وکالت ثبت اختراع چگونه است و چه اطلاعاتی باید داشته باشد؟

0

وکالت ثبت اختراع چگونه است و چه اطلاعاتی باید داشته باشد؟ ثبت اختراع حق و منافعی را برای شخص مخترع ایجاد می کند که تنها در اختیار او خواهد بود. مخترع تنها در صورتی قادر به استفاده از این حقوق است که اختراع خود را به ثبت برساند. در غیر این صورت او از نظر قانونی در برابر هرگونه سوءاستفاده احتمالی حق اعتراض نخواهد داشت.

وکالت ثبت اختراع چگونه است و چه اطلاعاتی باید داشته باشد؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : باتوجه به پیچیدگی های موجود در روال اداری ثبت اختراع بهتر است شخصی وکالت ثبت اختراع را بر عهده بگیرد که به روال ثبتی و ضوابط آن آشنایی کامل داشته باشند.

نکات حائز اهمیت در وکالت ثبت اختراع کدام هستند؟

نکته بسیار مهم درباره ثبت اختراع این است که در کشور ما ثبت اختراع به روش اعلامی انجام می‌ شود. به این صورت که اختراع به نام شخصی پذیرفته خواهد شد که نخستین بار برای آن درخواست داده است. با این حال حتی اگر شخصی ورقه ثبت اختراع را در دست داشته باشد باز هم دلیلی بر اثبات مخترع بودن او نیست. به همین جهت نیز کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی قادر به اقامه دعوی در این خصوص خواهند بود.

با این تفاسیر وکالت ثبت اختراع جزئیات فراوانی دارد و شخصی که در این باره قبول مسئولیت می کند، باید در موارد زیر اطلاعات کافی داشته باشد.

آگاهی نسبت به اختراعات قابل ثبت

اختراع یا اکتشاف قطعا حاصل چندین و چند سال تلاش و کوشش و تفکر است که مخترع آن را در قالب یک محصول به معرض نمایش می گذارد. با این حال باید بدانید که همه اختراع ها قابلیت ثبت ندارند. مواردی همچون نظریات علمی و کلیه آثار هنری قابل ثبت نیستند. طبق قوانین، قواعد تجاری یا اجتماعی یا روش های تشخیص بیماری های مختلف جزو انواع اختراع محسوب نمی شود. بنابراین اختراعی قابل ثبت است که امکان تبدیل آن به یک محصول صنعتی و کاربردی وجود داشته باشد.

نکته بعدی درباره اختراعات قابل ثبت این است که باید کاملا جدید و نو باشند. به این صورت که پیش از این اقدامی جهت ثبت آن شکل نگرفته باشد. این مسئله بسیار مهم است و وکالت ثبت اختراع باید در این مورد اطلاعات و تبحر کافی در اختیار داشته باشد.

اطلاع کامل نسبت به مدارک مورد نیاز

یکی از مدارک مهمی که جهت ثبت اختراع باید به اداره مالکیت صنعتی ارائه شود، برگه توصیف اختراع است. این برگه باید شامل مشخصات فنی باشد و در آن به نکاتی مانند حوزه عملکرد اختراع، اهداف آن، دلایل نوآورانه بودن اختراع و فواید آن اشاره می شود. این سند باید در سه نسخه تحویل داده شود. مطالبی که در این برگه درج می شوند، اهمیت بالایی دارند و باید با دقت بالایی تکمیل شوند.

گاهی نیاز است که به همراه سند اختراع نقشه یا نمودارهایی نیز ارائه شوند. این نقشه ها باید روی کاغذ ضخیم در ابعاد A4 و با خطوطی پررنگ و یک دست پیاده شوند و در طراحی آن ها حاشیه های مناسب لحاظ شده باشد. قرارگیری نقشه ها به صورت عمودی یکی از مواردی است که باید رعایت شود و تا حدامکان هیچ توضیحی روی نقشه وجود نداشته باشد.

اظهارنامه ثبت اختراع نیز از دیگر مدارکی است که در وکالت ثبت اختراع به آن توجه می شود. طبق قوانین باید سه نسخه از این سند جهت ثبت اختراع ارائه شود. در اظهارنامه مواردی همچون نام و دیگر اطلاعات مورد نیاز در خصوص متقاضی و نماینده او در صورت وجود درج می شود.

مدارک هویتی شامل کارت ملی و شناسنامه اشخاص حقیقی و آگهی تاسیس شرکت و فتوکپی کارت ملی صاحبان امضا از مدارکی است که به همراه دیگر مدارک ضمیمه شود.

تجربه و آگاهی کافی نسبت به مراحل ثبت اختراع

توجه به مراحل و زمانبندی هریک، بخش مهمی از وکالت ثبت اختراع محسوب می شود. نخستین مرحله جهت ثبت اختراع ورود به پورتال اداره مالکیت صنعتی و بخش مربوط به اظهارنامه است. در گام های بعدی باید اظهارنامه در سامانه به ثبت برسد و کلیه اطلاعات خواسته شده و مورد نیاز درج شوند.

بارگذاری ضمایم از جمله اموری است که با کلیک روی گزینه بارگذاری پیوست و انتخاب تصاویر مربوط به هر یک از مدارک مورد نیاز انجام می شود. در قسمت بازبینی اطلاعات و ضمائم امکان مشاهده خلاصه ای از اطلاعات تاییدشده وجود دارد. در صورت عدم وجود نقص متقاضی وارد مرحله پرداخت هزینه ها می شود.

تمامی پرداختی ها برای متقاضیان داخلی به صورت اینترنتی انجام می شود. پس از به پایان رسیدن مراحل، ثبت اختراع باید در روزنامه آگهی شود. صدور گواهینامه ثبت اختراع آخرین مرحله وکالت ثبت اختراع به شمار می رود. البته باید رونوشتی از آن باید بایگانی شود و در دسترس متقاضی قرار گیرد.

سخن پایانی

ثبت اختراع موجب می شود که مخترع یا نماینده قانونی او تا زمان مشخصی حق استفاده از تمامی منافع مربوط به برگه ثبت اختراع را به دست بیاورد و از هرگونه سوءاستفاده احتمالی نیز جلوگیری به عمل بیاید. وکالت ثبت اختراع از این جهت اهمیت دارد که باید ضمن داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، مراحل را به درستی و به شکل اصولی به انجام برساند. آگاهی نسبت به اختراعات قابل ثبت، مدارک مورد نیاز و مراحل پیش رو از جمله این اطلاعات هستند.

اگر در خصوص ثبت اختراع به مشاوره نیاز دارید، با مراجعه به وبسایت سعید شهبازی اهداف خود را در مسیر مناسب هدایت کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد