ام دی اف خوبه یا ملامین

0

ام دی اف خوبه یا ملامین

به گزارش دکوکده : ام دی اف خوبه یا ملامین یکی از مهم ترین مواد اولیه جهت ساخت لوازم خانگی ساخته شده از چوب است. طراحان و سازندگان لوازم خانگی در گذشته از چوب طبیعی جهت تهیه لوازم چوبی استفاده می کردند. اما با توجه به گرانی چوب طبیعی و محدودیت هایی که در استفاده از این مواد اولیه وجود دارد، ابتکارهای نوینی در این زمینه رخ داد. متخصصان توانستند به وسیله الیاف چوبی، محصولی به نام ام دی اف را به بازار ارائه دهند. ام دی اف امروزه جایگزین مناسبی برای چوب طبیعی به حساب می آید.

انواع ام دی اف

همانطور که گفته شد ام دی اف درواقع الیاف چوبی است که تحت فشار و دمای بالایی به صورت یک تخته فیبر چند لایه با چگالی متوسط به وجود می آید. در این مرحله ام دی اف را خام می گویند. این ام دی اف خام معمولا در صنایع چوبی استفاده های فراوانی ندارد زیرا این تخته مقاومت کمی در برابر عوامل فرسایشی مانند رطوبت و حرارت دارد.

ام دی اف خوبه یا ملامین

جهت مقاوم سازی ام دی اف که شبیه ترین ماده اولیه به چوب طبیعی است، از روش های مختلفی مانند روکش دار کردن استفاده می کنند. امروزه روکش دار کردن ام دی اف ها به یک صنعت تخصصی تبدیل شده و شما می توانید تنوع بالایی را در این زمینه شاهد باشید. روکش ها شکل های متنوعی داشته و به صورت یک طرفه یا دو طرفه ام دی اف های خام را پوشش می دهند. در میان انواع روکش ها، روکش ملامینه به علت تنوع و مزایای زیاد، بیشترین استفاده را دارد.

ملامین چیست؟

در پاسخ به این سوال که ام دی اف خوبه یا ملامین، در ابتدا باید بدانیم ملامین چیست. ملامین درواقع یک ماده شیمیایی سبک بوده که به عنوان ماده اولیه جهت روکش دار کردن ام دی اف ها استفاده می شود. روند روکش دار کردن ام دی اف به این صورت است که کاغذی طرح دار را به ملامین آغشته کرده و روی ام دی اف خام قرار می دهند.

این لایه یا لایه های ملامینه که بر یک یا دو طرف ام دی اف قرار گفته اند، توسط تجهیزات پیشرفته ای تحت فشار و حرارت بالایی قرار می گیرند. این فشار و دمای بالا باعث به هم چسبیده شدن این لایه ها به یکدیگر می شود و در نهایت ورقه های ام دی اف ملامین تولید می شود.

ام دی اف خوبه یا ملامین؟

درواقع این سوال، سوال درستی نیست. زیرا ملامینه بودن یکی از مزایای ام دی اف بوده و نمی توان به این شکل این دو محصول را مورد مقایسه قرار داد. سوال درست در این زمینه این است که ام دی اف خام بهتر است یا ام دی اف ملامینه شده؟

جهت پاسخ به این سوال نیز باید به مزایای فراوان ملامین و روکش های ملامینه اشاره کرد. زیرا ام دی اف دارای معایبی است که سبب می شود بسیاری از سازندگان لوازم چوبی نتوانند از آن در صنایع چوب استفاده کنند. بنابراین با روکش دار کردن ام دی اف ها به شیوه های مختلف از جمله ملامینه می توان مقاومت محصول را افزایش داده و آن را در بسیاری از لوازم خانگی مورد استفاده قرار داد.

تفاوت ام دی اف خام و ملامینه

ام دی اف های ملامینه به اندازه ای محبوب و کاربردی هستند که توانسته اند سهم قابل قبولی از بازارهای ایران و جهان را به خود اختصاص دهند. درواقع بیشترین میزان فروش ام دی اف های روکش دار به روکش های ملامینه تعلق دارد. اما چه مزایایی باعث شده این ام دی اف های روکش دار تا این اندازه محبوب باشند.

تنوع بالای ام دی اف ها

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده پاسخ به سوال “ام دی اف خوبه یا ملامین” آسان باشد، همین تنوع بالای ام دی اف های ملامینه است. کاغذهای طرح داری که روی ام دی اف خام قرار می گیرد، همان بخشی است که باعث این تنوع زیاد و گسترده شده است. شما در این طرح و نگارهای وسیع می توانید از شبیه ترین طراحی ها به چوب طبیعی یا مدل های فانتزی و خاص را مشاهده کرده و بنا به سلیقه و محل استفاده از یکی از انواع این ام دی اف ها استفاده کنید.

استحکام بالا

برخورداری از استحکام بالا یکی از مهمترین مزایای لوازم چوبی به حساب می آید. بنابراین تولیدکنندگان فعال در این صنعت از مواد اولیه ای استفاده می کنند که از این استحکام برخوردار باشند. ام دی اف های روکش شده مخصوصا انواع ملامینه آن، دارای استحکام زیادی بوده که کاربرد فراوان آن ها را در تولید انواع لوازم خانگی و چوبی توجیح می کند. این ام دی اف ها به خاطر تراکم متوسطی که دارند می توانند وزن خاصی را تحمل کرده و مقاوم باشند.

مقاومت در برابر عوامل فرسایشی

ام دی اف های ملامینه در مقایسه با سایر روکش ها و همچنین ام دی اف های خام، دارای مقاومت بالاتری نسبت به عوامل فرسایشی هستند. این عوامل همچون دمای بالا، فشار زیاد، رطوبت، سایش، خش دار شدن و… می توانند عمر مفید محصول را کاهش دهند. روکش ملامینه در برابر این عوامل مقاومت بالایی از خود نشان داده و می تواند عمر بالای وسایل را تا حدودی تضمین کند.

قابلیت ماشین کاری

یکی از مزایای ام دی اف ها مخصوصا انواع ملامینه آن ها، قابلیت ماشین کاری است. منظور از ماشین کاری، انجام بسیاری از امور صنعتی مانند چسب کاری، برش، سوراخ کاری و… است که در ام دی اف ها به آسانی انجام می شود. درواقع این قابلیت سبب شده که ام دی اف ها جهت کاربردهای مختلفی در تهیه لوازم خانگی و چوبی مورد استفاده قرار بگیرند.

دامنه وسیع تولید

ام دی اف های ملامینه بخاطر تنوع بالایی که دارند، در تهیه بسیاری از محصولات و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که ام دی اف های خام کاربرد چندانی نخواهند داشت. این مسئله سبب شده که پاسخ به سوال ام دی اف خوبه یا ملامین آسان باشد. از جمله کاربردهای ام دی اف ملامینه می توان به تهیه مبلمان، تخت خواب، لوازم اداری، کابینت آشپزخانه، پارتیشن ها و… اشاره کرد.

اگر ام دی اف یا ام دی اف ملامینه انتخاب شما است می توانید به سایت خوگرپلاس مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد