یراق آلات درب و انواع متعدد آن

0

یراق آلات درب و انواع متعدد آن

یراق آلات درب و انواع متعدد آن امروزه منظور از واژه یراق، ابزار آلاتی فلزی است که می­توان با ذوب کردن فلزات و شکل دادن به آن ها توسط قالب های خاص، تولید کرد و در زندگی روزمره از آن ها استفاده نمود. استفاده از این ابزارها در تمام دوران زندگی انسان وجود داشته ولی گاها مورد بی توجهی قرار گرفته اند. از جمله مهم ترین یراق آلات مورد استفاده در زندگی های امروزی، یراق آلات درب است.

به گزارش دکوکده : یراق آلات درب و انواع متعدد آن واژه یراق ریشه در زمان های بسیار قدیم دارد. آن دورانی که انسان موفق شد با ذوب کردن فلزات وسایل مورد نیاز زندگی خود را بسازد، واژه یراق را برای نام گذاری افسار و زین اسب و چهارپایان به کار گرفت. پس از گذشت چند وقت و با ظهور سلاح هایی فلزی نظیر شمشیر و نیزه، یراق به وسایلی فلزی اطلاق شدکه در هنگام جنگ و درگیری مورد استفاده قرار می­گرفتند. اما امروزه منظور از واژه یراق، ابزار آلاتی فلزی است که می­توان با ذوب کردن فلزات و شکل دادن به آن ها توسط قالب های خاص، تولید کرد و در زندگی روزمره از آن ها استفاده نمود.

استفاده از این ابزارها در تمام دوران زندگی انسان وجود داشته ولی گاها مورد بی توجهی قرار گرفته اند. از جمله مهم ترین یراق آلات مورد استفاده در زندگی های امروزی، یراق آلات درب است.

یراق آلات درب

با نگاهی به اطرافمان متوجه یراق آلات درب موجود در محل زندگی و محل کارمان خواهیم شد. دستگیره ها، مغزی و وسایلی از این قبیل جزء جدایی ناپذیر یراق آلات درب هستند. ما در تمام دوران زندگیمان به یراق آلات مختلف، مخصوصا یراق آلات درب نیاز داریم تا بتوانیم امنیت منازل خود را در مقابل تهدیدات گوناگون تضمین کنیم. به همین جهت دقت در انتخاب صحیح و با کیفیت یراق آلات درب، زمینه امنیت و آسایش زندگی ما را فراهم خواهد ساخت.

یراق آلات درب های ورودی ساختمان، ویژه و مخصوص بوده و در طرح های متنوع و سایزهای مختلف در بازار موجود می­باشند. یراق آلات درب شامل وسایلی همچون دستگیره درب، قفل درب، سیلندر و مغزی، جک آرام بند، چشمی، شب بند، ضربه گیر، لولا و دریچه می­باشد. گفتنی است که یراق آلات درب به منظور حفظ زیبایی منزل و نیز تامین امنیت آن، اهمیت بسیار زیادی دارند. پس لازم است که در حین خرید این دسته از وسایل، نهایت دقت را به خرج داده و کیفیت آن ها را در اولویت قرار دهیم.

انواع یراق آلات درب

  • دستگیره

دستگیره های درب ساختمان، از جمله یراق آلات درب هستند که تحت تاثیر پیشرفت وسایل ساختمانی قرار گرفته و از نظر طراحی ، رنگ و جنس به طرز چشمگیری مدرن و متفاوت شده اند. صرف نظر از جنس درب های ساختمان که ممکن است چوب، ام دی اف و یا هر ماده دیگری باشند، دستگیره ها از جمله مهم ترین متعلقات درب به منظور کاربردی شدن آن هستند. در هنگام خرید دستگیره ها، توجه به نکاتی از جمله قیمت، جنس، طراحی و سهولت نظافت بسیار ضروری می­باشد. انتخاب درست این وسایل موجب زیبایی چشمگیر درب های موجود در ساختمان و در نتیجه زیبایی کل فضای ساختمان خواهد شد. دستگیره ها در انوع و جنس های مختلف در بازار موجود می­باشند. دستگیره های چوبی، دستگیره های کریستال، دستگیره های سبز، دستگیره های لوکس و … از جمله دستگیره های موجود در بازار می­باشند.

  • قفل

قفل های نخستین با استفاده از چوب ساخته می­شدند و باز کردن آن ها کاری بسیار ساده بود. به تدریج و با پیشرفت علم، قفل های جدید تر و پیچیده تری به بازار آمدند. از جمله مهم ترین این محصولات که نقش مهمی در حفظ امنیت منزل و محل کار شما دارد، قفل می­باشد. ویژگی بسیار مهم قفل این است که جز با کلید مخصوص خودش، توسط هیچ شی دیگری باز نمی­شود. این وسیله بر روی تمام درب ها نصب شده و با توجه به نوع آن، سیلندر و مغزی خاصی دارد. قفل ها در ۴ دسته قفل درب ورودی آپارتمان، قفل درب حیاط و پارکینگ، قفل درب های داخل آپارتمان و قفل درب آهنی تقسیم بندی می­گردند.

  • سیلندر و مغزی

تمام درب های موجود در ساختمان، دستگیره و قفل دارند اما با توجه به نوع درب، سیلندر و مغزی استفاده شده در آن ها متفاوت است. درب های ورودی آپارتمان و نیز درب سرویس های بهداشتی، مغزی و سیلندر مخصوصی را می­طلبد تا کارایی درست و لازم داشته باشد. این سیلندرها در اندازه های مختلف موجود بوده و قابلیت نصب بر روی تمام قفل های سیلندر خور را دارند. سیلندرها معمولا از برنج و سرب ساخته می­شوند.

  • آرام بند

آرام بند یا به اصطلاح جک لولایی، وسیله ای است که درب ساختمان را پس از باز شدن، به آرامی می­بندد. آرام بند عمل بستن در را با استفاده از فنر نجام می­دهد. انتخاب آرام بند مناسب، به ویژگی هایی نظیر وزن و عرض در بستگی دارد. این عضو مهم از یراق آلات درب، در اوزان ۶۰ کیلو، ۶۰ تا ۸۰ کیلو، ۸۰ تا ۱۲۰ کیلو و از ۱۲۰ کیلو به بالا موجود می­باشد. اغلب جک های آرام بند از لحاظ سرعتی درب را در سه مرحله متوالی می­بندند. این ویژگی مختص آرام بندهای برقی می­باشد. این دسته از یراق آلات درب دو نوع آرام بند بازویی و آرام بند ریلی در بازار موجود می­باشند.

  • چشمی

چشمی درب ساختمان، امکان دیدن سمت دیگر در، بدون باز کردن آن را برای اهالی ساختمان فراهم می­کند. این نوع از یراق آلات درب، زاویه های دید متفاوتی داشته و لنز آن از شیشه های سنگین و ضد خراشیدگی ساخته می­شود که با گذر زمان، ضعیف نمی­شود.

  • شب بند

از دیرباز تا کنون همواره مسئله امنیت محل سکونت افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و برای برقراری و حفظ آن تلاش های بسیاری صورت گرفته است. شب بند قابل حمل، یکی از انواع قفل های عرضه شده در بازار می­باشد که پشت درب های مختلف نصب شده و امکان باز شدن آن در هر زمانی که شما بخواهید، فراهم است. با استفاده از این وسیله، دیگر نگران باز شدن درب منزلتان نباشید!

اگر یراق آلات درب و انواع متعدد آن انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد