارج می شود.

کپسول آتش نشانی فوم یا کف : و اما چهارمین نوع کپسول آتش نشانی با پرتاب شدن فوم آتش نشانی روی آتش، باعث مهار آن می شود. بدین ترتیب که فوم روی آتش ریخته می شود، لایه که به یک پتو شباهت دارد روی آن قرار گرفته  و اکسیژن را از مثلث حریق از بین برده  و آتش را خاموش می کند.

کلاس های مختلف آتش بر اساس ماده سوختنی

طبق یک تقسیم بندی از نظر ماده سوختنی در آتش سوزی ۶ کلاس وجود دارند که این شش کلاس شامل :

کلاس A  : این کلاس آتشی که از سوختن مواد جامد معدنی مانند کاغذ و چوب هستند را شامل می شود.

کلاس  B  : این کلاس آتش ناشی از سوختن مایعات قابل اشتغال همچون روغن، گریس، الکل و نفت می شود.

کلاس C : کلاس سی آتش ناشی از سوختن گاز ها را شامل می شود.

کلاس D  : کلاس بعدی آتش سوزی که از سوختن فلزات قابل اشتغال مانند سدیم و پتاسیم به وجود می آید، گفته می شود.

کلاس E : این آتش سوزی از اتصالات فلزات رخ می دهد.

کلاس  F  : و اما آخرین کلاس آتش سوزی از چربی های غذایی تشکیل می شود.

سایز های کپسول های آتش نشانی

با توجه به حجم آتش در شرایط مختلف و همچنین مقدار جسم در حال سوختن نتفاوت است پس در این صورت مقدار پودر خاموش کننده نیز باید به همان اندازه باشید. از همین رو کپسول های آتش نشانی یا همان خاموش کنند ها به اندازه های مختلفی طراحی شده و به بازار عرضه می شوند. این کپسول ها شامل ده سایز مختلف ۱-۲-۳-۴-۶-۹-۱۲-۲۵-۵۰ و ۷۵ کیلویی هستند که امکان اندازه سفارشی در آن ها وجود ندارد.

https://www.kapsool125.com/categories/16-fire-extinguisher

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد