همه چیز درباره متخصص داخلی زنان

0

متخصص داخلی زنان پزشکی است که به انجام وظایفی همچون تشخیص و درمان مشکلات و بیماری‌های مربوط به زنان می‌پردازد. دکتر داخلی فوق تخصص زنان فردی است که بانوان هنگام مواجه شدن با بیماری‌ها و مشکلات رحمی و دستگاه تناسلی باید به ایشان مراجعه کنند.

در این مقاله قصد داریم به شرح وظایف دکتر داخلی زنان و نکات مهم مربوط به آن بپردازیم. بنابراین اگر قصد کسب اطلاعات در این زمینه را دارید، پیشنهاد می‌شود که این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

متخصص داخلی زنان کیست و چه وظایفی دارد؟

اکثر بیماران معمولا با این سوال در ذهنشان مواجه می‌شوند که متخصص داخلی کیست و متخصص داخلی زنان چه وظایفی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دکتر داخلی تهران در زمینه درمان مشکلات بانوان ابتدا به تشخیص نوع بیماری بانوان می‌پردازد و سپس روش‌های درمانی را آغاز می‌کند. همچنین دکتر داخلی زنان وظایفی مانند مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان را نیز به عهده دارد.

دکتر داخلی زنان کدام بیماری‌ها را تشخیص و درمان می‌کند؟

بیماری‌هایی که دکتر داخلی زنان تشخیص و درمان می‌کند، به شرح زیر هستند:

متخصص داخلی زنان
  • تشخیص علل و درمان مشکلات قاعدگی
  • مشکلات رحمی مانند سرطان و عفونت
  • مشکلات تخمدان مانند سرطان و تنبلی تخمدان
  • بیماری های دستگاه تناسلی مانند عفونت، تبخال و زگیل
  • مشکلات و اختلالات هورمونی
  • مسائل مربوط به حاملگی مانند بارداری خارج از رحم
  • مراقبت‌های قبل و بعد از زایمان و همچنین سقط جنین

لازم به ذکر است که دکتر داخلی زنان تنها به تشخیص و درمان موارد بالا می‌پردازد و وظایفی مانند جراحی را به عهده ندارد.

جراحی زنان و زایمان به عهده چه کسی است؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، دکتر داخلی زنان وظایفی مانند تشخیص و درمان بیماری‌های زنان را به عهده دارد و جراحی وظیفه او نیست. بانوانی که برای درمان به جراحی نیاز دارند، توسط دکتر داخلی به جراح زنان و زایمان ارجاع داده می‌شوند. بنابراین جراحی زنان و زایمان به عهده متخصص و جراح زنان و زایمان است.

علائمی که بانوان با مشاهده آن‌ها باید به دکتر داخلی زنان مراجعه کنند

نشانه‌هایی وجود دارد که بانوان باید با مشاهده آن‌ها به متخصص داخلی زنان مراجعه کنند. این علائم عبارت‌اند از:

  • درد در ناحیه شکم و لگن و دستگاه تناسلی
  • خونریزی‌های شدید و غیر طبیعی رحم
  • خروج لکه‌های غیرطبیعی از رحم
  • احساس خارش در دستگاه تناسلی
  • بوی ناخوشایند و غیرطبیعی در ناحیه دستگاه تناسلی
  • حالت تهوع و استفراغ

نشانه‌های بالا از مهم‌ترین علائم بیماری‌های زنان هستند که ضروری است بانوان با مشاهده هر کدام به پزشک داخلی زنان مراجعه کنند. زیرا اقدام سریع از پیشرفت بیماری و بروز عوارض جبران‌ناپذیر جلوگیری می‌کند.

روش‌های تشخیص و درمان بیماری‌های زنان

متخصص داخلی زنان معمولا از چند روش برای تشخیص نوع بیماری بانوان استفاده می‌کند. به طور مثال اولین روش، دریافت نمونه از رحم است. در این روش پزشک سلول‌هایی از دهانه رحم را برای بررسی به آزمایشگاه می‌فرستد. پس از آزمایش طبیعی یا غیرطبیعی بودن سلول‌ها و همچنین رحم مشخص می‌شود. روش دیگر معاینه دهانه رحم به وسیله دستگاه مخصوصی است که پزشک داخلی زنان به کمک آن به تشخیص نوع بیماری رحم می‌پردازد.

روش‌های دیگر معاینه جهت تشخیص بیماری‌های زنان

روش دیگری برای تشخیص نوع بیماری زنان وجود دارد که از آن هنگام مواردی مانند خونریزی‌های شدید و همچنین قاعدگی‌های غیرطبیعی استفاده می‌شود. پزشک در این روش مقداری از بافت رحم را با استفاده از دستگاه مخصوصی خارج می‌کند و برای معاینه به آزمایشگاه می‌فرستد.

۱.معاینه رحم با استفاده از هیدروسکوپ

در این روش متخصص داخلی زنان دستگاه هیدروسکوپ را از طریق واژن وارد رحم می‌کند و با استفاده از آن رحم را به طور کامل مورد معاینه قرار می‌دهد. دستگاه هیدروسکوپ بافت رحم را به طور کامل نشان می‌دهد. لذا پزشک می‌تواند هرگونه علائم غیرطبیعی را تشخیص دهد و هرچه سریع‌تر به درمان اقدام کند.

۲.معاینه رحم با استفاده از سونوگرافی

متخصص داخلی زنان

سونوگرافی یکی از روش‌های پیشرفته جهت معاینه رحم و تخمدان به شمار می‌رود. از این روش هم برای تشخیص مشکلات و بیماری‌های رحمی استفاده می‌شود و هم کاربرد ویژه‌ای در دوران بارداری دارد. پزشک با سونوگرافی وضعیت سلامت جنین را بررسی کرده و در صورت هرگونه علائم غیرطبیعی اقدام‌های درمانی را آغاز می‌کند.

روش‌های پیشگیری از مشکلات و بیماری‌های مربوط به رحم و تخمدان

با اینکه تمام بانوان ممکن است به مشکلات و بیماری‌های رحم مبتلا شوند، اما با روش‌هایی می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد. به طور مثال داشتن رژیم غذایی سالم یکی از مواردی است که علاوه بر جلوگیری از بیماری‌های زنان سلامت اعضای دیگر بدن را نیز فراهم می‌کند. استفاده از غذاهایی که سرشار از فیبر و پروتئین هستند، می‌تواند سلامت بدن بانوان را تا حدود زیادی تامین کند، لذا مصرف آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

ورزش و عدم مصرف الکل و دخانیات و دوری از استرس

یکی از راهکارهای بسیار مفید جهت سلامت بدن، ورزش است. ورزش کردن باعث پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان رحم و تخمدان می‌شود و همچنین باعث حفظ وزن ایده آل نیز خواهد شد. البته عدم مصرف الکل و دخانیات نیز از مواردی است که باعث حفظ سلامت بانوان می‌شود و از مشکلاتی مانند سقط جنین و زایمان سخت نیز پیشگیری می‌کند.

مورد مهم دیگری که می‌تواند موجب سلامت بانوان شود، دوری از استرس و مواردی است که باعث ایجاد اضطراب در بانوان می‌شود. استرس و اضطراب یکی از موارد مخرب و آسیب‌زا به بدن محسوب می‌شود که با انجام راهکارهای روان درمانی قابل کنترل است.

نکاته‌ای که هنگام انتخاب متخصص داخلی زنان باید به آن‌ توجه کرد

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام انتخاب دکتر داخلی زنان باید به آن توجه کنید، انتخاب پزشک باتجربه و با مهارت کافی است. بیماران می‌توانند با مراجعه به سایت دکتر با من به آسانی پزشکان مورد نیاز خود را انتخاب کرده و با خیالی آسوده از آنان مشاوره دریافت کنند.

سخن نهایی

امروزه متخصص داخلی زنان یکی از پزشکان مهم در علم پزشکی محسوب می‌شود. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی و وجود پزشکان حاذق و باتجربه دیگر جای نگرانی جهت درمان مشکلات و بیماری‌های بانوان وجود ندارد. هدف از تهیه این مقاله نیز آشنا کردن بانوان با وظایف و چگونگی عملکرد پزشک داخلی بانوان بود. مطالعه این مقاله می‌تواند بیماران را از سردرگمی و همچنین استرس رهایی دهد و همچنین کمک شایانی به آنان در زمینه انتخاب پزشک کند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد