یراق آلات چوب

0

تعریف چوب در دیدگاه های گوناگون

به گزارش دکوکده : یراق آلات چوب ماده ای پیچیده و در عین حال منحصر به فرد و مورد استفاده در ساخت وسایل و سازه های چوبی و نیز صنایع وابسته به چوب می­باشد. چوب و یراق آلات چوب از جمله مهم ترین مواد اولیه برای تولید وسایلی نظیر مبلمان است. چوب حاصل فعالیت های درخت در سال های متمادی عمر آن بوده و ویژگی های گوناگونی دارد. این ماده پرکاربرد در صنایع مختلف نقش داشته و دیدگاه های گوناگونی به ارائه تعریف از آن پرداخته اند. در ادامه به معرفی چوب از نظر برخی از این دیدگاه ها خواهیم پرداخت:
  • تعریف تجاری چوب
چوب قسمتی قرار گرفته بین مغز و پوست درخت است که نوع خام آن در تولید وسایلی از قبیل مبلمان و وسایل دکوری و نیز نوع فرآورده شده آن جهت ساخت انواع مختلف صفحات چوبی، مورد استفاده قرار می­گیرد.
  • تعریف شیمیایی
چوب ماده ای است آلی و ساخته شده از ترکیبات پلی ساکاریدی و فنولی که یکی از پیچیده ترین ترکیبات شیمیایی را دارد. چوب از عناصری نظیر اکسیژن، کربن، هیدروژن، سلولز، همی سلولز و لیگنین تشکیل شده است.
  • تعریف صنعتی چوب
چوب ماده ای جامد و متخلخل فیبری شکل می­باشد که ناهمگن بوده و از تغییرات محیط زیستی درخت به وجود می آید.
  • تعریف فیزیکی چوب
چوب که شامل منافذ مرتب و نا مرتب موجود در دیواره سلول های چوبی می­باشد، ماده ای غیر فشرده است. اکنون که با مفهوم چوب در دیدگاه های متنوع آشنایی پیدا کردید، خوب است بدانید که این ماده پر ارزش در گذشته به عنوان ماده ای برای ساخت ابزارای اولیه زندگی و نیز خانه و قایق مورد استفاده قرار می­گرفت. اما با پیشرفت بشر و نیز تغییر نحوه زندگی او، از چوب برای ساخت اشیا گوناگونی استفاده شده و انقلابی صنعتی در این عرصه رخ داد. چوب تنها ماده ای است که منبعی تجدید پذیر داشته و درصورت استفاده درست از منابع آن به طور نامحدود برای همیشه وجود خواهد داشت.

یراق آلات چوب

یراق آلات چوب ابزارهایی هستند که در کارگاه های نجاری و نیز تولیدی ها به منظور تکمیل سازه چوبی مورد استفاده قرار می­گیرند. یراق آلات چوب انواع گوناگون و متعددی دارند که در ادامه به معرفی و بررسی کاربرد برخی از آن ها خواهیم پرداخت.
  • نمونه هایی از یراق آلات چوب
  • اتصال کلمکس
این دسته از یراق آلات چوب که تحت عنوان اتصالات پی سیستم نیز شناخته می­شوند، به منظور استفاده به وسیله دستگاه Zeta P2 طراحی و تولید می­گردند. این دستگاه موجب ایجاد شیاری در انتهای محل نصب بیسکویت چوبی به منظور استفاده از اتصال کلمکس می­شود.
  • اتصال و تیغ دم چلچله
اتصال دم چلچله یکی از کاربردی ترین یراق آلات چوب است که با هدف اتصال دو قطعه چوب به یکدیگر، مورد استفاده قرار می­گیرد. تیغ دم چلچله وسیله ای است که برای ایجاد محل اتصال دم چلچله به کار برده می­شود. این دسته از یراق آلات، اتصالاتی بسیار قوی بوده و با استفاده از چند عدد از آن ها، می­توان قطعات چوب را بدون نیاز به چسب  کنار یکدیگر قرار داد.
  • شیار زن اتصال بیسکویتی
به منظور ایجاد یک اتصال بیسکویتی، وجود دو ابزار بیسکویت چوبی و دستگاه بیسکویت زن، الزامی است. بیسکویت چوبی ساختاری بیضی مانند با گوشه تیز از جنس چوب دارد که به گونه ای بسیار خوب به یکدیگر فشرده شده است. این دسته از یراق آلات چوب پس از ایجاد شیار توسط دستگاه بیسکویت زن، چسب کاری محل مورد نظر و قرار دادن بیسکویت چوبی در داخل آن به منظور اتصال دو قطعه کار به یکدی مورد استفاده قرار می­گیرند. این نوع اتصال را، اصطلاحا اتصال بیسکویتی می­گویند.
  • پین چوبی
این گروه از یراق آلات چوب که از آن ها تحت عنوان اتصال دوبل چوبی نیز یاد می­شود، در انواع مستحکم و مختلفی مانند راش و ممرز تولید می­گردند. پین چوبی در دو نوع مختلف دوبل چوبی پخ دار و دوبل چوبی ساده یا همان دوبل چوبی بدون پخ، طراحی، تولید و جهت استفاده مشتریان به بازار عرضه می­شوند.
  • انواع لولا
لولاها از جمله یراق آلات چوب و دارای ساختاری مفصل مانند هستند که به منظور باز و بسته شدن درب مصنوعات چوبی مورد استفاده قرار می­گیرند. لولا ها انواع متنوعی داشته و انتخاب نوع آن ها بستگی به نوع وسیله چوبی مورد نظر خواهد داشت.

جک تخت

جک ها از کاربردی ترین یراق آلات چوب هستند که نقشی غیر قابل انکار در حرکت آرام و کنترل شده تخت خواب های تاشو دارند. این دسته از یراق آلات چوب که انواع گوناگونی نیز دارند، به منظور تغییر شکل تخت خواب های تاشویی که قابلیت تحرک دارند، استفاده می­شوند.
  • ریل کشو
این دسته از یراق آلات چوب که انواع متعدد و متنوعی نیز دارند، با توجه به ساختار چوبی مورد نظر انتخاب شده و مورد مصرف قرار می­گیرند. این ریل ها امکان حرکت روان و کشویی را برای مصنوعات چوبی نظیر کشوهای کابینت فراهم می­کنند.
  • پیچ الیت
از جمله با دوام ترین و ارزان ترین اتصالات موجود در بازار به منظور متصل نمودن صفحات چوبی به یکدیگر، پیچ الیت می­باشد. این پیچ ها قابل جداسازی بوده و موجب اتصال سریع و قوی صفحات ساخته شده از چوب به یکدیگر می­گردند. الیت موجب ایجاد اتصال دائم و یا موقت صفحات چوبی به یکدیگر می­گردد. اگر یراق آلات چوب انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.
نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد