راهنمای قدم به قدم نصب آسانسور خانگی

0

راهنمای قدم به قدم نصب آسانسور خانگی : به گزارش مجله اینترنتی دکوکده و به نقل از سنجاق مسلماً هیچ کس دلش نمی‌خواهد وقتی پیر شد، از خانه‌ای که یک عمر در آن زندگی کرده است، نقل مکان کند. بیش از سه چهارم افراد سالمند بالای ۵۰ سال، اذعان کرده اند که نمی‌خواهند به خانه‌ای جدید مطابق با نیازهایشان در سن بالا و یا خانۀ سالمندان نقل مکان کنند. اگر خانه‌تان بیش از یک طبقه دارد، بالا و پایین رفتن از پله‌ها می‌تواند برایتان چالش برانگیز باشد ولی خوش‌بختانه راه حل‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد و شما می‌توانید حتی در سنین بالا در خانه‌های چندطبقه‌تان ساکن بمانید.

راهنمای قدم به قدم نصب آسانسور خانگی

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه نصب آسانسور را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال نصاب آسانسور در تهران باشید می‌توانید درخواست نصب آسانسور ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

یکی از این راه حل‌ها، استفاده از آسانسورهای خانگی است. آسانسورهای خانگی به شما کمک می‌کند که از یک طبقه به طبقۀ دیگر بروید در صورتی که بالا رفتن از پله‌ها برایتان مشکل است. هم چنین آسانسور از سایر وسایل بالابر، ظاهر بهتری دارد و به ملک شما ارزش می‌بخشد. حتی اگر در آینده بازنشسته و پیر می‌شوید، نصب آسانسورهای خانگی فواید دیگری نیز دارد. آسانسور خانگی به شما کمک می‌کند که وسایل سنگین را از یک طبقه به طبقۀ دیگر ببرید. اگر افرادی به خانۀ شما بیایند که دچار محدودیت‌های حرکتی هستند، می‌توانید با آسانسور آن‌ها را جا به جا کنید و طبقات مختلف خانه‌تان را به آن‌ها نشان دهید.

مهم نیست که به چه دلیلی می‌خواهید آسانسور نصب کنید، در هر صورت دانستن پروسۀ نصب و مقدار زمانی که طول می‌کشد تا آسانسور نصب شود، در پروژه‌های نوسازی و و تغییر نوع و مدل آسانسور خانه‌تان به شما کمک می‌کند.

یک آسانسور خانگی چگونه نصب می‌شود؟

پروسۀ نصب آسانسور به موارد متعددی بستگی دارد مانند طراحی خانه و پسند صاحبخانه. پروسۀ نصب به سن خانه نیز بستگی دارد. اگر در صدد ساخت خانه هستید، می‌توانید ساخت و نصب یک آسانسور را نیز در طراحی اولیه خانه لحاظ کنید. خانه‌های از قبل ساخته شده و بدون آسانسور بایستی تا حدودی  تغییر کنند تا برای نصب آسانسور آماده شوند.

نصب و هم چنین انتخاب یک آسانسور، به نقشۀ ساخت و هم چنین سن ساختمان شما بستگی دارد. بسیاری از آرشیتکت‌ها فضاهایی را برای نصب آسانسور در ساختمان تعبیه می‌کنند که در طبقات مختلف وجود دارد و هم چنین دارای برق و روشنایی است.

انتخاب نوع آسانسور:

طراحی و متراژ خانه‌تان، بر انتخاب نوع آسانسوری که می‌خواهید نصب کنید، تاثیرگذار است. آسانسورها معمولاً یا کششی هستند و یا هیدرولیک. نوع آسانسوری که انتخاب می‌کنید به لوکیشن و فضای خالی‌ای که در دست دارید بستگی دارد.

آسانسورهای کششی:

این نوع آسانسورها معمولاً اتاق ماشین ندارند و همین امر باعث می‌شود که فضای کمتری اشغال کنند. با اینکه این آسانسورها مصارف خانگی دارند اما از همان تکنولوژی‌ای استفاده می‌کنند که آسانسورهای ساختمان‌های تجاری استفاده می‌کنند. یکی از فواید استفاده از این نوع آسانسورها این است که آن‌ها بسیار آرام و بی سر و صدا عمل می‌کنند. در این آسانسور، یک کمربند فولادی یا طناب، اتاقک را بین طبقات جا به جا می‌کند. این نوع از آسانسورها بسیار کم مصرف و روان هستند و نگهداری از آن‌ها راحت است.

آسانسورهای هیدرولیک:

این نوع از آسانسورها نیاز به نصب اتاق ماشین جداگانه دارند. در این اتاق تجهیزاتی وجود دارد که با کمک آن آسانسور به روانی بالا و پایین می‌رود. این اتاق ممکن است خیلی جاگیر نباشد. آسانسورهای هیدرولیک خانگی دقیقاً همانند آسانسورهای هیدرولیک تجاری ساخته می‌شوند اما در سایز تفاوت دارند. درست است که آسانسور هیدرولیک نیازمند فضایی برای اتاق ماشین است اما می‌تواند از نظر عمودی فضای کمتری را اشغال کند و برای خانه‌های با سقف کوتاه گزینۀ مناسبی باشد.

طراحی کابین آسانسور:

بعد از این که نوع آسانسور خود را انتخاب کردید، مرحلۀ بعدی انتخاب کابین مناسب است. شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود، انواع مختلفی از کابین‌ها را بررسی و انتخاب کنید. انتخاب کابین‌ها به عوامل مختلفی مانند طراحی داخلی دیواره‌ها و سقف، طراحی در و سایر گزینه‌ها بستگی دارد. چه شما بخواهید که آسانسور مدرن به نظر برسد و چه طرفدار آسانسورهای ساده هستید، می‌توانید به راحتی و از بین مدل‌های بی‌شمار، انتخاب درستی داشته باشید.

توجه به چه چیزهایی قبل از نصب آسانسور، واجب است؟

نصاب آسانسور قبل از شروع به کار، بایستی یک سری از آماده سازی‌ها را انجام دهد و نکاتی را تایید کند. ملزومات اولیه برای نصب هر دو نوع آسانسور یکسان است اما آسانسور هیدرولیکی و کششی تفاوت‌هایی نیز دارند. در این لیست به نکاتی که باید قبل از نصب آسانسور به آن توجه کنیم، اشاره شده است.

چاه آسانسور: در نصب هر دو نوع آسانسور، چاه باید عمودی، مربعی، خشک و تمیز باشد. قبل از هرکاری باید ابعاد چاه به درستی اندازه گیری شده باشد.

قالب بندی چوبی: چه در آسانسورهای هیدرولیک و چه آسانسورهای کششی این قالب بندی باید با دقت هرچه تمام‌تر انجام شود. تیرهای دو در دوازده اینچی بایستی در طول چاه نصب شوند و از مرکز ریل حدود دوازده اینچ فاصله داشته باشند. این قطعات چوبی بایستی به کمک کمربندهای عایقی ۳.۸ در ۲.۵ اینچی به دیواره‌ها متصل شوند. هر ۱۲ فوت نیاز به نصب قطعات نگه‌دارند دارید.

چالۀ پایینی: یک چاله به عمق ۸ اینچ در هر دو نوع آسانسور مورد نیاز است. در آسانسورهای کششی چاله بایستی توانایی مقاومت در برابر وزنی حدود ۵۱۰۰ پوندی را داشته باشد و این مقاومت در آسانسورهای هیدرولیکی به ۳۹۰۰ پوندی کاهش می‌یابد.

موتورخانه یا اتاق ماشین: اگر می‌خواهید که آسانسور هیدرولیکی نصب کنید، نیاز به نصب و راه اندازی موتورخانه نیز دارید. این اتاقک معمولاً در پایینی‌ترین قسمت و نزدیک خود آسانسور قرار دارید. هم چنین می‌توان یک اتاقک ۴ در ۴ فوتی در بالاترین قسمت خانه نصب کرد و ترجیحاً بهتر است که در اتاق زیرشیروانی نباشد. حتی می‌توانید موتورخانه را در قسمت‌های دیگر نیز نصب کنید ام این کار به لوله‌های اضافی نیاز دارد.

خارج کردن سقف یا کف: ممکن است نصاب آسانسور، ورودی‌های را در بین طبقات تعبیه کند تا آسانسور بتواند از آن‌ها عبور کند. اگر سقف و کف ساختی موقتی داشته باشد، این کار راحت‌تر پیش می‌رود اما اگر سقف و کف محکم و استوار باشد، این مرحله سخت‌تر و زمان‌برتر می‌شود اما کماکان می‌توان آن را انجام داد.

ملزومات الکتریکی:

بسیاری از برق کاری‌ها بایستی قبل از نصب و راه اندازی آسانسور انجام شود. منبع اصلی برق بایستی از یک سرویس اختصاصی در زمین با ۲۴۰ ولت و سی آمپر و هم چنین برقی با ولتاژ ۱۲۰ و ۲۰ آمپری از یک جعبه فیوز ۴ در ۴ تامین شود. برق ۲۴۰ ولتی در سیم‌های سفید، سیاه، قرمز و مرکزی به درون موتورخانه راه می‌یابد. یک برق‌کار حرفه‌ای می‌تواند به درستی منابع تامین برق و نحوۀ به جریان افتادن آن را تنظیم کند. اگر در آسانسور به صورت چرخشی باز و بسته شود، بایستی یک منبع برق اضافه به آن متصل شود تا بتواند انرژی موردنیاز را برای باز و بسته کردن در تامین کند. علاوه بر آن آسانسور بایستی یک قطع کنندۀ اتصال به زمین نیز داشته باشد. از دیگر موارد الکترونیکی آسانسور می‌توان به روشنایی و یک خط تلفن فعال در کابین اشاره کرد.

محل ورودی:

یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در نصب آسانسور، وجود فضای مناسب و کافی برای ورودی است. بایستی یک فضای ۱۰ در ۱۵ فوتی در طبقۀ هم کف تعبیه شود.

نصب آسانسور چقدر زمانبر است؟

میزان زمان صرف شده برای نصب آسانسور به موارد مختلفی وابسته است. یکی از فاکتورهایی که بر میزان صرف شده برای نصب آسانسور تاثیرگذار است، طراحی و نقشۀ ساخت ساختمان می‌باشد. اگر طراحی خانه به گونه‌ای باشد که بتوان در آن آسانسور نصب کرد و جا برای انجام این کار وجود داشته باشد، پس زمان کمتری نیز برای نصب و راه اندازی و آماده سازی محل نصب صرف می‌شود.

مثلاً در خانه‌های از پیش ساخته، غالباً فضایی برای نصب آسانسور و محلی برای چاه درنظر گرفته می‌شود.

یکی دیگر از مسائلی که باعث تسریع در روند نصب آسانسور می‌شود، ارتباط درست و کامل بین نصاب، صاحبخانه و شرکت خرید آسانسور است. هر سه باید با هم هماهنگ باشند تا در روند انجام کار، تاخیر صورت نگیرد. به عنوان مثال نصاب باید به صاحبخانه و شرکت تامین کننده آسانسور برنامۀ کاری خود را بدهد تا آن‌ها بتوانند با هماهنگی هم روند کار را پیش ببرند. شرکت تامین کننده آسانسور با توجه به برنامه، آسانسور را تحویل نصاب می‌دهد تا پروسۀ نصب بلافاصله آغاز شود. با توجه به زمان رسیدن آسانسور به محل، افراد نصب کننده کار را سریعاً آغاز می‌کنند.

یکی دیگر از فاکتورها، مدت زمانی است که شرکت سازندۀ آسانسور نیاز دارد تا آسانسور را بسازد. کابین آسانسور با توجه به انتظارات و درخواست‌های شما ساخته خواهد شد. ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا کابین ساخته شده به دست شما برسد. اگر نیاز به ساخت چاه دارید، بایستی همزمان با ساخته شدن آسانسور، ساخت آن را شروع کنید تا در زمان صرفه جویی شود.

ابعاد موردنیاز برای نصب آسانسور:

ابعاد موردنیاز برای نصب به عواملی مختلف بستگی دارد مانند سایز آسانسور، نوع آن و طراحی چاه. برای یک کابین ۱۲ مترمربعی، به یک چاه ۵۲ در ۵۷ اینچی نیاز دارید و هم چنین برای یک کابین ۱۵ متر مربعی به یک چاه ۶۰ در ۶۰ اینچی نیاز است.

نکات ایمنی:

هنگام نصب آسانسور بایستی به یک سری نکات ایمنی توجه کافی داشته باشید. مثلاً فاصلۀ بین آستانۀ در و ورودی فاصلۀ در تا آستانه باید مشخص باشد. فاصلۀ بین آستانه و ورودی نباید بیش از سه چهارم اینچ باشد.

آسانسور خانگی کجا باید نصب شود؟

کدام قسمت از خانه برای نصب آسانسور مناسب‌تر است؟ جواب این سوال به طراحی خانۀ شما بستگی دارد. اگر آرشیتکت خانه مکانی را برای نصب آسانسور در نقشۀ خانه تعبیه کرده باشد، درست کردن چاه آسان‌تر می‌شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که آسانسور را کنار پله‌ها نصب کنند. اگر کنار پله‌ها فضای خالی وجود داشته باشد، کار راحت‌تر می‌شود.

آسانسورهای خانگی ارزش ملک شما را بالا می‌برد و باعث راحتی شما و اعضای خانواده می‌شود.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد