هر آنچه از هزینه ثبت شرکت باید بدانید!

0

هر آنچه از هزینه ثبت شرکت باید بدانید! هزینه ثبت شرکت به عوامل زیادی بستگی دارد که هر کدام از آنها در افزایش یا کاهش هزینه موثر است.

هر آنچه از هزینه ثبت شرکت باید بدانید!

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : یکی از این موارد نوع شرکت ثبتی است. شرکت ها در گروه هایی خاص مانند شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص، شرکت سهامی عام، شرکت تعاونی، شرکت تضامنی و از این قبیل ثبت می شوند. ثبت هر یک از این شرکت ها هزینه های خاص خود را دارد.

به منظور آشنایی با تمامی هزینه های ثبت یک شرکت، باید با عوامل دخیل در این مقوله آشنا شویم. قبل از هر چیز بهتر است به مراحل ثبت یک شرکت و در ادامه به اهم موارد مربوط به حدود هزینه ها  بپردازیم.

مراحل ثبت شرکت

ثبت هر شرکت تجاری یا غیر تجاری مستلزم گذر از مراحلی است از قبیل: تعیین نوع شرکت، انتخاب شرکا و سهامداران، تعیین سرمایه شرکت و آورده سهامداران، تعیین موضوع فعالیت شرکت، تعیین نام شرکت، تعیین سمت اعضا هیئت مدیره و وضعیت حق امضا شرکت، تهیه و امضا مدارک شرکت، ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها – که در سه مرحله “رد پرونده”، “اعلام رفع نقص پرونده” و “پذیرش پرونده” صورت می گیرد –  و پرداخت هزینه ثبت شرکت.

هزینه ثبت شرکت

برای ثبت شرکت ابتدا باید هزینه ای به ادراه ثبت شرکت ها واریز شود که به آن هزینه های دولتی می گویند. بخش دوم هزینه، به پرداخت دستمزد وکیل ثبت شرکت اختصاص پیدا می کند. این هزینه ها به بخش های مختلفی تقسیم می شوند نظیر:

استعلام نام شرکت

اولین قدم در ثبت هر شرکت، تعیین نام آن است. نام انتخابی باید فارسی بوده و حداقل سه سیلاب باشد. در این مرحله، باید یک تا پنج نام پیشنهاد کنید.

تنظیم اساسنامه و اوراق ثبتی شرکت

بعد از تعیین نام شرکت، مدارک باید در سامانه ثبت شرکت ها بارگذاری شوند. کارشناسان و وکلای بخش اداری، صورتجلسات و اوراق مربوطه را تنظیم می کنند.

پست

ارسال مدارک از طریق پست، در شهر مورد نظر صورت می گیرد که هزینه ای مختص به خود دارد. این هزینه شامل هزینه پاکت اداره پست، پوشه و گیره است.

حق الثبت

سرمایه ثبت شرکت، در تغییر این هزینه موثر است. حق الثبت یعنی باطل کردن فیش سرمایه که حداقل یک میلیون ریال است.

حق الدرج یا درج در روزنامه محلی

ثبت شرکت باید در دو نوبت روزنامه گردد؛ در روزنامه محلی و در روزنامه رسمی کل کشور. پرداخت هزینه اعلام ثبت شرکت در روزنامه محلی در اداره ثبت شرکت ها صورت می گیرد؛ در حالیکه هزینه روزنامه رسمی کشور بصورت اینترنتی انجام می شود. این هزینه با توجه به تعداد خطوط در آگهی و همینطور تعداد سهامداران شرکت متغیر است.

انواع شرکت های قابل ثبت و هزینه های مربوطه

شرکت ها تحت عناوین مختلف ثبت می شوند و هر یک در گروه خود هزینه مربوط به خود را دارند. در ادامه به مهمترین این دسته بندی و هزینه های حدودی آن ها اشاره می کنیم. هزینه های ذکر شده در جداول زیر به ریال هستند.

شرکت های سهامی خاص

این شرکت ها شرکت های تولیدی و بازرگانی هستند که سرمایه آن ها به سهام تقسیم می شوند. حداقل تعداد سهام داران سه نفر است. این شرکت ها اعتبار بالایی دارند؛ بنابراین بانک ها و ارگان های دولتی تمایل بیشتری دارند با این شرکت ها قرارداد ببندند. هزینه ثبت شرکت در این دسته بر اساس جدول زیر تنظیم شده اند.

اقلام هزینه
تنظیم اساسنامه و اظهارنامه و اوراق ثبتی ۱۵۰۰۰۰۰
حق الدرج ۱۴۰۰۰۰۰
حق الثبت ۱۲۰۰۰۰
روزنامه رسمی ۱۷۵۰۰۰۰
پوشه و گیره ۱۵۰۰۰۰
تعیین نام ۴۰۰۰۰۰
حق الوکاله ۲۵۰۰۰۰۰

شرکت های با مسئولیت محدود

این نوع شرکت ها، رایج ترین شرکت های بازرگانی هستند. در این شرکت ها بدون اینکه سرمایه به سهام تقسیم شود، هر یک از اعضا به میزان سرمایه خود، مسئول قروض و تعهدات شرکت هستند.

اقلام هزینه
تنظیم اساسنامه و اظهارنامه و اوراق ثبتی ۱۰۰۰۰۰۰
حق الدرج ۱۲۰۰۰۰۰
حق الثبت ۱۲۰۰۰۰
روزنامه رسمی ۱۷۵۰۰۰۰
پوشه و گیره ۱۵۰۰۰۰
تعیین نام ۴۰۰۰۰۰
حق الوکاله ۲۵۰۰۰۰۰

موسسه غیر تجاری

این نوع موسسات، غیر تجاری و غیر بازرگانی هستند و هدف از تاسیس آنها ممکن است انتفاعی یا غیر انتفاعی باشد. این موسسات جهت امور اجتماعی یا خیریه تاسیس می شوند.

اقلام هزینه
تنظیم اساسنامه و اظهارنامه و اوراق ثبتی ۱۲۵۰۰۰۰
حق الدرج ۱۳۰۰۰۰۰
حق الثبت ۱۲۰۰۰۰
روزنامه رسمی ۱۴۰۰۰۰۰
پوشه و گیره ۱۵۰۰۰۰
تعیین نام ۴۰۰۰۰۰
حق الوکاله ۲۵۰۰۰۰۰

شرکت های تضامنی

این شرکت ها برای امور تجاری بین دو یا چند نفر تاسیس می شوند. هنگام ثبت، عبارت “شرکت تضامنی” یا درج حداقل اسم یکی از شرکا الزامی است.

اقلام هزینه
انتخاب نام ۵۰۰۰۰
تهیه لوازم: پوشه، گیره، … ۳۵۰۰۰۰۰
حق الثبت ۱۰۰۰۰۰
حق الوکاله ۳۰۰۰۰۰۰

شرکت های تعاونی

شرکت های تعاونی شرکت هایی هستند که کل سرمایه یا ۵۱% آن به وسیله اعضا شرکت تامین می شود. تامین و افزایش سرمایه این شرکت ها توسط ارگان ها و نهاد های دولتی صورت می گیرد. حدود هزینه ثبت شرکت در این گروه بر اساس جدول زیر است.

اقلام هزینه
انتخاب نام ۱۵۰۰۰۰
تهیه لوازم: پوشه، گیره، … ۳۵۰۰۰۰
حق الثبت ۵۰۰۰۰۰
حق الوکاله ۴۰۰۰۰۰۰

شرکت های سهامی عام

این شرکت ها تجاری هستند و سرمایه آن ها از طریق فروش سهام به مردم، تامین می شود. سهام این شرکت ها بین مردم و مسئولین شرکت تقسیم می شود. هزینه ثبت شرکت سهامی عام شامل موارد زیر است.

اقلام هزینه
تنظیم اساسنامه و اظهارنامه و اوراق ثبتی ۱۵۰۰۰۰
حق الدرج ۱۵۵۰ تا۳۰۰۰
حق الثبت ۱۲۰۰۰
روزنامه رسمی ۱۵۰۰۰۰
پوشه و گیره ۱۰۰۰۰
پلمب دفاتر ۱۵۰۰۰۰
مهر شرکت ۱۰۰۰۰۰

در آخر

امروزه تولید کننده ها و فعالان عرصه تجارت با تاسیس و ثبت شرکت در گروه های مختلف سعی دارند کالا و برند مورد نظر خود را با مردم داخلی و خارجی به اشتراک بگذارند. چنین اقدامی هم برای مردم و هم برای موسسین سودآور است.

در این مبحث سعی کردیم اطلاعات لازم در مورد مراحل ثبت شرکت و هزینه ثبت شرکت در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر در این امر به مشاروه حقوقی و حرفه ای نیاز دارید به سایت ثبت فردا مراجعه کنید. خدمات ارائه شده در این سایت راه را برای شما عزیزان در عرصه ثبت شرکت هموار می کند.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد