برای ثبت برند مواد غذایی چه باید کرد؟

0

برای ثبت برند مواد غذایی چه باید کرد؟ امروزه ثبت برند به دلایل مختلف دارای اهمیت زیادی شده است؛ به همین علت در سال های اخیر رشد چشمگیری در حوزه ثبت علایم تجاری از جمله ثبت برند مواد غذایی وجود داشته است.

برای ثبت برند مواد غذایی چه باید کرد؟

به گزارش اینترتی مجله دکوکده : بازار مواد غذایی دارای رقابت بی بدیل و بی رحمی است. علاوه بر تنوع در ارائه گوناگون مواد غذایی، باید کیفیت لازم در تولید آن نیز حفظ شود. بنابراین محصول تولید شده باید مرغوب، با کیفیت و متنوع باشد.

جالب است بدانید بیشترین ثبت برند، در حوزه مواد غذایی است. این حوزه شامل طبقات مربوط به مواد غذایی، بسته بندی محصول، انبار و حمل و نقل آن است که شلوغ ترین بخش ثبت برند و دارای بیشترین متقاضی است.

در این مقاله قصد معرفی مراحل، شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مواد غذایی را داریم و به طور کلی به بررسی ثبت علامت تجاری مربوطه می پردازیم. همچنین سایت ثبت فردا اطلاعات جامعی در رابطه با ثبت برند و ثبت شرکت در اختیار شما قرار می دهد.

ثبت برند مواد غذایی به زبان ساده

علایم تجاری اگر ثبت شوند، بازار مصرف روز افزونی را به خود اختصاص می دهند؛ زیرا بازاریابی و تبلیغ برای فروش محصول با ثبت علامت آن راحت تر می شود و قادر هستید شهرت جهانی پیدا کنید و در بازار جهانی کالای تولیدی خود را به فروش برسانید.

با ثبت برند امکان صادرات محصول خود را دارید. همچنین مجوز لازم برای ایجاد شعب در سراسر دنیا را دریافت می کنید.

در این مقاله به بررسی تمامی اطلاعات لازم شامل چگونگی ثبت برند مواد غذایی، ثبت علامت تجاری و نحوه استعلام آن می پردازیم.

ثبت علامت تجاری مواد غذایی باید در یکی از طبقات آن صورت گیرد. قبل از اینکه مراحل آن را معرفی کنیم، بهتر است با طبقات آن آشنا شوید.

معرفی طبقات مربوط به ثبت برند مواد غذایی

قبل از اقدام به ثبت علامت، ابتدا باید بدانید محصول شما در کدام طبقه قرار دارد. مواد غذایی برای ثبت برند به ۶ طبقه تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر است:

  •     طبقه ۲۹؛ گوشت و پروتئین، کنسرو، میوه و سبزیجات (پخته شده، منجمد، خشک شده)، ژله، مربا و کمپوت، تخم مرغ و لبنیات، روغن و چربی های خوراکی؛
  •     طبقه ۳۰؛ چای و قهوه، کاکائو، نشاسته، برنج، آرد، نان و شیرینی، عسل، شکر، نمک، انواع سس، ادویه، سرکه، یخ و بستنی؛
  •     طبقه ۳۱؛ غلات، محصولات کشاورزی و باغداری، میوه و سبزیجات تازه، بذرها، گل و گیاه طبیعی، مواد غذایی مخصوص حیوانات و جوانه جو (مالت)؛
  •     طبقه ۳۲؛ تمامی نوشیدنی ها؛
  •     طبقه ۳۹؛ حمل و نقل، بسته بندی و انبار محصولات؛
  •     طبقه ۴۳؛ خدمات مربوط به پخش و عرضه محصولات تولید شده.

حال که طبقه مربوطه را انتخاب کردید، نوبت به معرفی مراحل ثبت علامت تجاری مواد غذایی رسیده است.

مراحل ثبت علامت تجاری

برای انتخاب علامت تجاری توجه کنید تکراری نباشد برای این کار، استعلام بگیرید! نام برند شما نباید تکراری باشد. اگر شبیه یا عین آن قبلا ثبت شده باشد اجازه ثبت مجدد داده نمی شود. همچنین در برند خود قادر به استفاده از علایم جمعی، سیاسی، نظامی و اسامی یا علامت ممنوعه نخواهید بود.

پس از اینکه استعلام علامت تجاری را دریافت کردید، باید مدارک ثبت برند مواد غذایی را فراهم کنید. در ادامه به شرح مدارک می پردازیم.

در مرحله بعد باید اظهارنامه برند را ثبت کنید. برای آگاهی کامل از مواردی که باید در اظهارنامه نوشته شود از متخصصین با تجربه موسسه ثبت فردا کمک بگیرید.

پس از اینکه به سایت ثبت علایم تجاری وارد شدید، فرم مربوط به ثبت برند را تکمیل کرده و مدارک خواسته شده را لود کنید. این مرحله  توسط سه نفر کارشناس و رئیس اداره علامت تجاری بررسی می شود. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، از طریق پیامک به شماره تلفنی که وارد کردید، به شما اطلاع رسانی می شود.

با مراجعه حضوری متقاضی حقیقی یا حقوقی به اداره ثبت علامت تجاری، پرونده ای تشکیل می شود. برای درج برند نیازمند به انتشار دو آگهی هستید.

هزینه درج آگهی در روزنامه کثیر الانتشار یا رسمی را باید پرداخت کنید. اگر به مدت یک ماه پس از انتشار آگهی اول، مخالفتی به درخواست شما وارد نشد، باید هزینه آگهی دوم را بپردازید. پس از اینکه مراحل بالا را سپری کردید، با مراجعه مجدد به اداره مالکیت معنوی، سند مالکیت خود را دریافت کنید.

مدارک ثبت برند

برای ثبت برند باید مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. با توجه به اینکه ممکن است متقاضی ثبت، حقیقی یا حقوقی باشد، مدارک مورد نیاز متفاوت است. این مدارک شامل کپی کارت ملی و شناسنامه، کپی کارت بازرگانی، تصویر پروانه بهره برداری یا پروانه کسب، ده نمونه از تصویر برند در سایز ۱۰ در ۱۰، کپی روزنامه رسمی منتشر شده برای آگهی ها و تهیه نسخه از آخرین تغییرات شرکت است.

پرداخت هزینه ثبت برند مواد غذایی

ثبت برند مواد غذایی نیازمند پرداخت هزینه هایی است. این هزینه ها بستگی به تعداد طبقات و تعداد محصولات منتخب شما دارد. همچنین هزینه مربوط به آگهی اول و دوم روزنانه باید پرداخت شود.

با توجه به تورم ها و اوضاع اقتصاد جهانی قادر به تخمین دقیق هزینه نیستیم. برای اطلاع دقیق از جزئیات مبلغی که باید برای ثبت برند پرداخت کنید از مشاورین و کارشناسان خبره ثبت فردا یاری بگیرید.

سخن آخر

ثبت برند مواد غذایی از اهمیت بسزایی در دنیای امروز برخوردار شده است. با توجه به شناخت طبقه برند مواد غذایی که خواستار ثبت آن هستید، مدارک گفته شده در این مقاله و مقالات دیگر را فراهم کرده و هزینه مورد نیاز را در هر مرحله پرداخت کنید.

توجه داشته باشید با ثبت برند مواد غذایی توانایی لازم جهت رقابت با دیگر حریفان را در بازار مصرفی خواهید داشت. با ثبت برند امکان سو استفاده از نام و اعتبار شما وجود نخواهد داشت. در صورت مواجه شدن با این مسئله امکان شکایت و پیگیری برای شما وجود دارد.

همان طور که در این مطلب شرح دادیم، ثبت برند یا علامت تجاری برای شخص حقیقی یا حقوقی امکان پذیر است و تنها در مدارک آن تفاوت کوچکی وجود دارد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد