وکیل انتقال نام تجاری چه وظایفی را بر عهده می گیرد؟

0

وکیل انتقال نام تجاری چه وظایفی را بر عهده می گیرد؟ نام تجاری یا برند پس از ثبت دارای حق مالکیت در کشور است؛ نام تجاری تحت شرایط حمایتی قرار می گیرد و از ارزش و اعتبار مالی بهره مند است از این رو امکان انتقال نام تجاری به دیگر افراد وجود دارد. به منظور انتقال نام تجاری لازم است فرآیند های مختلفی طی شود. وکیل انتقال نام تجاری در این امر یاری رسان افراد است.

وکیل انتقال نام تجاری چه وظایفی را بر عهده می گیرد؟

به گزارش مجله اینترنتی دکوکده : وکیل انتقال نام تجاری با تهیه کردن اظهار نامه، جمع آوری مدارک و اسناد مربوطه، تحقیق و بررسی، آگاهی از انواع روش ها و مراحل نقل و انتقال اقدام به انتقال نام تجاری می کند. در ادامه با توضیحات مربوط به هر بخش از وظایف وکیل انتقال نام تجاری، با این فرآیند بیشتر آشنا خواهید شد.

وکیل انتقال نام تجاری مشرف بر انواع مختلف نقل و انتقال

دو نوع نقل و انتقال نام تجاری وجود دارد. انتقال جزیی و انتقال کلی نام تجاری که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

انتقال جزئی نام تجاری

انتقال جزئی زمانی است که نام تجاری برای برخی از کالاها یا خدمات مشخص شده منتقل شود. همچنین هنگامی که نام تجاری در یک منطقه خاصی منتقل شود، برای نمونه منتقل الیه اجازه استفاده انحصاری نام تجاری را در شهر یا مکان خاصی داشته باشد. در ادامه به بررسی مواد قانونی در این رابطه خواهیم پرداخت.

انتقال کلی نام تجاری

صاحب نام تجاری می تواند کل نام تجاری خود را به شخص دیگری انتقال دهد. در این شرایط برند با همه طبقات، قوانین، مقررات و همچنین تمامی خدمات به مالک جدید انتقال داده می‌شود. در واقع در انتقال کلی نام تجاری، برند یا نام تجاری به صورت کلی به مالک جدید انتقال داده می‌شود. مدارک و مراحل مورد نیاز برای این امر در ادامه مطلب آورده شده است.

روش های نقل و انتقال نام تجاری

وکیل انتقال نام تجاری با انواع روش های انتقال نام تجاری آشنایی دارد. نقل و انتقال نام تجاری به دو روش صورت می گیرد:

به صورت غیر ارادی و جبری

انتقال نام برند به صورت جبری در زمانی است که مالک ثبت کننده نام تجاری در قید حیات نباشد، در این صورت ورثه قانونی مالک نام تجاری باید اصل نام تجاری را به انضمام برگه انحصار وراثت برای نقل و انتقال آن ارائه کنند.

 به صورت قراردادی و اختیاری

نقل و انتقال برند به‌صورت اختیاری و قراردادی به این صورت است که مالک نام تجاری به هر دلیل قصد واگذاری امتیاز برند ثبت شده خود را به شخص دیگری دارد. ممکن است این واگذاری به‌صورت دائمی یا تعیین طول زمان مشخصی باشد.

چه مدارکی برای انتقال نام تجاری لازم است؟

وکیل انتقال نام تجاری با تهیه مدارک زیر به صورت دقیق فرآیند انتقال نام تجاری را پیگیری می کند.

  • کلیه مدارک ثبت نام برند تجاری از قبیل روزنامه آگهی تقاضا و گواهینامه ثبت برند؛
  • کارت ملی و شناسنامه مالک قدیم؛
  • کارت ملی و شناسنامه مالک جدید؛
  • مدارکی دال بر رشته فعالیت برای مالکیت جدید نام تجاری؛
  • صلح نامه تنظیم شده در دفتر خانه اسناد رسمی بعد از اخذ نامه های مربوط به استعلام نقل و انتقال نام تجاری؛
  • شماره اظهارنامه، شماره ثبت نام تجاری و رمز ورود به سامانه؛
  • مدارک نمایندگی قانونی(در صورت وجود)؛
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه ها.

مراحل نقل و انتقال نام تجاری

وکیل با مراجعه به دفتر خانه اسناد رسمی به تنظیم سند صلح نام تجاری می پردازد، سپس اقدام به گرفتن استعلام دفتر خانه از اداره مالکیت صنعتی می‌کند؛ چرا‌که باید از سابقه ثبت نام تجاری مطلع باشد. وکیل انتقال نام تجاری لازم است به منظور منقضی نشدن مدت اعتبار گواهی ثبت حتما به تاریخ آن توجه کند.

مرحله بعدی درخواست کتبی وکیل جهت ثبت انتقال نام در دفتر ثبت اداره مالکیت صنعتی است. وکیل در نهایت اقدام به انتشار آگهی انتقال نام تجاری در روزنامه رسمی می کند.

 انتقال نام تجاری چه قوانینی دارد؟

بنا بر آیین نامه ثبت علایم و اختراعات، در درخواست کتبی برای ثبت انتقال نام تجاری باید نکات ذیل صریحا ذکر شود.

شماره و تاریخ ثبت نام تجاری در ایران؛

نام، آدرس و تابعیت مالک جدید یا نماینده قانونی او در صورت وجود؛

در انتقال جزیی، ذکر کالاها و خدماتی که نام تجاری برای آن ها منتقل شده است؛

مالک نام تجاری امکان حق اعطای نام تجاری ثبت شده خود را به شکل قانونی به شخص دیگری دارد؛

مالک نام تجاری با درخواست کتبی به مرجع ثبت، از حقوق خود نسبت به نام تجاری ثبت اطلاع پیدا می کند.

سخن آخر

نام تجاری از سرمایه های تجاری محسوب می شود از این رو  قابل نقل و انتقال است. ممکن است این انتقال شامل بخشی از نام یا کل نام تجاری باشد. در صورتی که انتقال نام تجاری طبق قوانین صورت نگیرد، هیچ گونه اعتباری ندارد و صحیح نیست. وکیل انتقال نام تجاری با اطلاع کامل از انواع مختلف وکیل نقل و انتقال نام تجاری به این امر می پردازد. نقل و انتقال نام تجاری ۲ نوع دارد: انتقال کلی نام تجاری و انتقال جزئی.

وکیل نقل و انتقال نام تجاری این فرآیند را به ۲ شیوه متفاوت انجام می دهد: به صورت جبری و غیر ارادی و قراردادی و اختیاری. وکیل با تهیه کردن مدارک و اسناد لازم و طی مراحل گوناگون نام تجاری را انتقال می دهد. لازم به ذکر است که در تغییر نام تجاری قوانین و تبصره های متعددی وجود دارد. از این رو با استخدام وکیل انتقال نام تجاری امکان انجام این امر به سادگی میسر است. سایت سعید شهبازی پذیرای شما در انجام این امور تخصصی است.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد