اشکال مختلف علائم قابل ثبت برند آرایشی بهداشتی

0

اشکال مختلف علائم قابل ثبت برند آرایشی بهداشتی : با توجه به افزایش کاربرد لوازم آرایشی و بهداشتی،بازار افزایش برند‌های آرایشی بهداشتی بسیار داغ است.

اشکال مختلف علائم قابل ثبت برند آرایشی بهداشتی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : از طرفی دیگر، به دلیل اهمیت زیبایی برای بانوان ایرانی به لوازم آرایشی و بهداشتی بیش از پیش توجه می‌ شود. فارغ از بحث مصرف این لوازم آگاهی شرکت‌هایی که به تولید لوازم آرایشی می‌پردازند؛ از لزوم ثبت برند آرایشی بهداشتی موضوعی انکارناپذیر است.

در این رابطه ثبت فردا در این مقاله آموزشی به بررسی ابعاد ثبت برند لوازم آرایشی بهداشتی و لزوم آن خواهد پرداخت.

ثبت برند آرایشی بهداشتی

همانگونه که ذکر شد؛ به دلیل اهمیت آرایش و پیرایش به منظور زیبایی بیشتر استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران روز به روز در حال افزایش است. از همین رو شرکت های تولیدی لوازم آرایشی بهداشتی سعی در ربودن گوی سبقت از رقبای خود دارند. در این بین غفلت از گام اصلی و مهم در این بازار رقابت ممکن است که لطمه‌ای جبران ناپذیر بر پیکره کسب و کار این افراد وارد کند و آن ثبت برند خواهد بود.

ثبت برند آرایشی بهداشتی از آن جهت حائز اهمیت است که با استفاده از آن حق استعمال انحصاری علامت تجاری برای صاحب برند به وجود می‌آید. یک علامت تجاری یا برندی که هنوز به ثبت نرسیده است؛ شانسی جهت ورود مناسب به بازار مصرفی و نیز جلوگیری از سواستفاده دیگر افراد و گروه‌ها از برند یا لوگو خود را ندارد.

بنابراین به منظور جلوگیری از کپی برداری، تقلید و جعل نام تجاری در اسرع وقت باید نسبت به ثبت نام برند لوازم آرایشی و بهداشتی اقدام کنید. در غیر این صورت، هنگام سواستفاده از برند ثبت نشده یا تقلید از آن مالک واقعی برند هیچ حقی جهت جلوگیری و شکایت از آن فرد یا گروه را نخواهد داشت. اولین گام در ثبت برند انتخاب نام و لوگو یا همان شکل برند است. در این مرحله این سوال به ذهن می رسد که علائم تجاری و صنعتی و اشکال مختلف آن ها چه خصوصیاتی باید داشته باشند؟ بنابراین در ادامه به این موضوع می پردازیم.

خصوصیات علا‌ئم تجاری و صنعتی و اشکال مختلف آن

انتخاب علامت تجاری به تنهایی باعث افزایش فروش محصولات یا افزایش ارا‌ئه خدمات و کالاها می شود. به شرط آنکه با توجه به اصول روانشناسی و اجتماعی و همچنین با توجه به فضای اقتصادی حاکم بر جامعه انتخاب شود. زیرا استفاده از نام تجاری و علامت تجاری متناسب با محصول و شرایط اقتصادی و اجتماعی جذابیت محصول را برای افراد جامعه بالا برده و باعث جلب توجه آن ها می‌شود.

یکی از خصوصیاتی که هنگام انتخاب نام تجاری و علامت تجاری باید در نظر گرفت؛ خصوصیت تمایز بخشی آن است. بدین منظور که نام و شکل برند تجاری باید به گونه‌ای باشد که کالاها، خدمات و محصولات یک شرکت و موسسه را از کالاها، خدمات و محصولات یک شرکت یا موسسه دیگر متمایز کند. در غیر این صورت، از نظر قانونی برای این برند منع ثبت وجود دارد.

قوانین ثبتی در رابطه با شکل برند

هنگام استفاده از نشان به عنوان علا‌یم تجاری باید به قوانین و مقررات زیر دقت کنید:

  • استفاده از اسامی عام به عنوان برند قابل قبول نیست. به عنوان مثال واژه «کفش» جهت استفاده در یک نام تجاری مناسب نخواهد بود.
  • استفاده از کلمات موصوف ساز غیر قانونی است. به عنوان مثال عبارت «پیراهن زیبا» درست نیست.
  • استفاده از نشان‌های ساده و رنگ‌های عادی به عنوان لوگو یا شکل تجاری قابل قبول واقع نمی‌شوند؛ مگر اینکه از ترکیب این علا‌ئم و نشانه‌های ساده، تصویر جدید و ابتکاری ابداع و خلق شود.

به صورت کلی، علا‌ئم تجاری باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

جدید بودن

علامتی که قبلا به ثبت رسیده است؛ قابلیت ثبت مجدد توسط فرد یا گروهی دیگر را ندارد. به عنوان مثال علامت معروف شرکت اپل که به شکل یک سیب گاز زده است؛ قابلیت ثبت مجدد نخواهد داشت.

البته ممکن است علامتی از قبل ثبت شده باشد؛ اما موضوعی که در آن دسته ثبت شده است با موضوعی که به ثبت نرسیده یکسان نباشد. در این صورت اگر علامت جدید تازگی داشته باشد؛ قابلیت ثبت را خواهد داشت.

ابتکار

ابتکار و خلاقیت در علامت تجاری در فرایند ثبت امتیاز محسوب می‌شود. البته لازم به ذکر است که اگر علامتی ابتکاری نباشد؛ منع قانونی جهت ثبت آن وجود نخواهد داشت؛ اما تا حد امکان جهت کسب مشتری بیشتر بهتر است که علامتی را به بهترین شکل طراحی کنید.

شفافیت

علامت تجاری ای قابل ثبت است که باعث گمراهی مصرف کننده نشود. یکی از مواردی که باعث گمراهی بیننده یا مصرف کننده خواهد شد؛ مبدا تولید محصول است. بدین صورت که علامت تجاری متشکل از پرچم کشور کانادا باشد.

اشکال مختلف علا‌یم تجاری قابل ثبت کدامند؟

طبق ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات، علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز کند؛ اما کدام اشکال در علامت ثبت برند آرایشی بهداشتی به کار می روند؟

علا‌یم بیانی و قابل نوشتن

نقطه اشتراک این علا‌ئم تشکیل آن ها از حروف الفبا است. حدود هشتاد درصد از علا‌ئم در این دسته جای می‌گیرند.

 اعداد

استفاده از اعداد در شکل تجاری به منظور زمینه ثبت برند آرایشی بهداشتی در کل دنیا مرسوم است. اعداد در علامت تجاری برای تولید کالا و اجناس مختلف با هدف ماندگاری ذهنی بیشتر استفاده می شوند. به عنوان مثال عطر ۲۱۲ یکی از این علا‌ئم تجاری به شمار می رود. نکته قابل اهمیت این است که اکثر اعداد زیر ده هزار قبلا به ثبت رسیده اند.

حروف

استفاده از حروف به عنوان علامت تجاری نیز مانند استفاده از اعداد است. به عنوان یکی از معروف‌ترین برندهایی که شکل تجاری آن از حروف تشکیل شده است؛ باید به برند B.M.W اشاره شود.

علا‌یم تصویری

برخی از علا‌ئم و نشانه‌ها به صورت تصویری و لوگو مانند هستند. لوگوی مورد نظر نشان دهنده ماهیت فعالیت یا شعار برند است. به عنوان نمونه بارز این موضوع باید به تصویر تمساح روی البسه لاگوست اشاره شود.

اشکال، لفافه و ظروف

منظور استفاده از اشکال، لفافه یا ظروفی به عنوان علامت تجاری است.

نتیجه نهایی

در این مقاله به بررسی اهمیت ثبت برند آرایشی بهداشتی و اشکال مختلف قابل ثبت به عنوان علامت تجاری پرداختیم. همانطور که ذکر شد؛ با رشد روزافزون شرکت‌های تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی نیاز به ثبت برند به منظور ورود موثر به بازار مصرف‌کنندگان و جلوگیری از تقلید و سواستفاده‌های احتمالی غیرقابل انکار است.

به همین دلیل باید توجه کنید که برندی مناسب و با استفاده از اشکالی منحصر به فرد را تهیه کنید. بنابراین در این مقاله قوانین اشکال برند قابل ثبت را برای شما توضیح دادیم. همچنین اگر به دنبال راهی جهت طراحی برندی مناسب هستید؛ شرکت ثبت فردا آماده خدمت‌رسانی به صاحبان کسب‌وکار در این زمینه است. به طوری که بهترین برند را در کم ترین زمان برای شما آماده می کنند.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک ثبت فردا مراجعه کنید یا با شماره تماس ۴۳۹۳۳-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد