کامل ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی بزرگ شامل چیست؟

0

کامل ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی بزرگ شامل چیست؟ آشپزخانه صنعتی محلی است که باید برای تعداد زیادی از افراد در آن غذا تهیه شود. این آشپزخانه امکان دارد که در شرکت یا بیمارستان واقع شده  باشد یا در یک رستوران بسیار بزرگ، اما در هر صورت نیاز به تجهیزات آشپزخانه صنعتی بزرگ دارد. در واقع این تجهیزات در انجام فرآیند پخت و پز به سرآشپزان کمک می کند و طبخ غذا در مقیاس بالا را امکان پذیر خواهد کرد.

کامل ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی بزرگ شامل چیست؟

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : اگر در حال مطالعه این نوشته هستید؛ احتمالا قصد راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی را دارید. یکی از ابتدایی ترین اقدامات، ایجاد لیستی از تجهیزات و فراهم کردن آن به شمار می رود. این عمل نیازمند اطلاع دقیق از کاربرد و ویژگی های هر یک از تجهیزات است.

دسته بندی تجهیزات آشپزخانه صنعتی بزرگ

شاید با خود فکر کنید که آشنایی با این دسته بندی ها چه اهمیتی دارد. اگر شما بدانید که هر یک از این دسته بندی ها برای چه هدفی استفاده خواهند شد؛ در هنگام خرید و انتخاب آن ها آگاهانه عمل خواهید کرد. به این علت که شاید هر یک از این تجهیزات واجب و لازم باشند اما این احتمال نیز وجود دارد که برای کار شما نیازی به تهیه آن نباشد. بنابراین تیترهای زیر را به دقت مطالعه کنید.

پخت و پز و تجهیزات مربوط به آن

پخت و طبخ غذا اصلی ترین عملی است که در یک آشپزخانه صنعتی انجام می شود. بنابراین تمامی فعالان در این زمینه نیازمند تجهیزات این بخش خواهند بود. البته بسته به نوع کار، نوع تجهیزات پخت و پز نیز متفاوت است. به عنوان مثال در یک رستوران یا هتل وجود انواع اجاق گاز، دیگ های در ابعاد مختلف، منقل، کباب پز از جمله لوازمی هستند که بدون آن انجام امور امکان پذیر نیست.

تجهیزات آماده سازی موادغذایی

از جمله تجهیزات آشپزخانه صنعتی بزرگ وسایلی است که برای آماده سازی غذاها از آن ها استفاده می شود. مرحله آماده سازی بسیار مهم است و باید به بهترین شکل ممکن انجام شود که غذاها آنگونه که سرآشپز انتظار دارد؛ پخته شوند. این تجهیزات شامل انواع مختلف چرخگوشت صنعتی، خلال کن و چیپس کن سیب زمینی، سیخ کباب و سیخ گیر، ظروف مخصوص خیساندن برنج و غیره می شود.

در صورتی که غذاهای متنوعی در رستوران یا آشپزخانه صنعتی خود طبخ می کنید مسلما نیاز به تجهیزات آماده سازی بیشتری خواهید داشت که تهیه همه این موارد نیز اهمیت دارد.

تجهیزات برودتی  

در یک آشپزخانه صنعتی بزرگ، مواد غذایی به صورت عمده نگهداری می شوند. به این علت که در طول یک روز کاری امکان دارد که به همه این موادغذایی احتیاج پیدا کنید. اکثر مواد غذایی فساد پذیر هستند و در محلی همچون آشپزخانه که دمای بسیار بالایی دارد؛ به سرعت از بین می روند. تجهیزات برودتی مختلف همچون فریزر، یخچال و تاپینگ از این جهت دارای اهمیت هستند که با انجماد مواد اولیه، نگهداری از این مواد را برای سرآشپزان آسان خواهد کرد.

این تجهیزات نیز همانند تجهیزات مربوط به پخت در هر آشپزخانه صنعتی از ملزومات به شمار می رود. در واقع حتی اگر آشپزخانه شما چندان بزرگ هم نباشد؛ حداقل به یک یخچال فریزر صنعتی، آبسردکن و یخ ساز جهت تهیه دسر نیاز خواهید داشت.

تجهیزات مربوط به سرو غذا

این دسته از تجهیزات بیشتر جهت رستوران هایی استفاده می شود که علاوه بر پخت و طبخ وظیفه سرو غذا را نیز بر عهده دارند و مراکز تهیه غذا که غذاها را به شکل بیرون بر آماده می کنند دیگر نیازی به این سری از تجهیزات ندارند. به هر حال اگر یک رستوران بزرگ دارید که میزبان افراد زیادی در هر وعده هستید باید تجهیزات سروی را تهیه کنید که از جنس استیل ضد زنگ ساخته شده باشند. استفاده از استیل جهت بدنه و قسمت های مختلف تجهیزات موجب می شود که این وسایل نسبت به همه عوامل محیطی همچون رطوبت و دمای بالا مقاومت نشان دهد.

نکته دیگر اینکه این فلز ظاهری بسیار شیک و تمیز دارد که اشتهای افراد را جهت میل غذا بیشتر می کند و باعث می شود که بیشترین لذت ممکن را از غذا ببرند. انواع ظروف مخصوص سرو، ویترین های نوشیدنی و غیره از این دسته از تجهیزات هستند.

وسایل شستشو

این دسته از وسایل نیز همانند تجهیزات پخت و پز باید در هر آشپزخانه ای اعم از معمولی یا صنعتی وجود داشته باشند. استفاده از استیل ضدزنگ در ساخت تمامی انواع ظروف و وسایل آشپزخانه پیشنهاد می شود اما در مورد وسایل شستشو، روی این مسئله تاکید بیشتری وجود دارد. به این علت که این وسایل به طور مداوم و هرروز در معرض رطوبت، آب و مواد شوینده قوی قرار دارند.

در خصوص آشپزخانه های صنعتی بسیار بزرگ حتما باید از ماشین ظرفشویی مناسب استفاده شود. به این علت که حجم شستشو ظروف در این امکان بسیار زیاد است.  در نتیجه، استفاده از نیروی کار جهت شستشوی ظروف مختلف، نیازمند هزینه و انرژی بسیار زیاد خواهد بود.

تجهیزات مربوط به حمل و نقل

این دسته از تجهیزات نیز درست در مقابل چشمان مشتریان قرار دارند. بنابراین شیک و مرتب بودن آن ها نقش مهمی در رضایت و جلب مشتریان خواهد داشت. البته این به معنای بی اهمیت بودن سایر تجهیزات نیست ولی به طور کلی تجهیزات آشپزخانه صنعتی بزرگ که جهت حمل و نقل استفاده می شوند باید علاوه بر بهداشتی بودن، تا حد امکان شیک و لاکچری نیز باشند.

در تهیه تمامی تجهیزات مربوط به آشپزخانه های صنعتی نیاز است که به برند آن ها توجه کنید. زیرا یک برند باکیفیت همچون جیلیز تضمین خواهدکرد که تمامی تجهیزات با بهترین کیفیت ممکن ارائه خواهند شد. با مراجعه به فروشگاه ما قادر به تهیه تمامی تجهیزات مربوط به آشپزخانه های صنعتی خواهید بود.

سخن پایانی

پیش از راه اندازی یک رستوران، کافی شاپ یا آشپزخانه یک هتل بزرگ باید به فکر تامین تجهیزات آشپزخانه ای مناسب باشید. تجهیزاتی که در اینگونه امکان استفاده می شوند بسیار زیاد و گسترده هستند. بنابراین لازم است که پیش از خرید حتما در مورد کارکرد و ویژگی های هریک اطلاعات کاملی به دست بیاورید.

در این نوشته به چند دسته بندی مهم در خصوص تجهیزات آشپزخانه صنعتی بزرگ اشاره شد. تجهیزات پخت و پز و طبخ غذا و همچنین تجهیزات مربوط به شستشو و نظافت آشپزخانه از جمله وسایلی هستند که در همه مراکز و آشپزخانه ها باید چند نمونه از آن ها وجود داشته باشد. در مورد تجهیزات برودتی نیز با توجه به وجود مواد غذایی فسادپ ذیر، حتما باید فریزر مناسب در آشپزخانه وجود داشته باشد. دسته بندی های دیگر همچون تجهیزات مربوط به سرو و حمل و نقل، بیشتر در اماکنی همچون رستوران های بزرگ، هتل ها و شرکت های بزرگی که علاوه بر پخت وظیفه سرو غذا را نیز دارند استفاده خواهد شد.

کلمه کلیدی اصلی: تجهیزات آشپزخانه صنعتی بزرگ

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد