گیاه آپارتمانی نخلی را چطور نگه داریم؟

0

گیاه آپارتمانی نخلی را چطور نگه داریم؟در زندگی های خشک و آپارتمانی امروز بسیاری از افراد به خاطر اینکه به زندگی های خود روح زندگی و طراوت و شادابی ببخشند، علاقه مند به نگهداری از گل و گیاه های زینتی هستند.

گیاه آپارتمانی نخلی را چطور نگه داریم؟

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : گیاه آپارتمانی نخلی نوعی از گونه های گیاهان زینتی است که به دلیل شباهت زیادی که به نخل دارد، به گیاه نخلی شهره است. موطن اصلی این گیاه مناطق گرمسیری مثل سواحل مدیترانه و جزایر قناری است. لذا برای پرورش و تکثیر این گونه گیاهی باید شرایط آب و هوایی آن نیز مهیا باشد.

ماداگاسکار نام دیگر این گیاه است. گیاهان نخلی دارای بیش از دو هزار گونه هستند و فقط تعداد اندکی از آنها جز گیاهان زینتی آپارتمانی به شمار می آید. کسانی که قصد دارند این گیاه بوته ای و همیشه سبز را در محیط زندگی و خانه خود پرورش بدهند، باید بدانند که این گیاه با ارزش و قیمتی جلوه خاصی به فضای خانه می بخشد و به عنوان گیاهی مقتدر، ایستا و درازقامت نمود دارد.

درصورتی که به رشد و پرورش گیاهان ماداگاسکار علاقه مند هستید، باید درباره شرایط نگهداری آن نیز اطلاعاتی کسب کنید. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

انواع گیاه آپارتمانی نخلی

این نوع از گیاهان آپارتمانی زینتی همیشه به صورت درخت هستند اما فقط یک نوع از این گیاهان وجود ندارد. انواع گیاهان آپارتمانی زینتی ماداگاسکار عبارت اند از:

نخل کامه دورا

این گیاه بیش از ۳۰ گونه گیاهی است که انواع مختلف آن در این مقال نمی گنجد. دارای ساقه های نی شکل و باریک است و ظاهری شبیه پر مرغ دارد.

نخل هاویا یا نخل استرالیایی

این گیاه زینتی آپارتمانی در هر دمایی به رشد خود ادامه می دهد و به هوای گرم یا سرد سال بسیار مقاوم است. رشد آن نیز به کندی صورت می گیرد.

نخل زینتی فونیکس

نام دیگر این گیاه آپارتمانی نخلی، استرالیایی است. ساقه های بسیار قوی دارد و اگر در محیط های آزاد مثل حیاط یا پارکینگ باشد، تا سه متر نیز رشد می کند. برگ های سبز تیره یکی از مشخصات ظاهری آن است.

نخل واشنگتونیا

از آنجایی که این گیاه دارای برگ های بادبزنی شکل است، به گیاه نخلی بادبزنی نیز معروف شده است. از مشخصات ظاهری جالب آن این است که رشته هایی مانند تار عنکبوت از اطراف برگ های آن آویزان می شود.

شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی نخلی

اگر شما هم مثل من با خواندن این مطالب راغب شدید که یکی از این گونه های گیاهی را در محل زندگی و خانه خود پرورش دهید، باید نکاتی را در این راستا رعایت کنید که به ماندگاری و طراوت گیاه کمک کند. این نکات عبارت است از:

نور مناسب

جایی که برای نگهداری از این گیاهان در محیط خانه تعبیه می شود، باید مکانی روشن و پرنور یا نزدیک پنجره باشد این گیاه به نور علاقه فراوانی دارد. البته لازم نیست نور مستقیم آفتاب به آن بتابد که باعث زردی برگ های آن می شود. اما حتما دقت شود که نور به صورت ملایم به آن بتابد.

خاک مناسب

با وجود اینکه این گیاه از خانواده کاکتوس ها نیست اما شرایطی که باید در آن رشد و نمو یابد، شبیه کاکتوس است. در هر خاکی پرورش می یابد اما تا جای ممکن خاک آن نیز باید مانند کاکتوس ها سبک و قابل نفوذ باشد که ترکیبی از خاک باغچه و خاک برگ بسیار مناسب است.

آبیاری

هر گیاهی که به نور و دمای بیشتری نیازمند باشد، طبیعتا به آب بیشتری نیز نیازمند خواهد بود. گیاه آپارتمانی نخلی نیز از این مقوله مستثنی نیست فقط دقت کنید که بعد از یک بار آبیاری، آبیاری مجدد را زمانی انجام دهید که خاک گلدان خشک باشد. این گیاه هر دو روز یک بار به آب نیاز دارد.

دما

این گیاه در محیطی که دمای زیادی دارد، نگهداری می شود. پس در صورت تمایل به نگهداری و پرورش این گیاه در محیط منزل حواستان باشد که فضایی تعبیه شده بسیار سرد و در دمای کمتر از ۱۲ درجه سانتیگراد نباشد چون باعث خشک شدن برگ های آن می شود.

کوددهی

تغذیه این گیاه نیز مانند هر موجود زنده دیگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چراکه که با هر بار آب دادن مواد مغذی خاک گرفته می شود. کود، ویتامین ها و مواد معدنی مغذی گیاه را تامین کرده و به رشد گیاه کمک می کند. دو مرتبه در ماه برای کوددهی مناسب است. ناگفته نماند که قبل از کود دادن حتما گیاه به خوبی آبیاری شده باشد؛ در غیر اینصورت برگ های آن می سوزد.

تعویض گلدان

گیاه نخلی بعد از اینکه به خوبی بالغ می شود، نیاز دارد که به گلدانی بزرگ تر انتقال یابد. همچنین نیاز این گیاه به مواد مغذی نیز بیشتر خواهد بود. بهره مندی از خاک تازه و املاح کود، امکان رشد این گیاه را بیش از پیش فراهم می کند. هنگامی که گیاه را انتقال می دهید، حواستان باشد که به ساقه های گیاه آسیبی نرسد. پس از انتقال گیاه به گلدان بزرگتر آن را آبیاری کنید.

روش تکثیر

تکثیر و پرورش گیاه نخلی از طریق بذر و قلمه زنی انجام می شود. تکثیر از طریق بذر به این صورت است که بذرها را از گل فروشی ها تهیه کرده، ابتدا آن را درون آب گرم قرار بدهید و سپس در خاک مرطوب بکارید.

تکثیر از طریق قلمه زدن نیز به این صورت است که یکی از ساقه های گیاه را جدا کرده. اجازه دهید این ساقه چهار تا هشت روز بعد از آن خشک شود. بعد از آن درون گلدانی که حاوی شن و ماسه است، بگذارید و تا زمان شکل گیری ریشه های جدید، آن را گرم نگه دارید.

سخن آخر

اگر شما نیز جز افرادی هستید که به نگهداری از گیاه آپارتمانی نخلی علاقه مند هستید و می خواهید یکی از این ها را در محیط خانه یا محل کار خود داشته باشید، باید از شرایط پرورش و رشد آن به خوبی مطلع باشید. همچنین باید بدانید که برگ های این گیاه زینتی برخلاف ظاهر زیبا و جذابی که دارد، سمی است. پس دقت کنید که این گیاه دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان قرار گیرد.

بسیاری از افراد بر آنند از گل و گیاه برای طراوت بخشیدن به روح عزیزان خود استفاده کنند. اگر این گیاه به عنوان هدیه به مناسبت های مختلف در حیطه انتخابی شما قرار دارد، ویستور به عنوان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی هدیه در کنار هدایای فاخر و ارزشمند دیگر در کنار شما حضور دارد که به بهترین انتخاب دست یابید. با ما همیشه سبز و باطراوت بمانید.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد