فرش کلاسیک کاشان شامل چه طرح هایی می شود؟

0

فرش کلاسیک کاشان شامل چه طرح هایی می شود؟ فرش ایرانی تکه ای از فرهنگ و هنر ایرانی است. هنری را که در سراسر دنیا با نام ایران مشهور می شناسند و آن را نمادی از تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی می دانند.

فرش کلاسیک کاشان شامل چه طرح هایی می شود؟

بسیاری از موزه های دنیا بیش از ۱۵۰۰ تخته فرش را در خود جای داده اند و همواره این هنر به نام ایرانیان است.

سهراب سپهری می گوید ” زندگی بافتن یک قالیست”. دستان هنرمند ایرانیان این یادگار ارزشمند را به ما رسانده اند که ما نیز بر زیبایی آن بیفزاییم و به نسل های بعدی منتقل کنیم.

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در این میان فرش های بسیاری با طرح های گوناگون وجود دارد که شرح آن ها در این مقاله نمی گنجد. از این رو در این مقاله قصد داریم، به صورت اختصاصی درباره فرش کلاسیک کاشان و طرح های آن صحبت کنیم.

فرش کلاسیک کاشان

قبل از پردازش به این موضوع قصد داریم تا بگوییم، واژه کلاسیک در فرش یعنی چه؟ کلمه کلاسیک در قرون وسطی ابتدا از غرب و در پی تقلید از بناهای رومی و یونانی در معماری به واژگان بشر اضافه شد. رفته رفته این واژه وارد سایر هنرها شد و با خود انقلابی در سبک و رنگ همه هنرها ایجاد کرد.

شاید فکر کنید، کلاسیک یعنی سنتی ولی این گونه نیست. طرح کلاسیک در فرش یعنی رعایت سنت ها در حالی که از هنر مدرن نیز در طرح های آن استفاده شده است، ولی در نهایت بخش سنتی این فرش ها نمایان تر است.

فرش کلاسیک کاشان نیز با اقتباس از هنر کلاسیک در زمان صفویه پا به عرصه گذاشت و با حفظ طرح های سنتی خود با هنر کلاسیک نیز همگام شده بود و از قالی و قالیچه به فرش های بزرگ با برداشت از طرح های سنتی تبدیل شد. فرش کلاسیک اگرچه طرح ها و رنگ های متفاوتی دارد، ولی انسجام درونی آن کاملا مشهود است.

فرش کلاسیک اگرچه دارای طرح های نزدیک به سنتی است و این برداشت می شود که مناسب استفاده در فضاهای سنتی باشد، ولی امروزه به دلیل کوچکی فضای خانه ها و استفاده از رنگ های یکسان و روشن جهت بزرگ تر نشان دادن فرش کلاسیک حسی مثبت را القا می کند.

در ادامه با طرح های فرش کلاسیک کاشان آشنا شوید.

طرح های فرش کلاسیک کاشان

فرش کلاسیک طرح ها و رنگ های مختلفی دارد که بیشتر آن ها برگرفته از طرح های گل، بته جقه، طرح های اسلیمی، و گاهی برگرفته از داستان های شاهنامه و شخصیت های برجسته تاریخ اساطیری ایران است.

انواع فرش کلاسیک شامل طرح های زیر می شود:

طرح شاه عباسی

هسته مرکزی طرح شاه عباسی گل معروف شاه عباسی است که با بندهای ختایی و گاه اسلیمی همراه می شود و طرح های متنوعی را به نمایش می گذارد.

طرح اقتباسی

این طرح بسیار به طرح های کشورهای همسایه نزدیک است و از همین رو به آن فرش اقتباسی یا تلفیقی می گویند. در این فرش همواره نشانه هایی از فرهنگ و تمدن کشورهای دیگر نیز دیده می شود که به معروف ترین آن ها این امکان را داریم تا به طرح قفقازی یا گوبانی اشاره کنیم.

طرح افشان

چیزی که در این فرش بیشتر از همه جلب توجه می کند، عدم قرینگی و انقطاع طرح ها است. افشان یعنی پریشان و آشفته و به خوبی معنای این واژه در این فرش نمایان است. این فرش یکی از اصیل ترین نوع از فرش های ایرانی به شمار می رود که بیشتر شبیه به یک تابلوی نقاشی بسیار زیبا است.

طرح بته ای

طرح بته ای برگرفته از درخت سرو است که در هندوستان نیز رواج دارد. بته ها در رنگ، طرح و اندازه های مختلف روی فرش قرار می گیرند. از معروف ترین طرح های بته ای به بته جقه، بته ترمه، بته خراسان و سایر طرح ها اشاره می شود.

طرح واگیره ای

سرتاسر این طرح به تعداد مساوی تقسیم می شود و هر طرح توسط خطوط یا بندهایی مانند بند اسلیمی، مینا خانی و مواردی از این دست متصل می شوند و جزئی از فرش در جهات طولی مختلف به صورت یکسان تکرار شده است. از معروف ترین طرح از این نوع فرش به بندی شاخه گوزنی، کتیبه ای، ریحانی و سایر طرح ها اشاره می شود.

دیگر طرح های فرش کاشان عبارت است از:

  • طرح درختی
  • طرح ترکمن
  • طرح شکارگاهی
  • طرح گل فرنگ
  • طرح خشتی
  • و غیره

خرید فرش و مطابقت آن با دکوراسیون داخلی خانه شاید به نظر کار دشواری بیاید؛ به همین دلیل سرای ابریشم با فراهم آوری بستری و به کار گیر ی طراحان با تجربه و علم به ابزارها و فرش های موجود در بازار به خوبی محیط خانه شما را با فرشی مناسب مطابقت می دهد.

اگر در خرید فرش کلاسیک شک دارید و مطمئن نیستید که این فرش ها با محیط خانه شما هارمونی و مطابقت دارد، این مجموعه به خوبی امکان راهنمایی در انتخاب فرش مناسب شما را دارا است. در این مجموعه همچنین امکان خرید اینترنتی فرش کلاسیک برای تقاضا کنندگان وجود دارد؛ به طوری که تمام طرح ها و رنگ ها به طور شفاف و واضح در سایت سرای ابریشم موجود است و شما به راحتی امکان خرید اینترنتی را دارا هستید.

کلام آخر

مقاله ای که خواندید، تاریخچه مختصری از فرش کلاسیک کاشان و انواع طرح های آن بود. در رویارویی با زندگی مدرن شاید استفاده از طرح های کلاسیک که نشان دهنده نمایی از سنت ها و نقوش دیرینه ایرانی است، حال و هوای بسیار خوبی را در خانه مان ایجاد کند.

با شعری کوتاه از راضیه فضل الله زاده به مقاله خود پایان می دهیم.

” فرش یعنی:

صد آفرین و مرحبا ایرانیان

ای هنرمندان بی نام و نشان

گرچه خواهیم رفت از این جهان

نام ما پاینده است با فرشمان ”

اگر فرش کلاسیک انتخاب شما است می توانید به سایت سرای ابریشم مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد