یراق آلات چرم

0
یراق آلات چرم اجزائی کوچک و غالبا فلزی هستند که در هر صنعتی از قبیل کابینت سازی، در و پنجره سازی و حرفه هایی از این قبیل، استفاده می­شوند. این ابزار کوچک اما مهم در هر شغلی که باشند، گستردگی و تنوع زیادی در زمینه کاربرد و طرح دارند. شغل چرم دوزی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هنرمند چرم دوز، علاوه بر ابزار چرم دوزی، یراق آلات چرم نیز نیاز دارد. این هنر بی نظیر یراق آلات مخصوصی دارد که هر کدام به یک جنبه از اثر، زیبایی می­بخشند و کار نهایی را جذاب تر می­کنند. به گزارش دکوکده : یراق آلات چرم اجزائی کوچک و غالبا فلزی هستند که در هر صنعتی از قبیل کابینت سازی، در و پنجره سازی و حرفه هایی از این قبیل، استفاده می­شوند. این ابزار کوچک اما مهم در هر شغلی که باشند، گستردگی و تنوع زیادی در زمینه کاربرد و طرح دارند. شغل چرم دوزی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هنرمند چرم دوز، علاوه بر ابزار چرم دوزی، یراق آلات چرم نیز نیاز دارد. این هنر بی نظیر یراق آلات مخصوصی دارد که هر کدام به یک جنبه از اثر، زیبایی می­بخشند و کار نهایی را جذاب تر می­کنند.

یراق آلات چرم

همان گونه که پیش تر نیز گفتیم، این محصول آن دسته از وسایلی هستند که در هنر و صنعت چرم دوزی استفاده می­شوند. از جمله مهم ترین یراق آلات چرم، می­توان به مدبرها و گازگیرها، قفل، دکمه، حلقه و مارک فلزی اشاره کرد. هر کدام از این یراق آلات چرم، استفاده به خصوصی در زمینه چرم دوزی دارند. در ساخت محصولات گوناگون چرمی، از قبیل انواع کیف ها اداری و کیف پول های چرمی مردانه و زنانه، کفش های چرمی و نیز دستبندهای چرمی از این محصول، استفاده گسترده ای می­شود. برای مثال در تولید کیف های چرم، یراق آلاتی نظیر حلقه و قفل، سگک و بندگیر به کار گرفته می­شود و نیز در ساخت دستبندهای چرمی از دکمه های چهار پارچه یا زیر و رو منگنه، استفاده شده و بسته به نوع دستبند ، پلاک های دستبندی خاصی را جهت زیبایی بخشیدن به آن، به کار می­برند. یراق آلات چرم جدا از بحث مصنوعی یا طبیعی بودن آن، برای انواع چرم یکسان است. در ادامه به معرفی تعدادی از یراق آلات چرم می­پردازیم:
  • مدبرها و گازگیرها
یکی از یراق آلات چرم که اکثرا در ساخت کیف ها مورد استفاده قرار می­گیرند، مدبرها و گازگیرها هستند. مدبرها و گازگیرها به منظور اتصال بند کیف به بدنه چرمی آن، مورد استفاده قرار می­گیرند. گاز گیر به محل اتصال بند کیف به بدنه چرمی کیف وصل شده و مدبر نیز به حلقه اتصال گازگیر، وصل می­شود. مدبرها علاوه بر استفاده در تولید کیف، در سایزهای کوچک تر به منظور استفاده به عنوان آویز کلید و جا سوییچی هم تولید می­گردد.
  • زیر و رو و منگنه
از دیگر این محصولات، زیر و رو و منگنه است. منگنه ها در صنعت چرم دوزی، دولایه چرم را به یکدیگر وصل می­کنند. از دیگر موارد استفاده از منگنه ایجاد سوراخ به منظور رد کردن تریشه های تزیینی برای زیباتر ساختن وسیله چرمی نظیر کیف و کفش است.
  • قفل
از انواع دیگر آن، می­توان به قفل که وظیفه بسته نگه داشتن چیزی و یا مکانی را دارد، اشاره کرد. از ویژگی های مهم قفل این است که این وسیله جز با کلید خودش، توسط هیچ شی دیگری باز نمی­شود. قفل ها نه تنها در چرم دوزی، بلکه در تمام صنعت ها نقش مهمی داشته و دارند. قفل هایی که در صنعت چرم دوزی استفاده می­شوند، اکثرا فاقد کلید هستند و فقط نقش یک اتصال دهنده را ایفا می­کنند. این وسیله ها تنوع بالایی دارند که از جمله آن ها می­توان به قفل های رمزی و قفل های فشاری اشاره کرد. بسته به نوع وسیله ای که با استفاده از چرم ساخته می­شود، از قفل مناسب استفاده می­گردد.
  • دکمه
از دیگر این محصولات، می­توان به دکمه اشاره کرد. دکمه های چهار پارچه، دکمه های پیچی و دکمه های آهنربایی از جمله دکمه های مورد استفاده در صنعت چرم دوزی هستند. برای نصب دکمه های چهار پارچه، از وسیله ای تحت عنوان پرچ کن استفاده می­گردد. پرچ کن ها که با توجه به دکمه های چهار پارچه در دو سایز بزرگ و کوچک موجود هستند نیز جزء این محصولات محسوب می ­شود.
  • حلقه
یکی از یراق آلات چرم که در صنعت چرم دوزی بسیار هم مورد استفاده قرار می­گیرد، حلقه ها هستند. برخی از حلقه ها زنجیره اتصال دارند. این نوع محصول اکثرا به منظور اتصال بند کیف به بدنه کیف استفاده می­شود. گفتنی است که این حلقه ها بسیار ضخیم تر و محکم تر از حلقه های مورد استفاده در تهیه و ساخت زیور آلات است تا بتواند مقاومت لازم برای تحمل وزن کیف را، از خود نشان دهد.
  • مارک فلزی
از دیگر محصولات مورد استفاده در صنعت چرمدوزی، مارک های فلزی هستند که به منظور تزیین وسایل چرمی اعم از کیف، کفش و دستبندهای چرمی استفاده می­شوند. مارک های فلزی انواع مختلفی مانند گوشه، پل پایدار و دوپایه دارند.
  • زنجیر و بند
بند از جمله اساسی ترین این محصولات است که بسیار هم کاربرد دارد. بند ها را هم می­توان به صورت آماده از فروشگاه های یراق آلات چرم، تهیه کرد و هم می­توان با استفاده از چرم موجود و نیز وسایلی همچون گازگیر و مدبر ساخت و با استفاده از انواع دیگر، آن را به بدنه وسیله مورد نظر مانند کیف چرمی وصل کرد.
  • علاوه بر جنس، در هنگام خرید قیمت آن ها را نیز به عنوان یکی از نشانه های مرغوبیت کالا، در نظر بگیرید.
  • اگر یراق آلات انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد