فرق ام دی اف مات و براق

0

فرق ام دی اف مات و براق

به گزارش دکوکده : فرق ام دی اف مات و براق امروزه ام دی اف ها از بهترین جایگزین های چوب طبیعی به حساب می آیند. این فرآورده های چوبی که از الیاف چوب به همراه رزین و چسب های قدرتمندی تشکیل می شوند، طی عملیات پیچیده و توسط دستگاه های مدرنی ساخته می شوند. این دستگاه ها با استفاده از فناوری های روز دنیا کار کرده و می توانند تنوع قابل قبولی را در این نوع محصولات ایجاد کنند.

فرق ام دی اف مات و براق

ام دی اف ها دارای تنوع بسیاری بوده و می توانند طیف وسیعی از نیازها و سلیقه های مصرف کنندگان را پوشش دهند. این فرآورده ها از جنبه های مختلفی با یکدیگر متفاوت بوده و دارای انواع مات و براق هستند. تفاوت های زیادی بین این مدل های مختلف وجود دارد که در این مقاله سعی داریم به صورت تخصصی و تفصیلی فرق ام دی اف مات و براق را بررسی کنیم.

ام دی اف مات و براق از نظر ساختاری چه تفاوت هایی دارد؟

همانطور که از ظاهر نام این فرآورده های چوبی پیدا است، ام دی اف های براق دارای ظاهری شفاف و درخشنده بوده و انواع مات آن ها شفافیت کمتری دارند. اینکه می گوییم ام دی اف های مات از شفافیت برخوردار نیستند، به این معنا نیست که کدر و بی رنگ هستند، بلکه آن ها را با نمونه های براق مقایسه کرده ایم.

ام دی اف هایی که به صورت مات به بازار عرضه می شوند، عمدتاً دارای روکش های ملامینه هستند. در واقع می توان گفت که ام دی اف های مات از انواع ملامینه این فرآورده های چوبی محسوب می شوند. ام دی اف های ملامینه از تنوع بالایی تشکیل شده که دارای انواع مات، براق و کتان هستند. ملامین که ماده ای سبک و شیمیایی است به عنوان روکشی مقاوم به صورت یک یا دو طرف روی سطح ام دی اف های خام قرار گرفته و مقاومت آن ها را افزایش می دهد.

ام دی اف های براق عمدتاً از نمونه های هایگلاس بوده و توسط ماده ای به نام پلی گلاس پوشیده می شوند. پلی گلاس ماده ای است که باعث ایجاد شفافیت و درخشندگی بسیار زیادی در انواع محصولات از جمله ام دی اف ها خواهد شد. ام دی اف های براق معمولاً جهت طراحی و ساخت بسیاری از دکوراسیون ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر بخواهیم فرق ام دی اف براق و مات را از نظر ساختاری بررسی کنیم باید بگوییم که این فرآورده های چوبی تقریباً به یک شکل روکش می شوند. البته دستگاه هایی که هر یک از این روکش کاری ها را انجام می دهد، متفاوت است. اما معمولاً این لایه های اضافی به عنوان روکشی مقاوم و جهت زیباسازی بر سطح خام ام دی اف ها قرار می گیرند.

مقایسه کاربردهای ام دی اف مات و براق

ظاهر ام دی اف در تعیین کاربردهای آن بسیار تاثیرگذار بوده و باعث شده که هر یک از انواع ام دی اف ها به منظور خاصی مورد استفاده قرار بگیرند. عمدتاً ام دی اف های براق در ساخت انواع دکوراسیون های اداری، خانگی و تجاری کاربردهای گسترده ای دارند. همچنین در مواردی که زیبایی و ظاهر در اولویت اول قرار دارد، استفاده از این نوع ام دی اف ها توصیه می شود.

اگر چه ظاهر درخشان و زیبای ام دی اف های براق استفاده از آن ها را گسترش داده است، اما باید توجه داشته باشید که این محصولات نسبت به خش حساس هستند. بنابراین بهتر است از این نوع ام دی اف ها در مواردی استفاده شود که کاربرد کمتری داشته و کمتر در معرض تماس قرار بگیرد. در فرق ام دی اف مات و براق در کاربرد می توان به این مورد خاص اشاره داشت.

اما ام دی اف های مات دقیقاً به همین دلیل کاربردهای گسترده تری دارند. زیرا سطح این ام دی اف ها به راحتی خش دار نشده و در صورتی که دچار خش شود به راحتی قابل ترمیم خواهد بود. بنابراین این نوع فرآورده ها در طراحی و تولید بسیاری از لوازم چوبی خانگی، اداری و تجاری که کاربردها و تماس های زیادی دارد، استفاده می شود.

محبوبیت ام دی اف مات بیشتر است یا براق؟

به طور کلی نمی توان درباره محبوبیت هر یک از این مدل ها نظر داد. زیرا هر یک دارای معایب و مزایایی بوده که مصرف کنندگان بر اساس نیازها و سلیقه های متفاوتی که دارند، می توانند نوعی از این ام دی اف ها را انتخاب کنند. معمولاً افرادی که دارای ظاهری شیک، مدرن و خاص هستند از نمونه های براق استقبال بیشتری نشان می دهند. استفاده از این نوع ام دی اف ها می تواند روشنایی محیط را افزایش داده و محیط شما را چشم نواز کند.

برخلاف ورقه های هایگلاس، طرفداران ام دی اف های مات همواره به دنبال کیفیت و دوام بالا بوده و ترجیح می دهند از نمونه های مات استفاده کنند. زیرا این فرآورده ها با مقاومت بالایی که در برابر خش دار شدن، سایش، حرارت، رطوبت و سایر عوامل فرسایشی دارند، می توانند طول عمر بالایی داشته باشند.

از طرفی در مواردی که تماس با سطح این محصولات بیشتر باشد، استفاده از ام دی اف های ملامینه مات می تواند معقول و از نظر اقتصادی به صرفه تر باشد. بنابراین سلیقه مصرف کنندگان محصولات چوبی بسیار متنوع بوده و هر کدام از انواع ام دی اف های مات و براق دارای طرفداران بسیاری هستند.

فرق این محصولات در هزینه

بدیهی است که به دلیل استفاده از مواد اولیه متفاوت در روکش کردن ام دی اف های مختلف، این محصولات دارای هزینه های مختلفی نیز هستند. همانطور که در طول مقاله اشاره داشتیم انواع مات ام دی اف ها دارای یک یا دو لایه روکش ملامینه بوده و از جنس ماده ای به نام ملامین، رزین و چسب هستند. معمولاً این جنس مواد به کار رفته در روکش ها باعث شده که این فرآورده های چوبی از قیمت های مناسب و مقرون به صرفه ای برخوردار باشند.

در صورتی که نمونه های براق از ماده ای به نام پلکسی گلاس ساخته شده که نوعی پلاستیک خاص است. این ماده دارای ماهیتی شفاف و براق بوده که این ویژگی را به ام دی اف ساخته شده از آن بخشیده است. در واقع ظاهر این ام دی اف به گونه ای است که مانند شیشه بوده و در نتیجه دارای قیمت های به مراتب بیشتری نسبت به نمونه های ملامینه مات هستند.

برای بررسی های بیش تر در خصوص این محصولات و کسب اطلاعات دقیق تر و بیش تر اگر که قصد تصمیم گیری و انتخاب بین این دو را دارید، می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد