ابزار چسب ممبران

0
روکش کردن ام دی اف به واسطه چسب ممبران نیاز به پروسه ای طولانی دارد. از آنجایی که چسب مورد نظر برای روکش کردن دارای ویژگی های خاصی است، در ابتدا باید ابزار چسب ممبران برای این امر فراهم شود.

ابزار چسب ممبران

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : استفاده از چسب ممبران بدون ابزارهای نجاری نمی تواند کیفیت بالایی از ام دی اف را به ما تحویل دهد. به همین دلیل دستگاه های پیشرفته با تکنولوژی بالایی در این راستا تولید شده اند تا بتوانند به صنایع نجاری در تولید انبوه ام دی اف کمک کنند. چسب وکیوم ممبران اساسی ترین جز برای روکش کردن ام دی اف به حساب می آید. در صورتی که استانداردهای لازم در زمان چسب کاری ام دی اف رعایت نشود، کیفیت روکش مورد نظر تا حد زیادی پایین می آید. به همین دلیل در صورت فراهم نکردن ابزار چسب ممبران، نمی توانید روکش کردن ام دی اف با چسب وکیوم را انجام دهید. همچنین ام دی اف بدون روکش را نیز نمی توان در دکوراسیون داخلی و ساخت محصولات چوبی استفاده کرد. زیرا هیچ گونه طرح و رنگی بدون این روکش ها در سطح ام دی اف وجود ندارد. برای آشنایی بیشتر با این ابزارها در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. از جمله اولین ابزار و مواد لازم که برای روکش کردن با چسب ممبران مورد نیاز است ام دی اف خام است. چسب مورد نظر با قرار گیری روی سطح ام دی اف می تواند روکش های متنوعی را به ام دی اف متصل کند. طریقه این اتصال با استفاده از چسب ممبران است. بعد از چسب کاری ام دی اف خام، روکش مورد نظر روی آن قرار داده می شود. این روکش ها در طرح و رنگ های متنوعی تولید می شوند.

دستگاه پرس وکیوم

یکی از مهمترین ابزار چسب ممبران دستگاه پرس وکیوم است. بدون این دستگاه امکان گرم کردن و پرس کردن روکش روی سطح ام دی اف امکان پذیر نیست. دستگاه وکیوم نمونه ای برتر از ابزارهای روکش کردن ام دی اف است. چسب ممبران توسط المنت هایی که در این دستگاه تعبیه شده است می تواند گرم شود. بدون گرم کردن چسب انجام عملیات چسب کاری و روکش کردن امکان پذیر نیست. دمای مورد نیاز برای فعال سازی چسب ممبران ۵۵ درجه سانتیگراد است. این میزان دما برای انواع چسب های ممبران مقداری استاندارد است. روکش pvc مورد نظر نیز باید تا حدودی گرم شود. در این صورت پرس کردن آن روی سطح ام دی اف به راحتی صورت می گیرد. دستگاه پرس وکیوم سبب می شود تا با ایجاد فشار و خلا در بین سطح ام دی اف و روکش عملیات چسباندن به سرعت انجام شود. در این صورت روکش آماده پرس شدن می شود. قبل از پرس روکش روی سطح ام دی اف چسب ممبران را اسپری می کنند و تا مدت ۷۲ ساعت بعد از اسپری چسب، می توان روکش کردن را انجام داد. بعد از روکش کردن ام دی اف باید آن را در هوای خنک قرار داد. زیرا در این صورت امکان باد کردن روکش و جدا شدن آن از سطح ام دی اف از بین می رود.

پیستوله چسب پاش

ابزار پاشش چسب ممبران را پیستوله می نامند. از این طریق چسب ممبران می تواند روی سطح ام دی اف اسپری شود. چسب مورد نظر بعد از گرم شدن در داخل این پیستوله ها ریخته می شود تا بتواند به راحتی روی ام دی اف خام اسپری کنند. پیستوله های چسب پاش در انواع مختلفی وارد بازار می شوند. در همه این پیستوله ها قطر نازل باید از ۱.۷ تا ۲ میلیمتر باشد تا چسب به طور یکسان روی سطح ام دی اف پخش شود. با توجه به نوع کاربردی که  پیستوله ها دارند در انواع زیر می توانید آنها را تهیه کنید.
  • پیستوله چسب پاش ثقلی
  • پیستوله اسپری سیفونی
  • پیستوله چسب پاش تحت فشار

پیستوله چسب پاش ثقلی

در سیستم پیستوله ثقلی منبعی که چسب در آنجا قرار می گیرد در بالای پیستوله وجود دارد. در این صورت چسب در اثر نیروی جاذبه زمین یا نیروی وزن خودش، با مکش هوای فشرده به درون کلاهک هدایت می شود و در این صورت به وسیله فشار اهرم تعبیه شده در آن اسپری می شود. با توجه به اینکه این ابزار چسب ممبران نسبت به سیستم سیفونی به هوای فشرده کمتری احتیاج دارد، چسب مصرفی بسیار کمتر از چسبی است که توسط پیستوله سیفونی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به قرارگیری منبع این سیستم در زاویه ۴۵ درجه به راحتی روی سطوح افقی و عمودی می توان از آن استفاده کرد.

پیستوله اسپری سیفونی

در این نوع از پیستوله ها منبع مورد نظر برای قرار گیری چسب در پایین پیستوله قرار گرفته است. با توجه به مجراهایی که فشار هوا را به داخل پیستوله هدایت می کنند، هوا با سرعت زیادی وارد سیستم می شود و مکش ایجاد می کند. این امر سبب می شود به سطح مایع چسب فشار وارد شود و از منبع به سمت بالا بیاید. در این صورت اسپری کردن چسب ممبران به راحتی انجام می شود.

پیستوله چسب پاش تحت فشار

اسپری های تحت فشار دارای منبع های درزگیری شده هستند. به همین دلیل نیروی فشار هوای موجود در منبع سبب می شود چسب از لوله به سمت بالا هدایت شود. در نتیجه زمانی که چسب دارای غلظت بالا است از این پیستوله استفاده می شود. دو نوع از این پیستوله چسب پاش وجود دارد. در یکی از آنها منبع به پیستوله متصل است و در نوع دیگر منبع جدا از پیستوله قرار دارد. با توجه به اینکه در اسپری چسب پاش تحت فشار، حجم مخزن بالا است، نیازی به پر کردن مجدد مخزن به دفعات نیست. در نتیجه زمان اسپری کردن کاهش پیدا می کند. همچنین به دلیل جدا بودن منبع از پیستوله استفاده از آن به راحتی صورت می گیرد. زیرا امکان آزادی عمل در حرکت دادن پیستوله بیشتر می شود.

سمباده

یکی دیگر از ابزار چسب ممبران سنباده نام دارد. بعد از اتمام چسب کاری ام دی اف یک مرحله سنباده زنی روی آن انجام می شود تا سطح مورد نظر صاف شود. بعد از این مرحله عملیات چسب زنی دوباره انجام می شود. بعد از خشک شدن چسب روکش مورد نظر روی آن پرس می شود. اگر ابزار چسب ممبران انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد