تفاوت ام دی اف با ملامینه چیست؟

0

تفاوت ام دی اف با ملامینه چیست؟

به گزارش دکوکده : تفاوت ام دی اف با ملامینه چیست؟ امروزه جهت تنوع تولید در محصولات، از فراورده های چوبی متنوعی استفاده می کنند. هر کدام از فراورده ها با یکدیگر متفاوت بوده و کاربردهای مختلفی دارند. همه افراد هنگام خرید محصولات مورد نظر خود به دنبال مواد اولیه ای هستند که بهترین کیفیت و بازدهی را داشته باشند.

به طور کلی نمی توان گفت چه مواد اولیه ای برای مقصود شما مناسب تر است. زیرا هر یک از فراورده های چوبی مزایای ویژه خود را داشته و می تواند جهت هر سازه عملکرد متفاوتی داشته باشد. ام دی اف و ملامینه  نوعی از فراورده های چوبی بوده که جهت ساخت بسیاری از محصولات به کار برده می شوند.

در واقع تفاوت ام دی اف با ملامینه مقایسه درستی نخواهد بود. زیرا ام دی اف های ملامینه یکی از انواع ام دی اف بوده که مزایای ویژه ای را در این محصولات ایجاد می کند. ام دی اف دارای تنوع بالایی بوده که ملامینه ها یکی از انواع آن به حساب می آید.

تفاوت ام دی اف با ملامینه در ساختار

تولید کنندگان جهت ساخت ام دی اف از الیاف چوب استفاده می کنند. در واقع این الیاف را همراه با رزین در دستگاه های مخصوصی که دارای حرارت های بالایی هستند با یکدیگر مخلوط می کنند. سپس با دستگاه پرس ابعاد نهایی آنها شکل می گیرد.

در ام دی اف ها از ترکیبات و مواد شیمیایی استفاده می شود که در برابر عوامل مخرب مانند حشرات، آفات، رطوبت و حرارت مقاومت بالایی داشته باشند. این ویژگی ها سبب شده که این نوع فراورده در ساخت بسیاری از محصولات به کار گرفته شوند.

با این وجود که ام دی اف دارای مقاومت خوبی در برابر عوامل خارجی بوده اما ممکن است پس از مدتی مقاومت خود را از دست داده و باعث آسیب به تجهیزات و وسایل شما شود. به همین منظور جهت بالا بردن کیفیت محصولات از نوع دیگری از فراورده های چوبی که سطح نازکی دارند به عنوان روکش روی ام دی اف استفاده می کنند.

ملامینه نوعی روکش است که در واقع ساختار آن به گونه ای طراحی شده که بر چوب و محصولاتی که از ام دی اف ساخته شده اند، قرار می گیرد که سبب افزایش کیفیت محصولات شود. بنابراین، این نوع فراورده های چوبی ساختار متفاوتی داشته و جهت ساخت محصولی با کیفیت به صورت ترکیبی جهت ساخت محصولات استفاده می شوند.

تفاوت ام دی اف با ملامینه در عملکرد

همانطور که گفتیم ساختار این دو نوع فرآورده چوبی با یکدیگر متفاوت است. این نوع فرآورده های چوبی به دلیل تفاوت هایی که دارند باید به صورت مکمل با یکدیگر استفاده شوند.

به عنوان مثال اگر شما جهت ساخت محصولات خود از ام دی اف بدون ملامینه استفاده کنید در طولانی مدت محصولات شما به دلیل مقاومت نداشتن در برابر عوامل خارجی آسیب خواهند دید. به طور کلی می توان گفت ام دی اف جهت ساخت بسیاری از محصولات چوبی مانند کابینت، قفسه کتابخانه، انواع مبل، صندلی و ساخت انواع میز ها به کار گرفته می شوند.

ملامینه در واقع نوعی روکش چوبی نازک است که جهت روکش کردن و مقاوم کردن محصولات به کار گرفته می شوند. این نوع روکش ها منجر می شود که محصولات شما در برابر عوامل مخرب مقاومت داشته باشند.

کاربردهای این محصولات

اگرچه به تازگی از ام دی اف های خام نیز استفاده های زیادی می شود اما معمولا این نوع از فراورده های چوبی به صورت روکش دار کاربردهای بیشتری دارند. به خاطر همین کاربردهای فراوان است که بیشتر محصولات تولید شده در این زمینه به صورت روکش دار یا ملامینه هستند. این عرضه باعث می شود که کیفیت قابل قبولی از این محصولات در بازار موجود باشد. بنابراین تفاوت ام دی اف با ملامینه، به تفاوت در نوع کاربردها نیز مرتبط خواهد بود.

به طور مثال اگر کابینت آشپزخانه شما از ام دی اف روکش ملامینه ساخته شود در برابر بسیاری از عوامل خارجی مخرب مانند حرارت و رطوبت مقاومت داشته و آن ها را از خود عبور نخواهند  داد. روکش های ملامینه علاوه بر افزایش کیفیت محصولات و تجهیزات شما سبب زیبایی آنها نیز خواهند شد. زیرا ملامینه ها به دلیل طرح و رنگ متنوعی که دارند سبب زیباتر شدن محصولات شما خواهند شد.

چرا ام دی اف های ملامینه در همه موارد توصیه نمی شود؟

ملامینه ها علاوه بر مزایای زیادی که دارند دارای معایبی برای مصرف کنندگان نیز هستند. این نوع ام دی اف ها برای افرادی که علاقه به سازه و محصولات براق دارند، نمی تواند گزینه مناسبی باشد. زیرا انواع ملامینه ها مات بوده و شفافیتی را در سطح خود ندارند.

اگرچه ام دی های براق ملامینه شفافیت کمی را در سطح خود دارند اما به هیچ وجه با روکش های هایگلاس قابل مقایسه نیستند. روکش ملامینه در برابر بسیاری از عوامل خارجی مقاوم بوده اما در برابر مواد قلیایی و اسیدی مقاومتی ندارند. در صورت برخورد اینگونه مواد با سطح ملامینه محصولات شما غیر قابل استفاده خواهند شد.

اگر ام دی اف ملامینه انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد