تفاوت ملامینه با ام دی اف

0

تفاوت ملامینه با ام دی اف

ام دی اف و ملامینه هر دو جز فراورده های چوبی هستند که در این مقاله می خواهیم تفاوت ملامینه با ام دی اف را مورد بررسی قرار دهیم. از این رو بهتر است ابتدا در خصوص ام دی اف و ملامینه مختصری توضیح دهیم تا در ادامه به بیان تفاوت ملامینه با ام دی اف بپردازیم.

قبل از توضیح تفاوت ملامینه با ام دی اف باید گفت که ام دی اف و ملامینه هر دو برای موارد گسترده و مشترکی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال از هر دو برای ساخت کابینت ها و کمد ها استفاده می شود. اما وجود تفاوت هایی بین این دو ممکن است در انتخاب هر یک از آن ها توسط مشتریان برای مصارف مختلف تاثیر بگذارد.

ام دی اف چیست؟

در بحث در ارتباط با تفاوت ملامینه با ام دی اف و توضیح ام دی اف باید گفت که ام دی اف جز فراورده های چوبی است که به آن تخته فیبر نیز گفته می شود. این محصول نیز در واقع نوعی از چوب کامپوزیتی است و برای تولید آن مانند نئوپان از خرده های چوب استفاده شده است. تفاوت آن استقامت و کیفیت بالاتر آن نسبت به نئوپان است.

از مشخصه های اصلی ام دی اف علاوه بر استقامت و مقاومت بالایی که دارد .و آن را برای مصارف مختلفی چون ساخت انواع کابینت ها و کمد ها مناسب ساخته است، سطح صاف و یک دست آن می باشد. دلیل این صافی نیز این است که الیافی که برای ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرند نیز بسیار صاف و ظریف هستند.

برای ساخت ام دی اف از مواد و الیاف لینگو سلولزی استفاده می شود. این مواد با کمک فیبر و رزین و انواع چسب ها تحت فشار و حرارت قرار می گیرند و به این ترتیب تخته هایی با تراکم بالا تهیه می شود. با کمک فشار و دماهای مختلف انواع ام دی اف با تراکم های مختلف به دست می آید.

انواع ام دی اف ها بر اساس تراکمی که دارند دسته بندی می شوند. در مرحله بعد ام دی اف با روکش های مختلفی پوشانده می شود. نوع ترکیبی که به عنوان روکش پوشاننده سطح ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرد نیز باعث تشکیل انواع مختلف ام دی اف از لحاظ روکش می شود.

ملامینه چیست؟

در تعریف ملامینه در واقع باید گفت که این ماده یک ترکیب آلی با مقاومت بسیار بالا است. این ماده در صورتی که با فرم آلدهید ترکیب شود یک پلاستیک مقاوم را تشکیل می دهد. این پلاستیک به همراه کاغذ یک روکش مقاوم را تشکیل می دهد که به عنوان روکش مصالح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از مواردی که از روکش های ملامینه برای پوشاندن سطح آن استفاده می شود، تهیه روکش برای فراورده های چوبی از جمله ام دی اف و نئوپان است. با استفاده از این روکش ها انواع مختلف ام دی اف ملامینه ساخته می شود.

با توضیحی که در خصوص ام دی اف و ملامینه و ساختار و ماهیت آن ها ارائه شد، اکنون می توان به بررسی اختلاف آن ها با هم پرداخت.

تفاوت ملامینه با ام دی اف

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه شد مشخص می شود که ام دی اف ها را می توان با ترکیبات متفاوتی روکش کرد. از جمله مواردی که برای روکش ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرد، روکش های ملامینه است که کاربرد بالایی نیز دارند. اختلاف بین این دو را می توان در همین مورد بررسی کرد.

بر این اساس در واقع باید گفت پایه ملامینه نیز از ام دی اف است، و تفاوت ملامینه با ام دی اف در روکشی است که در این دو مورد استفاده قرار گرفته و متفاوت است. استفاده از روکش همان طور که مشخص است برای افزودن یک مشخصه کاربردی تر به محصول است. روکش ها علاوه بر ظاهر زیباتر، مقاومت محصول را نیز افزایش می دهند.

روکش هایی که برای پوشش سطح ام دی اف ها مورد استفاده قرار می گیرند درواقع به منظور های متفاوتی تهیه می شوند. این موارد هم شامل زمینه های تزئیناتی و زیبایی ام دی اف می شود و هم این که در بسیاری از موارد این روکش ها یک مشخصه و مزیت محسوب شده و باعث ارتقا ساختاری و مقاومتی ام دی اف می شوند.

تفاوت ملامینه با ام دی اف در مزایای استفاده چه تاثیری دارد؟

زمانی که در خصوص تفاوت این محصولات صحبت می شود، نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که آیا این تفاوت باعث تفاوت در مزیت ها نیز می شود یا خیر. استفاده از ملامینه یک سری مزیت ها دارد که می تواند آن را به گزینه انتخابی بسیاری نسبت به ام دی اف تبدیل کند.

این مزیت ها که باعث وجود تفاوت در آن ها می شود شامل مواردی از جمله؛ مقاومت بالای روکش ملامینه نسبت به رطوبت است. همان طور که گفته شد ملامینه ساختار بسیار محکمی دارد. همین ویژگی آن را به گزینه مناسبی برای ایجاد پوششی مقاوم برای مصالح مختلف تبدیل کرده است.

تفاوت ملامینه با ام دی اف در همین مقاومت است. ام دی اف ها در صورتی که در معرض رطوبت قرار بگیرند ممکن است آسیب ببینند. از این رو در مواردی که ام دی اف با ملامینه روکش می شود، مقاومت آن نسبت به رطوبت افزایش می یابد.

علاوه بر مقاومت در برابر رطوبت، روکش های ملامینه نسبت به حرارت و سایش نیز مقاومت بیش تری نسبت به ام دی اف دارند. این مزیت نیز جز تفاوت ملامینه با ام دی اف محسوب می شود.

آیا تفاوت ملامینه با ام دی اف همیشه آن ها را به گزینه بهتری برای خرید تبدیل می کند؟

در خصوص انتخاب ملامینه ها البته باید این نکته را نیز اضافه کرد که روکش های ملامینه که برای پوشش ام دی اف ها مورد استفاده قرار می گیرند، بر خلاف ساختار مقاومی که دارند اما نسبت به مواد اسیدی و قلیایی مقاومتی ندارند و در برابر آن ها آسیب پذیر هستند. از این رو نمی توانند برای این منظور گزینه مناسبی باشند.

به صورت کلی در بیان این تفاوت ها باید به مبحث تفاوت در میزان مقاومت اشاره کرد، چرا که ملامینه ها در واقع روکش های مقاومی هستند که برای پوشاندن سطوح مختلف از جمله ام دی اف ها مورد استفاده قرار می گیرند.

برای بررسی های بیش تر در خصوص این محصولات و کسب اطلاعات دقیق تر و بیش تر اگر که قصد تصمیم گیری و انتخاب بین این دو را دارید، می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد