چسب اپوکسی

0
چسب اپوکسی یا دوقلو از انواع چسب هایی هستند که به علت ماهیت دو جزئی خود از سایر محصولات این طبقه بندی متمایز شده و از انواع ترکیبی چسب محسوب می شوند. به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : این چسب ها از قدرت بالایی برای چسباندن سطوح مختلف برخوردار هستند و از آن ها برای کاربرد در سطوح با متریال فلز، سنگ، شیشه، چوب، سرامیک استفاده می شود. از ویژگی های این نوع چسب به مقاومت نسبتا خوب در برابر حرارت، قابلیت سوهان کاری و رنگ پذیری و همچنین مقاومت در برابر حلال های شیمیایی می توان اشاره کرد. در صورتی که علاقه مند هستید تا اطلاعات کامل تری پیرامون این چسب متمایز از طبقه بندی چسب ها کسب کنید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چسب اپوکسی

چسب اپوکسی یکی از پرکاربردترین انواع چسب هستند. به طور کلی چسب اپوکسی از دو جزء تشکیل شده که پس از اختلاط به ماده ای سخت مبدل می شود. این عناصر عبارت هستند از رزین و ماده سخت کننده (هاردنر). برای استفاده از چسب می بایست رزین را با ماده سخت کننده که یک کاتالیزور مخصوص است ترکیب کنیم. این ترکیب باعث شروع فرآیندی به نام پخت می شود. پخت فرآیندی شیمیایی است که از طریق آن دو عنصر در ترکیب با یکدیگر واکنشی حرارتی می دهند و پیوند دوگانه پلیمر را رقم می زنند. این مسئله منجر به سختی و نیرومندی چسب اپوکسی می شود. چسب اپوکسی از انواع مقاوم چسب در انواع شرایط محسوب می شود که از این میان به مقاومت چسب در مقابل حلال های شیمیایی، جریان الکتریسیته، گرما و حرارت و همچنین ضربه های مکانیکی اشاره می کنیم. چسب اپوکسی به دو شکل سیستم تک جزئی و سیستم دوجزئی در دسترس قرار دارند که این دو ویژگی های خاص خود را دارا هستند. ساخت این چسب ها معمولا در دمایی حدود ۲۵۰-۳۰۰ فارنهایت انجام می شود و این موضوع سبب افزایش ویژگی چسبناک این محصول می شود. قدرت چسبناکی این محصولات به حدی است که از آن به عنوان جایگزین جوش و پرچ استفاده می شود. یکی دیگر از خواص این محصول کاهش حجم اندک آن در برابر حرارت است و این خواص چسب اپوکسی را برای مصرف در صنایع پزشکی، الکترونیک و هوافضا در کنار سایر صنایع مناسب کرده است.

انواع

چسب اپوکسی به طور معمول به اشکال سیستم تک جزئی و دو جزئی ارائه می شود و در دسترس قرار دارد.

سیستم تک جزئی

سیستم تک جزئی نامی است که برای چسب های اپوکسی که کاتالیزور را در خود دارند استفاده می شود؛ لذا دیگر لازم نیست تا مرحله ترکیب را خود انجام دهید و برای اینکه چسب را فعال کنید، تنها کافی است تا حرارت لازم شده تا عمل پخت آغاز شود. فرآیند پخت این نوع در گستره دمایی ۲۵۰-۳۰۰ فارنهایت صورت می گیرد که این میزان دما سبب قدرت چسبندگی بالا چسب اپوکسی می شود. لازم به ذکر است که کار با سیستم تک کاربرد راحت تری دارد؛ به طوری که از اشتباهاتی مانند گیر افتادن هوا جلوگیری می شود و همچنین سرعت پخت بالاتری نسبت به همتای دوجزئی خود دارد. این نوع از چسب اپوکسی چسبندگی خوبی نسبت به فلزات دارد و جایگزین خوبی برای جوش و پرچ محسوب می شود. همچنین مقاومت شیمیایی بالا از سایر خواص این نوع چسب است.

سیستم دوجزئی

این نوع بر خلاف همتای تک جزئی خود از قبل دارای کاتالیزور نیست و برای استفاده باید آن را با هاردنر مخلوط کرد. عملیات ترکیب در دمای محیط انجام می شود و با کمی حرارت بر قدرت چسبندگی محصول می افزاید. این نوع کاربردی گسترده برای انواع سطوح دارد. از ویژگی های آن به توان مقاومت بالا در مقابل فشار طولانی جرم سنگین برای مدت طولانی و پایداری آن دربرابر اثرات شیمیایی و فیزیکی اشاره می شود. از سایر ویژگی های آن مقاومت در برابر سوختن، سرعت در فرآیند چسبیدن و پایداری در دمای بالا است که این خواص محصول را برای مصارفی مانند اتصال، درزگیری و عایق بندی در صنایع الکترونیک، پزشکی و هوافضا مناسب می کند.

موارد مصرف

این نوع از چسب ها به علت گستردگی دامنه کاربرد از معروفیت برخوردار هستند، اما از مهم ترین کاربردهای چسب اپوکسی به مصارف آن در سازه های بتنی مانند اتصال و تعمیرات بتنی، سنگی و فولادی است که به علت چسبندگی دائمی گزینه خوبی برای استفاده در این مصارف به حساب می آیند و باعث پایداری آن ها می شوند. همچنین پایداری در برابر آب و رطوبت از سایر ویژگی های این محصول است که آن را به ویژه برای استفاده در مصارف آب بندی مناسب می کند. این نوع از چسب ها به علت وجود پایه رزین در برابر سایش فیزیکی مقاومت بالایی دارند که طول عمر و پایداری بالا را به ارمغان می‎ آورد. از دیگر ویژگی های چسب اپوکسی حجم یکسان آن است که به آن از آغاز تا مرحله خشک شدن اشاره می شود.

در آخر

از شما به خاطر همراهی تان تا پایان این مقاله پیرامون چسب اپوکسی تشکر می کنم. چسب های اپوکسی مطمئنا یکی از انواع پرکاربرد چسب هستند که به خاطر ویژگی های متمایز و کاربردهای گسترده خود امروزه مصارف زیادی در صنعت و زندگی روزمره ما دارند. این نوع از چسب ها امروزه فروش بسیاری را به خود اختصاص داده است و صاحبان صنایع موفق در جهت بهبود تولیدات خود از این محصول بیش از پیش بهره می برند. اگر شما هم به دنبال چسبی با ویژگی های چسب اپوکسی هستید، سایت خوگرپلاس امکان خرید اینترنتی چسب اپوکسی را فراهم کرده است. همچنین این سایت شرایطی را برای خرید اقساطی چسب ایجاد کرده است تا رضایت شما مشتری گرامی را به خدمات خود جلب کند. امیدواریم با خریدی مطمئن از وب سایت ما گامی موثر در جهت بهبود کسب و کار خود بردارید. اگر چسب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد