پارتیشن یا پاراوان چیست و در چه فضایی کاربرد دارد؟

0

پارتیشن یا پاراوان چیست و در چه فضایی کاربرد دارد؟ با تغییر و رشد جهان معماری، همواره وسایلی از دکوراسیون خانه ها کم و عناصری به چیدمان درونی خانه اضافه می شود. امروزه طراحی بیشتر ساختمان ها و خانه ها به شکل محیط باز صورت می پذیرد. وسعت محیط درونی خانه سوای از نگاه زیبایی شناسانه، امکان آزادی عمل در طراحی شخصی را برای صاحب خانه فراهم می کند.

پارتیشن یا پاراوان چیست و در چه فضایی کاربرد دارد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : شاید شما دلتان بخواهد این فضاهای خالی را پر کنید یا برای قرار دادن هر آنچه دلتان می خواهد در جای مورد نظر، تقسیم بندی مورد علاقه خود را انجام دهید. این وظیفه را به پاراوان بسپارید. راه حل شما نزد این وسیله است. برای این که بدانید پارتیشن یا پاراوان چیست و چگونه این کار را انجام می دهد با ماه همراه باشید.

پارتیشن یا پاراوان چیست؟

به هر وسیله ای که ایجاد تقسیم بندی، جداسازی و دسته بندی می کند، پاراوان یا پارتیشن گفته می شود.  در لغت، پارتیشن همان دیوار معنی می دهد. در اینجا منظور از پارتیشن یا پاروان، دیوار یا دیوارک متحرکی است که موجب جدا شدن فضایی از فضای دیگر می شود. پاراوان در واقع واژه ای فرانسوی است که در زبان انگلیسی Room divider  به معنی جداکننده اتاق تلقی می شود.

پاراوان به شکل سازه های دیوار ساخته می شود. این سازه ها توسط لولاهایی به یکدیگر متصل و به طور قائم کنار هم قرار می گیرند. این وسیله به طور معمول چهار قطعه، درب یا لنگه دارد که ارتفاع ۱ متر، طول ۸۰ سانتی متر و ۴۵ سانتی متر عرض را شامل می شود. همچنین امکان ساخت با اندازه دلخواه شما نیز وجود دارد.

اغلب مواد اصلی تشکیل دهنده بدنه این وسیله پروفیلMDF  است که این جنس بسته به نیاز، امکان تغییر دارد. قسمت وسط پاراوان را یک صفحه میانی شامل می شود. جنس این صفحه بسته به نوع کاربرد پاراوان متغییر است که موارد زیر از نمونه های آن هستند:

  • بافت چوبی؛
  • MDF؛
  • بافت حصیری؛
  • ام دی اف چاپی؛
  • شیشه.

رنگ بندی معمول پاراوان یا پارتیشن با بافت چوب رنگ های سفید، مشکی و گردویی را شامل می شود. انواع دیگر پارتیشن ها هرکدام بسته به نوع مواد به کار رفته رنگ بندی های مختلفی دارند. در ادامه با انواع پارتیشن یا پاراوان بسته به کاربرد آنها آشنا خواهیم شد.

پارتیشن یا پاراوان در چه فضایی کاربرد دارد؟

اگر نگاهی کوتاه به گذشته دکوراسیون منازل داشته باشیم متوجه می شویم پارتیشن ها کاربردهای امروزی را نداشتند. در گذشته این وسیله در اتاق نشیمن و پذیرایی مورد استفاده قرار می گرفت، به گونه ای که فضای نشیمن و سایر فضاها را از جمله فضاهای نا مناسب مانند ستون ها و غیره را از معرض دید می پوشاند. البته که امروزه این موارد همچنان از کاربردهای این وسیله است.

اما همان طور که هنر و دکوراسیون مسیر خود را برای رسیدن به سادگی طی می کند، پارتیشن ها علاوه بر خانه، خود را در قلب فضاهای دیگر نیز جای داده اند. از جمله فضاهای مورد استفاده این وسیله خانه، شرکت، اداره، مغازه، رستوران و هتل ها هستند.

انواع مختلفی از پارتیشن اداری یا پاراوان بسته به نوع کاربردشان ساخته می شود. این انواع شامل موارد زیر است:

  • پارتیشن چوبی (MDF و چوب گردو)؛
  • پارتیشن شیشه ای (تک یا دو جداره)؛
  • پارتیشن حصیری؛
  • پارتیشن لیزر شده؛
  • پارتیشن آکوستیک؛
  • پارتیشن قابل شستشو؛
  • و نمونه های دیگر.

در ادامه به تفصیل مهم ترین انواع پارتیشن را شرح خواهیم داد.

آشنایی با پارتیشن یا پاراوان چوبی و شیشه ای و کاربرد آن

پارتیشن ها در انواع چوبی و شیشه ای از پر استفاده ترین نمونه ها محسوب می شوند. به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه این دو نمونه را با به طور مفصل تر بررسی کنیم و با کاربرد هریک آشنا شویم.

پارتیشن یا پاراوان چوبی

پارتیشن های چوبی همانطور که از نامشان مشخص است از جنس چوب ساخته می شوند. این پارتیشن ها برای استفاده در محل های بدون رطوبت یا با رطوبت کمتر، طراحی شده اند. زیرا رطوبت و تماس آنها با آب سبب خراب شدن یا پوسیدگی این نوع پارتیشن ها می شود.

پس برای انتخاب محیط یا فضای درست به سبب افزایش طول عمر پارتیشن یا پاراوان نیازمند انتخاب درست هستیم. در رابطه با پارتیشن های چوبی عمده استفاده از این پارتیشن ها، فضاهای نشیمن، اتاق خواب و غذاخوری ها هستند. اما در واقع این پارتیشن ها در هر فضایی از خانه قابلیت استفاده ندارند. به عبارت بهتر پارتیشن های چوبی در موارد زیر بهترین نوع کاربرد را ارائه می دهند:

  • به منظور تقسیم اتاق های بزرگ؛
  • در میان اتاق های نشیمن و پذیرایی؛
  • به منظور ساختن کتاب خانه در منزل؛
  • جداسازی نشیمن از کتاب خانه؛
  • میان فضاهای ورودی ساختمان؛
  • بین میز ناهار خوری و اتاق نشیمن.

پارتیشن یا پاراوان شیشه ای

پارتیشن شیشه ای دارای نگاه و رویکردی مینیمال است. این نوع پارتیشن بهترین انتخاب مدرن برای دفاتر اداری محسوب می شود. از آنجایی که جنس این نوع پاراوان را شیشه تشکیل می دهد، هدایت نور به سخاوت مندانه ترین حالت اتفاق می افتد و درون محیط های اداری را کاملا روشن نگه می دارد.

ترکیب یا ساختار اصلی پارتیشن های شیشه ای علاوه بر شیشه، آلومینیوم، یراق آلات و پروفیل است. این جنس های بدنه از تنوع رنگ های گوناگون و کیفیت استحکامات مرغوبی بهره می برند. در کاربرد اداری این پاراوان ها جدای از بحث نور در مورد کنترل صدا نیز نقش عمده و بسزایی دارد.

نتیجه گیری…

در این مقاله با پارتیشن یا پاراوان آشنا شدیم و بسته به نوع کاربردشان آنها را در دو دسته شیشه ای و چوبی مورد بررسی قرار داریم. انواع دیگر پارتیشن ها را به نوعی زیر مجموعه این دو نوع پارتیشن می دانند. به طور مثال پارتیشن های لیزر شده زیر مجموعه پاراوان چوبی و پارتیشن آکوستیک زیر مجموعه پارتیشن شیشه ای محسوب می شود.

برای خرید انواع پارتیشن ها بر حسب سلیقه و فضایی که برای کاربری آنها انتخاب کرده اید، انتخاب های متفاوتی پیش روی شماست. گروه ساویس نیز انواع پارتیشن خانگی و اداری را با قابلیت خرید اینترنتی در اختیار شما گذاشته است. کافی است به فروشگاه بروید و پارتیشن مد نظر خود را انتخاب کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد