وظایف وکیل برای ثبت اختراع چیست؟

0

وظایف وکیل برای ثبت اختراع چیست؟ طبق قانون هر مخترع به دلیل تلاش و استعدادی که در به ثمر رسیدن یک اختراع داشته است، این حق را دارد که به مدت محدود از اختراع خود به صورت انحصاری استفاده کند. این حق برای هر مخترعی در زمینه ای ایجاد می شود، مشروط بر اینکه فرد، اختراع یا اکتشاف خود را در اداره ثبت تهران به ثبت رسانده باشد. به این ترتیب مخترع حق انحصاری استفاده از اختراع در مدت مقرر و تعیین شده را خواهد داشت.

وظایف وکیل برای ثبت اختراع چیست؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : ثبت اختراع در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران انجام می شود. در مرحله اول متقاضی باید تقاضای ثبت خود را با ارائه اظهارنامه به اداره ثبت ارائه دهد. مراحل و قوانین خاصی برای ثبت اختراع وجود دارد. به نظر می رسد حضور وکیل برای ثبت اختراع از مزایای زیادی برخوردار است و باعث تسریع و سهولت عبور از مراحل ثبت خواهد شد. در این نوشتار شما با وظایف وکیل برای ثبت اختراع آشنا می شوید. آشنایی با وظایف وکیل در ثبت اختراع قطعا شما را به این نتیجه می رساند که بهتر است تمام مراحل ثبت اختراع خود را به یک وکیل بسپارید.

حضور وکیل برای ثبت اختراع

یکی از سؤالات رایج این است که آیا ثبت اختراع توسط خود فرد باید انجام شود یا خیر؟ پاسخ این سؤال این است که تمامی مراحل ثبت اختراع توسط خود فرد یا وکیل او انجام می شود.

بنابراین نیازی نیست که فرد مخترع خود در تمامی مراحل حضور داشته باشد. این امکان وجود دارد که او مراحل ثبت اختراع خود را به یک وکیل بسپارد. به این ترتیب با دادن وکالت به فرد وکیل دیگر نیازی به حضور مداوم او طی انجام مراحل ثبت نیست.

وکیل باید اصل وکالت نامه خود را در زمان تشکیل پرونده و در خاتمه فرآیند ثبت به اداره ثبت ارائه دهد. همچنین ضروری است که یک نسخه کپی از وکالتنامه ضمیمه اظهار نامه به اداره ثبت ارائه شود.

تکمیل و ارائه اظهار نامه

از اولین وظایف وکیل برای ثبت اختراع، پر کردن فرم اظهار نامه است. در صورتی که ثبت اختراع به یک وکیل سپرده شده باشد، تمامی مراحل تکمیل اظهارنامه و ارائه آن به وکیل سپرده شده باشد، وکیل موظف است اظهار نامه را با در اختیار داشتن مدارک مخترع و با مشورت او تکمیل نماید. سپس با یک نسخه از وکالتنامه برای تشکیل پرونده و شروع مراحل ثبت اختراع به اداره ثبت ارائه دهد.

اظهار نامه نیاز به یک سری ضمائم خاص دارد. جمع آوری و ارائه این مدارک به عهده وکیل است. او با اشرافی که نسبت به این موضوع دارد، تمامی مدارک را جمع آوری می کند.

ثبت تغییرات اختراع

پس از ثبت اختراع در اداره ثبت، این امکان وجود داردکه تغییراتی در اختراع و مشخصات آن ایجاد شود، تمامی این تغییرات در صورتی اعتبار خواهد داشت که تغییرات در اداره ثبت به ثبت رسیده باشد. انجام این مراحل نیز به عهده وکیل است. وکیل با در دست داشتن اصل وکالتنامه این امکان را دارد که برای ثبت اقدام نماید.

ورقه اختراع تکمیلی تابع همان مقررات ورقه اختراع اصلی است و مدت اعتبار ورقه اعتبار تکمیلی از مدت ورقه اعتبار اصلی تجاوز نمی کند.

در صورتی که از وکیل برای ثبت اختراع استفاده می کنید، این مراحل نیز توسط وکیل انجام خواهد شد.

ارائه توصیف اختراع

از دیگر نکات مهم در ثبت اختراع ارائه توصیفی کامل از اختراع صورت گرفته است. خلاصه توصیف اختراع باید دقیقا زمینه فنی را که اختراع متعلق به آن است، تعیین کند. این خلاصه توصیف در جستجوی سوابق اختراع ادعایی استفاده خواهد شد.

تنظیم این توصیف نامه از اختراع و مواردی که باید در آن ذکر شود، به عهده وکیل است.

یک وکیل که به طور تخصصی در زمینه ثبت اختراع فعالیت داشته است، از تمامی این مفاد اطلاع داشته و در سریع ترین زمان ممکن آن را انجام می دهد.

ادعا یا ادعاهای اختراع

در ادعای اختراع باید عناصر اختراعی در چارچوب مشخصه فنی تعیین شوند. هر اختراع شامل یک یا چند ادعا می شود. ادعاها باید صریح و شامل شرایط زیر باشند:

  • فراتر از اطلاعات افشا شده نباشند؛
  • تعداد آن ها معقول باشد؛
  • ویژگی های فنی مثبت در آن بیان شده باشد.

تکمیل و ارائه مدارک

مدارک مثبت هویتی متقاضی و مخترع باید به اداره ثبت ارائه شود. آگاهی از مدارک مورد نیاز، تکمیل و جمع آوری و ارائه آن به عهده وکیل است. مدارک فرد وکیل که وکالت اختراع به او سپرده شده است نیز ارائه می شود.

در صورتی که از وکیل برای ثبت اختراع استفاده می کنید، پس از تکمیل و ارائه اظهار نامه و مدارک، پیگیری تمامی مراحل، پرداخت هزینه ها و دریافت ابلاغیه ها به عهده وکیل است.
نتیجه گیری

به پاس تلاش و استعداد درخشان شما در اختراع، این حق را دارید که اختراع خود را برای همیشه به نام خود ثبت کنید. از طرفی با ثبت اختراع به نام خود، شما در مدت مقرر حق استفاده انحصاری از آن را خواهید داشت.  قوانین ثبت اختراع همانند بسیاری از قوانین دیگر در کشور دچار تغییراتی می شود و در مجموع ثبت اختراع یک فرآیند بسیار تخصصی است و نیاز به دانش مخصوص در انجام این امر دارد. در واقع سپردن مراحل ثبت اختراع به یک وکیل مجرب، تمامی مراحل سریع و با صرف زمان و انرژی بسیار کمتری پیش می رود. بنابراین منطقی به نظر می رسد که از مشاوره و دانش یک وکیل برای ثبت اختراع خود استفاده کنید.

اگر با مطالعه این مقاله به این نتیجه رسیده اید که ثبت اختراع خود را به وکیل بسپارید، شما این امکان را دارید که با مراجعه به سایت سعید شهبازی، وکیل پایه یک دادگستری، امکان انتخاب بهترین وکیل و مشاوره را داشته باشید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد