تعلیق کارت بازرگانی

0

کمتر کسی وجود دارد که این روزها نام کارت بازرگانی را نشنیده باشد. هنگامی که سخن از شرایط و ضوابط اخذ این کارت می‌شود، تعلیق کارت بازرگانی حضور پررنگی در بحث ها پیدا می‌کند.

تعلیق کارت بازرگانی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : حتما برای شما هم پیش آمده که کارت اعتباری یا یکی از مدارک خود را گم کنید. در این صورت چه اقدامی را انجام می‌دهید؟ به پلیس اطلاع می‌دهید؟ به دنبال سارق می‌گردید؟ یا برای دریافت مدارک جدید دوباره راهی ادارات دولتی می‌شوید؟

کارت‌های بازرگانی، به طور تقریبی، تنها مدارک مورد نیاز برای انجام بازرگانی خارجی هستند. چه اتفاقی می‌افتد اگر این کارت مفقود شود یا حتی به سرقت برسد؟ در این صورت با مبحث تعلیق شدن کارت بازرگانی مواجه می‌شویم. در ادامه، به اقدامات لازم و رویه‌های گرفته شده در خصوص این تعلیق می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا بعد از مفقود شدن یا مورد سرقت قرار گرفتن کارت باید به مراجع اطلاع دهیم؟

مانند هر مدرک مهم دیگری، اگر کارت بازرگانی شما به دست افراد سودجو بیافتد، زیان های زیادی در پی خواهد داشت.

برای جلوگیری از این امر، قانون امور گمرکی تصویب کرده‌است که پس از به سرقت رسیدن یا مفقود شدن کارت بازرگانی خود، با ارائه مدارک، به مراجع مربوطه مراجعه کرده و درخواست تعلیق کارت دهید.

مراحلی که مالک کارت باید طی کند

مثل هر امر اداری دیگری، باید مراحل قانونی طی شود؛ تعلیق این کارت نیز از قائده مستثنا نیست. نگاهی به مراحل می‌اندازیم و سپس در ادامه، به تفصیل، به توضیح هرکدام می‌پردازیم.

  1. I. ارائه درخواست
  2. II. اطلاع به پلیس آگاهی

III. چاپ آگهی در روزنامه‌ها

ارائه درخواست مبنی بر تعلیق

قبل از هر اقدامی در این خصوص، باید این موضوع را به نزدیک‌ترین اداره بازرگانی خود اطلاع دهید.

اطلاع شما باعث می‌شود که این سرقت یا مفقودی، به اطلاع سازمان صمت (صنعت معدن و تجارت) برسد و تمامی مراجع مربوطه شروع به تعلیق کارت بازرگانی شما کنند.

اطلاع به پلیس در صورت سرقت

هر نوع سرقتی که انجام شود، اولین جایی که فرد مورد سرقت قرار گرفته، به آن مراجعه می‌کند، اداره پلیس آگاهی است. در واقع اداره آگاهی اولین مرکز برای رجوع، پس از هرگونه سرقت محسوب می‌شود.

هنگام سرقت کارت بازرگانی قبل از مراجعه به مراکز بازرگانی، گواهی سرقت پلیس را بگیرید و کامل کنید.

در صورتی که کارت شما پیدا شود، از طریق پلیس به شما ابلاغ می‌شود و اگر سارق کارت، توسط پلیس یا شخص مالک دستگیر شود، فرم شکایت از سارق، در اداره آگاهی پر می‌شود.

ارائه تاییدیه پلیس آگاهی در صورت سرقت، برای ادامه فرآیند تعلیق شما حیاتی است. پس از هیچ پیگیری در این زمینه مبادرت به عمل نیاورید.

فرایند مراجعه به پلیس آگاهی برای مراحل تعلیق کارت بازرگانی

اگر که کارت شما به سرقت رفته باشد، شما باید فرمی را در اداره آگاهی پر کنید که درخواست شما از شکایت، به مراحل قانونی برسد.

این فرم شامل، اطلاعات کامل شاکی، از جمله، آدرس دقیق پستی، شماره شناسنامه و کد پستی، تاریخ تولد و شماره تلفن ثابت و همراه وی است. همچنین، اطلاعات ذکر شده در بالا در رابطه با متهم و وکیل مربوطه نیز در همین فرم پر و امضا می‌شود.

ابلاغ مفقودی کارت بازرگانی با چاپ در نشریات

با اینترنتی شدن تمام فرایندهای روزمره انسان‌ها، استفاده از روزنامه به حداقل رسیده است؛ اما خبر خوش این که این روزنامه ها به صورت آنلاین و مجازی در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرند.

همین امر، تاثیر چاپ مفقودی کارت در روزنامه را به جزئی جدانشدنی از تعلیق کارت بازرگانی درآورده‌است.

از میان رسانه‌ها و روزنامه‌های موجود، اداره بازرگانی دستور انتشار این مفقودی را در روزنامه‌های کثیرالانتشار داده‌است. دلیل این امر نیز بدیهی است. خوانندگان این روزنامه ها به مراتب بیشتر هستند؛ در نتیجه شانس پیدا شدن کارت بیشتر می‌شود.

پس از انتشار آگهی کارت در این روزنامه ها، در صورت انجام تمامی فعالیت های فوق، فرآیند تعلیق کارت بازرگانی شروع می‌یابد.

کدام روزنامه ها کثیرالانتشار هستند

آیا می‌دانید کدام مراجع روزنامه های پرخواننده را مشخص می‌کنند؟ آیا نام این روزنامه‌ها را می‌دانید؟

این کار به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان ثبت اسناد و املاک است که با توجه به تیراژ چاپ و خوانندگان این روزنامه‌ها، آن‌ها را کثیرالانتشار می‌نامند. در لیست زیر به نام‌های این روزنامه‌ها می‌پردازیم:

آرمان، آسیا، آفتاب یزد، آفرینش،  ابتکار،  ابرار،  ابرار اقتصادی،  اسرار،  اطلاعات، اعتدال،  اعتماد،  افکار، اقتصاد پویا، امتیاز، امین، بازار کار، بانی فیلم،  بهار ، پیام آشنا، پیام زمان، تفاهم،  تهران امروز،  جمهوری اسلامی،  جوان،  جهان اقتصاد،  جهان صنعت، حزب اله،  حسبان،  حمایت، خورشید،  دنیای اقتصاد، راه مردم،  رسالت، روزان،  سیاست روز،  شاپرک،  شرق،  صاحب قلم،  صبح اقتصاد،  عصر آزادی،  عصر ایرانیان،  عصر اقتصاد، فرهیختگان،  فناوران اطلاعات،  قانون،  قدس، کائنات، کار و کارگر،  کارون،  کیهان، گسترش صنعت،  مردم سالاری،  ملت ما،  مناقصه و مزایده،  وطن امروز،  هدف،  هدف و اقتصاد،  هفت صبح،  همبستگی،  همشهری،  امید جوان، آسمان دوستی،  تولید، سایه تهران، سخن روز،  سرزمین پویا،  شما،  شهریور، رویش ملت،  حماسه،  منشور برادری،  هلال و  ندای میهن.

خلاصه

هر فرد در زنرگی خود حداقل یکبار مورد سرقت قرار گرفته یا مدارک خود را گم کرده‌است. برای کارت بازرگانی هم احتمال وقوع این دو اتفاق وجود دارد و مانند هر سرقت یا مفقودی دیگری، باید طی مراحلی خاص و سنجیده، اقدام به تعلیق کارت بازرگانی کنیم.

سه روش ارائه شده توسط اداره صمت (صنعت معدن و تجارت) را برای خوانندگان این مقاله بازگو کردیم؛ سپس به بررسی هریک به صورت جداگانه پرداختیم.

در این مقاله، مراحل اداری که در اداره پلیس آگاهی برای شکایت از متهم طی می‌شود را شرح دادیم؛ همچنین از اهمیت انتشار این سرقت یا مفقودی در روزنامه های کثیرالانتشار صحبت به عمل آوردیم.

در نهایت، چندین روزنامه پربازدید با تیراژ بالا را معرفی کردیم و دلیل کثیرالانتشار نامیده شدن آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

جهت اطلاعات بیشتر در هر زمینه ثبتی و حقوقی، با وکلا مجرب شرکت ثبت فردا تماس حاصل کنید. مشاوران ما در هر ساعت از شبانه روز آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد