وکیل تغییرات ثبت شرکت چه وظایفی دارد؟

0

وکیل تغییرات ثبت شرکت چه وظایفی دارد؟ امروزه یکی از تخصصی ترین امور در زمینه ثبت، متعلق به وکیل ثبت شرکت است. این وکلا با توجه به انواع گوناگون فعالیت هایی که انجام می دهند تاثیرات به سزایی از خود در امور ثبتی به جا گذاشته اند که گاه نبودشان یک فقدان حقوقی و حتی حقیقی به نظر می رسد.

وکیل تغییرات ثبت شرکت چه وظایفی دارد؟

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : هر شرکتی پس از ثبت، احتمال هرگونه دگرگونی را دارد و امکان دارد دچار تغیرات فراوانی شود. تغییرات شرکت ها به شکل تغییر هیئت مدیره، تغییر زمینه فعالیت و غیره امکان پذیر است. از منظر قانونی هر گونه تغییری در رابطه با شرکت ها باید به شکل صورت جلسه  موارد تغییر، ثبت و تنظیم شود. در اینجا ما قصد داریم وظایف وکیل تغییرات ثبت شرکت را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

وکیل تغییرات ثبت شرکت و انواع تغییرات شرکت

در ابتدا لازم است انواعی از تغییرات شرکت را به طور مختصر بازگویی کنیم و پس از آن به نقش وکیل تغییرات ثبت شرکت بپردازیم. انواع تغییرات شرکت شامل موارد زیر می شود:

  • تغییر میزان سرمایه شرکت؛
  • تغییر تعداد شرکا شامل افزایش یا کاهش این تعداد؛
  • انحلال شرکت؛
  • تغییر نام شرکا؛
  • تغییر نشانی و آدرس؛
  • تغییر موضوع و نوع فعالیت؛
  • تغییر سهام شرکا شامل بی نام و با نام؛
  • تغییر دارندگان حق امضا به ایت صورت که مختصص به یک فرد یا تمامی شرکا باشد؛
  • تغییرات در موارد و مفاد اساس نامه؛
  • تنظیم تراز سود و زیان و تصویب آن؛
  • انتقال سهام شرکت به شرکت های سهامی خاص؛
  • تعیین تغییر سمت هر یک از اعضای هیئت مدیره؛
  • تغییر و تمدید بازرسان شرکت؛
  • و غیره.

در ادامه چند نمونه از تغییرات مهم و رایج که وکیل تغییرات ثبت شرکت نقش عمده ای در آن ایفا می کند را توضیح خواهیم داد.

انحلال شرکت

یکی از مواردی که به شکل معمول در شرکت ها پیش می آید، به خصوص شرکت های نو بنیان که نتایج مطلوب دریافت نکرده اند، منحل شدن شرکت ها است.

سهام داران شرکت با در نظر داشتن مقررات قانون تجارت امکان این را دارند که شرکت را منحل کنند. برای این کار نیازمند یک صورت جلسه هستند. این صورت جلسه با عنوان مجمع عمومی فوق العاده تنظیم می شود.

تنظیم این صورت جلسه بر عهده وکیل تغییرات ثبت شرکت است که بعد از تنظیم این صورت جلسه، ظرف مدت زمان ۵ روز باید تحویل اداره ثبت شرکت ها داده شود.

تغییر محل شرکت

یکی از موارد معمول در تغییرات شرکت ها، تغییر محل شرکت است. این امر بیشتر به دلیل این که محل شرکت اجاره ای است اتفاق می افتد یا آن که به طور کل شرکا تصمیم گرفته اند که محل فعالیت خود را تغییر دهند.

به طور معمول توصیه وکلا به این صورت است که در اساس نامه شرکت، آدرس دقیق شرکت به عنوان محل اقامت اصلی ذکر نشود و تنها به ذکر شهر اکتفا کنند. زیرا در صورت هر گونه جابجابی لازم است که اساس نامه تغییر کند. وظیفه تغییر اساس نامه بر عهده وکیل تغییرات ثبت شرکت است.

افزایش سرمایه شرکت

یکی دیگر از عمده تغییرات شرکت، افزایش سرمایه شرکت های سهامی خاص به حساب می آید. برای این مورد به دلیل اهمیت فراوان لازم است که دقت زیادی به خرج داده شود. زیرا در صورت افزایش سرمایه احتمال کاهش یا پایین آمدن سهام اشخاص وجود دارد و ممکن است ضررهای جبران نشدنی به افرادی که کاهش سهام داشته اند وارد شود.

به منظور جلو گیری از این موارد، قوانینی وجود دارد که وکیل تغییرات ثبت شرکت به آن قوانین مشرف است و قادر است در این زمینه شرکت را در تعادل نگه دارد.

نتیجه گیری

همان طور که متوجه شدید وکیل تغییرات ثبت شرکت در امور خاصی نقش دارد که از عمده این امور تنظیم صورت جلسات تغییرات شرکت به حساب می آید و از آن جایی که این تنظیم امری تخصصی است و لازم است که به تایید سازمان ثبت شرکت ها برسد، پس دقت و تخصص خود را نیاز دارد.

امکان ارائه صورت جلسه برای ثبت تغییرات شرکت ها ۳ بار بیشتر وجود ندارد. به طور واضح اگر ۳ بار صورت جلسه از سوی سازمان رد شود به مدت یک سال صورت جلسه جدید پذیرفته نخواهد شد. در کنار این عدم پذیرش، احتمال مواجهه شرکت با مسائل قانونی و حقوقی پیچیده نیز وجود دارد.

تنظیم صورت جلسه، تکمیل مدارک و تهیه اظهار نامه، به طور کلی از مواردی است که تنها از یک وکیل حاذق و با تجربه بر می آید.

به منظور بهره مندی از این وظایف، سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری در کنار شماست تا شما را در اوامر ثبتی و حقوقی مربوط به شرکت ها، یاری بخشد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد