یراق آلات خطوط هوایی شبکه های توزیع

0

یراق آلات خطوط هوایی شبکه های توزیع

یراق آلات خطوط هوایی شبکه های توزیع نوعی از خطوط انتقال هستند که در آن از دکل‌ها و تیرها برای نگه داشتن کابل‌ها بالای سطح زمین کاربرد می‌شود. از آن جایی که در این نوع خطوط از هوا به عنوان عایق کابل‌ها کاربرد می‌شود این شیوه انتقال یگانه از کم هزینه‌ترین و رایج‌ترین روش‌های انتقال است.

به گزارش دکوکده: یراق آلات خطوط هوایی شبکه های توزیع نوعی از خطوط انتقال هستند که در آن از دکل‌ها و تیرها برای نگه داشتن کابل‌ها بالای سطح زمین کاربرد می‌شود. از آن جایی که در این نوع خطوط از هوا به عنوان عایق کابل‌ها کاربرد می‌شود این شیوه انتقال یگانه از کم هزینه‌ترین و رایج‌ترین روش‌های انتقال است.

تولید یراق آلات خطوط هوایی شبکه های توزیع راحت تر بوده و در هر نقطه و محل می توان به وسیله شبکه هوایی، به سرعت جریان برق را برقرار نمود. به طور کلی سیستم های هوایی برخلاف سیستم زمینی، بسیار کم هزینه تر و ارزان ترند زیرا به کندن کانال، هزینه های گرفتن مجوزهای حفاری، لوله های اخص و … نیازی نداشته و در باره خود کابل ها نیز حفاظ و عایق گران قیمت، اتصالات و غلاف های آب بندی گران جهت امکانات ویژۀ ضد آب کردن تجهیزات زیرزمینی هستی ندارد. درست همین خرج های گزاف سرمایه گذاری است که سیستم های زمینی را چندین برابر گران تر از سیستم های هوایی کرده است.

این نوع یراقها و تحلیل تابلو برق تولید شرکت ادیسون بدست کالنجی

نتیجه آن که این محصول به سبب هزینه ها، در نظر دریافت راکتانس بالا، پسندیده بودن با چگالی بار ناچیز و آفت به زیبایی محیط اطراف بایستی در مناطق مختصر جمعیت، دور افتاده و بین شهری و خطوط انتقال زمینی به سبب راکتانس پایین، پسندیده بودن برای چگالی های بالای بار، زیبایی و سایر برتری های بیان شده در مناطق پر ازدحام و شهری به حرفه گرفته شوند. به عقیده می رسد در سنه های اجداد به دلیل فزونی و تراکم جمعیت، رشد خطوط انتقال زمینی بسیار بالاتر از رشد خطوط هوایی باشد.

انرژی الکتریکی دکل‌ها و این یراقها وتیرهایی که برای نگه داشتن کابل‌ها بهره‌گیری می‌شود می‌توانند از جنس چوب، فولاد، بتون، آلومینیوم و در بعضی موارد پلاستیک مسلح باشند. به طور کلی کابل‌ها باره کاربرد در خطوط هوایی از جنس آلومینیوم هستند (که البته با نواری از فولاد در تو مسلح شده‌اند). از کابل‌های مسی در بعضی خطوط انتقال ولتاژ میانه و ولتاژ ذیل و محل یکدلی به مصرف‌کننده استفاده می‌شود.

نمودار تک خطی تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی توسط یراق آلات خطوط هوایی شبکه های توزیع

به‌طور کلی یراق آلات خطوط هوایی شبکه های توزیع ولتاژ میانه معمولا انرژی کمتر از ۲۰ کیلوولت را با استفاده از پست‌های ترانسفورماتوری که گاهی به‌صورت نصب‌شده بر روی تیرهای انتقال قرار دارند، و نیز خط ولتاژ ذیل (کمتر از ۱۰۰۰ ولت) را شامل می‌شود.

در بخش پخش انرژی الکتریکی و یراقهای خط هوایی اندازۀ ولتاژها نسبت به ولتاژهای بخش انتقال کمتر می باشد. مقادیر ولتاژهای بالای خطوط انتقال در تقدیر پخش توسط ترانسفورماتورها به ولتاژهای ۴۰۰ ولت سه فاز و ۲۳۰ ولت تک فاز تبدیل می شوند لغایت در مصرف کننده های سه فاز و تک فاز مورد کاربرد پیمان گیرد.

انرژی الکتریکیسیستم های قدرت، وظیفۀ تامین انرژی الکتریکی را از مرحلۀ تولید تا مصرف به عهده دارند. این سیستم ها به چهار تقسیم عمده تولید، انتقال، توزیع و سرویس به مشترکین تقسیم می شود. امروزه، باتوجه به گستردگی پیشه و جنبش های چرخۀ تأمین برق در انواع مراحل « تولید، انتقال، توزیع برق و خدمات بعداز فروش به مشترکین »، لزوم احتیاط اغلب و اختصاصی تر به هر کدام از این شاخه های صنعت برق را جدی تر کرده است.

در صنعت برق و یراق آلات خطوط هوایی شبکه های توزیع، توزیع انرژى برق اساساً در دو سطح تنگنا لاغر و فشار میانه صورت مى گیرد:

۱-  خط های فشار ضعیف:

برق مصرف کنندگان عادى با خط هاى خپگی لاغر تأمىن مى شود. این خط ها آخرىن تقدیر از شبکهٔ عظیم و مفصل برق رسانى را پیش از تحویل انرژى به مصرف کننده ساختن مى دهند. خط هاى خپگی لاغر رایج در سراسر کشور از گونه ۳۸۰/۲۲۰ ولتى و معمولاً به چهره ۵ سیمه اند.

انرژی الکتریکی برق های خفگی لاغر دارای ولتاژ ۳۸۰/۲۲۰ ولت بوده و وظیفۀ برق رسانی به خانه ها و فضا های داخل شهر را بر عهده دارند. این تیرهای برقی دارای پنج رشته سیم می باشند که ترتیب پیمان گیری آن ها به شرح پایین می باشد:

یراق آلات خطوط هوایی شبکه های توزیع خط های اختناق متوسط:

شبکه های اختناق میانه عمومی در ایران، با ولتاژهای ۳۳ ، ۲۰ و ۱۱ کیلو ولتی شغل می کنند،که در این میان، ولتاژ ۲۰ کیلو ولت رایج ترین آنها است و امروزه نیز، برپایی و توسعۀ شبکه های خفقان متوسط به طور اساسی با ولتاژ ۲۰ کیلو ولت صورت می گیرد.در برخی از شهرها نیز که از قدیم ولتاژ ۱۱ کیلو ولت معمول بوده است، رفته رفته جای خویش را به ولتاژ ۲۰ کیلو ولت داده اند.

رساندن انرژى و نا به مراکز مصرف بیش تر با خط هاى ۶۳ یا (۶۶) یا ۱۳۲ کیلو ولتى صورت مى گیرد. این تقسیم از تکاپو توان رسانى را در اصطلاح شبکه هاى فوق توزیع مى نامند.

یراق آلات خطوط هوایی شبکه های توزیع معمولاً به دو صورت دسته‌بندی می‌شوند:

انواع شعاعی:

در شبکۀ شعاعی خطوط پخش بعد از جدا شدن از پست توزیع به منبع دیگری متصل نمی‌شوند. از این طریق معمولاً در شبکه‌های روستایی با مصرف‌کننده‌های دور افتاده کاربرد می‌شود. از شبکه‌های اتصال یافته معمولاً در شهرها کاربرد می‌شود. در این شبکه مسیرهای توزیع حائز دو یا چند پیوستگی به مسیرهای دیگر هستند پس مصرف‌کننده‌ها چندین مسیر برای اتصال به منبع دارند.

اگر یراق آلات خطوط هوایی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد