شباهت‌های ثبت شرکت سهامی عام و سهامی خاص

0

شباهت‌های ثبت شرکت سهامی عام و سهامی خاص : شرکت سهامی عام برای همگان آشنا است؛ اما شرکت با سهامی خاص چطور؟ چه تفاوتی میان این دو نوع شرکت وجود دارد؟ اگر قصد دارید شرکت ثبت کنید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، ما شما را راهنمایی می‌کنیم.

شباهت‌های ثبت شرکت سهامی عام و سهامی خاص

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : هنگامی که کار ثبت شرکت را شروع می‌کنید، از شما پرسیده می‌شود که کدام نوع شرکت مد نظر شما است. برای جواب به این سوال باید اطلاعاتی درباره انواع شرکت‌ها و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها داشته باشید.

شرکت‌های سهامی عام و خاص از مشهورترین انواع شرکت‌ها هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره این نوع شرکت‌ها، با ما همراه باشید.

شرکت سهامی عام

به طور کلی شرکت‌های سهامی ارائه سهام دارند. اگر این ارائه به بورس یا هر فرد غیر سهامدار باشد، سهامی عام محسوب می‌شود.  شرکت‌هایی که سهامی هستند، سهام خود را، که بخشی از سرمایه اولیه شرکت است، به مردم می‌فروشند. هر فرد که سهامی را ولو اندک، خریداری کند، به اندازه مبلغ آن سهام مسئولیت در قبال آن خواهد داشت. نه بیش‌تر و نه کم‌تر.

برای ثبت شرکت سهامی عام، در ابتدا ۲۰% از سرمایه نزد موسسین شرکت نگه داشته شده و ۳۵% از آن در حساب بانکی شرکت نگه داشته می‌شود. بعد از گذراندن مراحل ثبت شرکت، مابقی سهام، به فروش سایرین می‌رسد. تأسیس اینگونه شرکت‌ها نیازمند گذراندن مراحل پیچیده و طولانی اداری است. اغلب افراد به سمت شرکت‌های سهامی خاص جذب می‌شوند. هنگام انتخاب نام شرکت، حتما قبل  یا بعد از نام مورد نظر از کلمه عام استفاده شده باشد.

شرکت سهامی خاص

در شرکت‌های سهامی خاص، تمامی سهام در نظر گرفته شده برای موسسین است. در این شرکت تنها ۳۵% از سرمایه در ابتدای کار در حساب شرکت قرار داده می‌شود. در این گونه شرکت‌ها اوراق قرضه قابل فروش به عام نیست. همچنین هنگام انتخاب نام برای شرکت، از نامی باید استفاده شود که قبل یا بعد آن خاص باشد. این نام منتخب باید در تمامی نامه‌ها و مکاتبات رسمی اداری مربوط به شرکت به طور کامل ذکر شود.

شباهت‌های سهامی خاص و عام

شرکت‌های سهامی عام و خاص شباهت‌ها و تفاوت‌هایی را دارا هستند. در این سرفصل، به بررسی شباهت‌های این دو مورد می‌پردازیم.

  •     همان‌طور که در بالا اشاره شد، شرکت سهامی عام مانند شرکت سهامی خاص، ملزم به استفاده کلمه مربوط به عام یا خاص بودن شرکت، در نام آن است. این کلمه (عام یا خاص) بدون فاصله با خود کلمه و به صورت خوانا در کلیه روزنامه‌ها و دیگری نامه‌های اداری و رسمی نوشته می‌شود.
  •     در هر دو این شرکت‌ها سهام به طور مساوی با مبلغ‌های یکسان تقسیم می‌شود. به طور مثال هر سهم ۱۰۰، ۰۰۰ تومان است و این مبلغ برای تمامی سهامداران به یک اندازه مقرر می‌شود.
  •     مسئولیتی که صاحبان سهام در هر دو نوع شرکت برعهده دارند، به اندازه مبلغ سهامی است که خریداری کرده اند. هیچ سهامداری اجازه داشتن مسئولیت بیش از مبلغ سهم خود را ندارد.
  •     اساسنامه‌ای که در شرکت‌های سهامی عام نوشته می‌شود باید در ابتدای امر به امضای هیأت مؤسس و در مرحله دوم به تصویب مجمع عمومی برسد. شرکت‌های سهامی خاص روش دیگری را پیش می‌گیرند. شرکت‌های دارای سهامی خاص، اساسنامه را به امضای موسسین شرکت یا به اصطلاح سهامداران می‌رسانند.
  •     اگر سرمایه‌ی شرکت‌های سهامی عام یا خاص، در برهه‌ای از زمان، کمتر از سرمایه اولیه شود، یک به شرکت فرصت داده می‌شود تا سرمایه را به مبلغ سرمایه اولیه برسانند. اگر به هر دلیلی، شرکت مقدور به این کار نباشد، هر کدام از اعضای ذینفع حق شکایت و انحلال شرکت را دارند.
  •     همچنین هر دو شرکت سهامی عام و خاص، در صورتی که وجه تادیه شده دارند، اجازه استفاده از آن در حساب بانکی اولیه را ندارند.
  •     تمامی اطلاعیه‌ها، دعوت‌ها و آگهی‌های مربوط به یک شرکت، در روزنامه کثیرالانتشاری چاپ می‌شود. نام این روزنامه باید در اولین مجمع عمومی سهامداران و مجمع عمومی مؤسس به اطلاع رسانده شود.
  •     اساسنامه‌ای که به امضای موسسین شرکت‌های سهامی عام و خاص می‌رسد، باید با قید تاریخ دقیق بوده و تمامی ۲۱ مورد ماده ۲ قانون تجارت را شامل باشد.
  •      وجود بازرس یا بازرسان، مجمع عمومی, هیئت مدیره و نامی که با شروط فوق ذکر شد، در تمامی شرکت‌های عام و خاص الزامی است.
  •     در صورتی که پس از ۶ ماه از تسلیم اظهارنامه ثبت شرکت، تأسیس شرکت به مشکل خورد یا از تأسیس آن صرف نظر شد هر یک از موسسین به صورت تک به تک، باید گواهی‌ای بدین منظور دریافت کند. گواهی ذکر شده، باید از مرجع ثبتی که اظهارنامه به آن تسلیم شده بود دریافت شده و پس از دریافت، آن را به بانکی که حساب شرکت در آن افتتاح شده بود برده شود.

وجوه تادیه شده به همین بانک واریز شده و در صورت انجام مراحل فوق، بخشی از مبلغ که سرمایه موسسین است به آنها بازگردانده می‌شود. لازم به ذکر است که تمامی هزینه‌هایی که برای تأسیس شرکت به مراجع دولتی پرداخت شده به عهده خود موسسین است و به آنها مسترد نمی‌شود.

  •     به مجامع عمومی در شرکت سهامی عام یا خاص، به هیچ عنوان اجازه تغییر تابعیت شرکت داده نشده‌است. این مجامع همچنین با هیچ اکثریتی حق افزایش تعهدات سهامداران را ندارند.

خلاصه

شرکت‌هایی که در این دوران تأسیس می‌شوند نیازمند دانستن مواردی کلیدی و خاص در مراحل تأسیس هستند. فردی که اقدام به تأسیس شرکت سهامی عام یا خاص می‌کند، باید بداند که مراحل قانونی پیچیده‌ای پیش روی وی است. شرکت ثبت فردا با مجرب‌ترین وکلا در زمینه‌های حقوقی، شما را در امر تأسیس شرکت‌های مختلف، عم از سهامی عام و خاص یاری می‌رساند. کافیست با پل‌های ارتباطی مجموعه در تماس باشید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد