یراق آلات برنجی

0
یراق آلات برنجی ،شامل مجموعه ای از آلیاژهای مس با حداکثر ۴۰ درصد عنصر روی است.تغییر مقدار روی موجود در این آلیاژ، زمینه را برای تغییر خواص کلی آلیاژ فراهم می­کند. برنج های cu-zn به همراه عناصر اضافی نظیر قلع، آلومینیوم، سیلیسیوم، منگنز، نیکل و سرب، برنج های آلیاژی نامگذاری می­شوند. به گزارش دکوکده : یراق آلات برنجی ،شامل مجموعه ای از آلیاژهای مس با حداکثر ۴۰ درصد عنصر روی است.تغییر مقدار روی موجود در این آلیاژ، زمینه را برای تغییر خواص کلی آلیاژ فراهم می­کند. برنج های cu-zn به همراه عناصر اضافی نظیر قلع، آلومینیوم، سیلیسیوم، منگنز، نیکل و سرب، برنج های آلیاژی نامگذاری می­شوند. عناصر آلیاژی که موجب بهبود برخی از خواص برنج خالص می­گردند، به ندرت بیش از ۴ درصد می­شوند. این عناصر قابلیت استفاده در موارد دیگر را نیز دارند. از برنج در ساخت یراق آلات برنجی که بسیار پر کاربرد و پر اهمیت هستند، استفاده می­شود.

آشنایی با برنج و خواص آن

  • خواص فیزیکی برنج
برنجی نوعی آلیاژ دودویی حاوی عناصر مس و روی و دارای نقطه ذوب ۱۶۵۲-۱۷۲۴ درجه فارنهایت می­باشد. اکثر آلیاژهای برنج دامنه انجماد بسیار پائینی داشته  و به موجب وجود فلزات دیگر در مس نقطه ذوب کمی دارند. هر اندازه دامنه انجماد کمتر و پائین تر باشد، سیالیت آلیاژ بهبود خواهد یافت. اما این امر زمینه افزایش حجم انقباض متمرکز را در پی دارد.
  • ویژگی های مهم برنج
برنج به دلیل شکل و رنگ خاصی که دارد، در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرد. می­توانید با استفاه از این آلیاژ طلایی رنگ در دکوراسیون منزل، زیبایی چشم نوازی به منزلتان ببخشید! همچنین برنج در مکان هایی مانند مغزی قفل ها، که نیازمند اصطکاک پائین می­باشند، به کار برده می­شود. آلیاژ برنج همچنین در سازهای موسیقی بخاطر خاصیت آکوستیکی کاربرد دارد. برنج در مقابل اکسایش مقاومت بسیاری داشته و کدر و لکه دار نمی­شود. این آلیاژ در مقایسه با مس و روی خاصیت چکش خواری بیشتری داشته و دمی ذوبی بین ۹۰۰ تا ۹۴۰ درجه سانتی گراد دارد. با استفاده از تغییر نسبت مخلوط روی و مس، می­توان سختی و نرمی این آلیاژ را دستکاری کرد. وجود مس در داخل برنج موجب ایجاد خاصیت میکروب کشی در آن می­گردد. به همین دلیل مواردی مانند دستگیره اتاق های بیمارستان و سایر وسایل فلزی رایج موجود در این مکان را از برنج می­سازند.

یراق آلات برنجی

یراق آلات برنجی دسته ای از وسایل ساخته شده از آلیاژ برنج هستند که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می­گیرند. در ادامه مواردی از یراق آلات برنجی پر کاربرد را معرفی کرده و بررسی می­کنیم.
  • مثال هایی از یراق آلات برنجی
  • بست غلطکی برنجی
بست غلطکی برنجی از جمله یراق آلات برنجی می­باشد که به منظور اتصال دو صفحه چوبی به یکدیگر مورد استفاده قرار می­گیرد. چفت غلطکی برنجی بهترین گزینه برای استفاده در درب هایی است که می­خواهید به سادگی آن ها را باز و بسته کنید. این بست دارای طول ۷۰ میلی متر بوده و موجب اتصال دو صفحه چوبی با قابلیت سهولت در باز و بسته شدن آن ها می­شود. این دسته از یراق آلات برنجی با به کار گیری آلیاژ برنج ساخته شده و به همین دلیل رنگی طلایی و زیبا دارد.
  • سیلندر برنجی
سیلندر موجود در قفل از جمله مهم ترین اجای سازنده قفل می­باشد. این دسته از یراق آلات برنجی وظیفه خواندن کلید را عهده دار هستند. به عبارت دیگر سیلندرها تعیین کننده این موضوع می­باشند که کدام کلید موجب باز شدن قفل می­گردد. این گروه از یراق آلات برنجی با توجه به نوع کلید به انواع گوناگونی نظیر سیلندر معمولی، سیلندر کامپیوتری، سیلندر ناودانی، سیلندر چهارسو، سیلندر سرویسی، سیلندر دو شیار و … تقسیم بندی می­شوند.
  • دستگیره برنجی
این دسته از یراق آلات برنجی، به سبب فلز استفاده شده در آن ها، دارای رنگی زرد تا مسی و متمایل به قرمز می­باشند. هرچه میزان مس موجود در آلیاز برنج بیشتر باشد، این رنگ به قرمزی می­گراید. این دسته از یراق آلات برنجی در دو سبک کلاسیک و مدرن طراحی، تولید و برای استفاده مشتریان به بازار عرضه می­گردند. دستگیره ها محل تمرکز نیروی ورودی به منظور باز کردن درب می­باشند.
  • شیر آلات برنجی
شیر آلات برنجی از جمله پر مصرف ترین یراق آلات برنجی مورد استفاده در صنایع مختلف می­باشند. شیر آلات برنجی به صورت رزوه ای متصل شده و غالبا به صورت توپیچ دندانه می­گردند. این دسته از یراق آلات برنجی انواع گوناگونی دارند:
  • شیر فلکه کشویی برنجی : این دسته از شیر آلات که اصطلاحا به شیر آلات on/off معروف هستند، وظیفه قطع و وصل جریان را بر عهده دارند.
    • شیر سوزنی برنجی : این دسته از شیر آلات به منظور تنظیم جریان شیر آلات فوق، مورد استفاده قرار می­گیرند.
    • شیر یکطرفه برنجی : در موارد بسیار کمی جریان سیال در خلاف جهت اصلی خود حرکت می­کند که موجب وارد شدن آسیب به سایر اقلام می­گردد. استفاده از شیر یکطرفه به سیال اجازه می­دهد که فقط در یک جهت عبور کند.
    • شیر گازی برنجی : این دسته از شیر آلات نیز به منظور قطع و وصل جریان سیالاتی نظیر آب و گاز مورد استفاده قرار می­گیرند.
  • ظروف برنجی
آلیاژ برنج از جمله مهم ترین آلیاژهای مورد سفارش طب سنتی می­باشد. این آلیاژ موجب جذب فلز روی شده و فلز مس نیز دارد. از گذشته های دور تا کنون دسته ای از یراق آلات برنجی تحت عنوان ظروف ساخته شده از آلیاژ برنج را به خاطر وجود فواید گوناگون نظیر خاصیت ضد میکروبی، مورد استفاده قرار می­دهند. اگر یراق آلات برنجی انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد