ام دی اف خام

0

ام دی اف خام

ام دی اف خام : ما برای ساخت ملزومات چوبی احتیاج به ورقه های چوبی داریم که شناخت آن ها به ما کمک بسیاری می کند. ما در مقاله ی ذیل سعی خواهیم کرد به موارد زیر در مورد ام دی اف به طور کامل پاسخ دهیم:

  • ام دی اف چیست و چه معنایی دارد؟
  • دلایل استفاده از این محصول چیست؟
  • نحوه ی اتصال اوراق ام دی اف به هم چگونه است؟
  • کاربرد آن چیست؟
  • ویژگی های بارز ام دی اف چیست؟
  • تفاوت نئوپان با ام دی اف در چه چیزی است؟
  • مزایای استفاده از ام دی اف چیست؟
  • قیمت ام دی اف به چه عواملی بستگی دارد؟

ام دی اف خام

 ام دی اف خام در بازار موجود است و می توان بعد از تولید آن را روکش کرد.

ام دی اف مخفف کلمه  Medium-density fibreboard و به معنای تخته فیبر، با چگالی متوسط است در واقع ترکیبی از تکه های ریز چوب نرم و چوب سخت هستند.

میزان چگالی این نوع تخته فیبر بر حسب کیلو گرم بر متر مکعب با توجه به میزان ضخامت آن بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ می باشد. روکش ام دی اف انواع و اقسام مختلفی دارد که علاوه بر زیبایی سبب افزایش دوام و کاربرد آن نیز می گردد.

 ام دی اف را بیشتر بشناسید

ام دی اف خام نوعی تخته فیبر با  تراکم خاص می باشد. مواد استفاده شده در تولید ورق ام دی اف شامل تنه درختان، لیف های خرما و نیشکر همراه با نوعی مواد شیمیایی خاص می باشد در واقع ترکیبی از تکه های ریز چوب نرم و چوب سخت هستند این ترکیب با مقداری رزین و موم مخلوط شده و در معرض گرما به هم فشرده می شود تا تخته فیبر به دست آید. این محصول از روش خشک تولید می شود سپس روکش  می شود. این محصول بسیار شبیه به چوب است اما مضرات چوب را ندارد. این فرآورده ی چوبی دارای گره، رگه و شکاف نیست و ساختار صاف و یکنواختی دارد.

دلایل استفاده از ام دی اف خام

در ابتدا از ام دی اف تنها به جای اوراق فشرده چوبی نظیر نئوپان و تخته فیبر استفاده می شد  اما با گذشت زمان و درک مزیت ها و برتری هایی که در برابر سایر مواد مشابه مانند چوب ، داشت استفاده از آن روز به روز افزایش پیدا کرد. این محصول، از نظر کارکرد مانند چوب طبیعی و چوب های مصنوع رشته ای همچون فیبر، نئوپان و … قابلیت سوراخکاری ، پرداخت، برش، چسب کاری رنگ پذیری و پیچ و میخ شدن و روکش شدن را دارا می باشد.

ام دی اف خام بسان چوب طبیعی میتواند در تولید ملزومات چوبی و نجاری کاربرد داشته باشد اما به دلیل بافتی که دارد به اندازه ی چوب طبیعی توانایی نگهداری میخ و پیچ را ندارد. ام دی اف های خام نسل جدید که به صورت پیش ساخته هستند قابلیت به مراتب بیشتری برای پیچ و میخ کاری دارند.

اتصال ام دی اف

به جهت اتصال قطعات ام دی اف بر روی یکدیگر از پیچ های خودکار و میخ های مورد مصرف در دستگاه های بادی نیوماتیک (penomatic) استفاده میگردد وهمانند چوب طبیعی و چوب مصنوعی قابلیت پیچ شدن و میخ کاری را دارد.

کاربرد آن

ام دی اف خام یا روکش شده امروزه در صنعت های مختلف کاربرد های فراوانی دارد. از آن برای تولید مبلمان ، کمد ، تخت ، کابینت آشپزخانه ، جا کتابی ، میز و صندلی ، به عنوان دیوار پوش ، پوشش سقف ، انواع قفسه ، کف پوش ، به صورت پارکت و تایل و .. ، وایت برد ، بیل برد ، و هرکجا که چوب و تخته مصرف دارد استفاده می شود.

چند ویژگی بارز آن

امروزه از این محصول به دلیل مقاومت زیادی که در برابر رطوبت دارد استفاده زیادی می شود بالاخص در ساخت مبلمان اداری ، کابینت ، تزئینات داخلی ساختمان . این محصول با توجه به نوع مصرف و بکارگیری آن در ابعاد و  ضخامت های مختلفی عرضه میشود برای مثال: ۱۶ میل ۸ میل ۳ میل .

تفاوت ام دی اف خام با نئوپان

یکی از مزیت هایش در مقایسه با نئوپان در این است که دارای جرم یکنواخت تری در سطح ورق است و بهتر می تواند مورد ماشین کاری قرار بگیرد و همینطور به دلیل صافی سطحی که دارد از قابلیت سنباده زنی و اصلاح سطح برخوردار است.

مزایای استفاده از این محصول

ام دی اف انواع و اقسام مختلفی دارد. ام دی اف تولیدی از چوب دارای کیفیت بهتری از انواع ام دی اف می باشد. همچنین ام دی اف تهیه شده از باگاس نیشکر نیز از نظر کیفی در سطح جهانی بهترین کیفیت را دارد .

تمامی ام دی اف ها به ویژه نوع خام از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی بالایی برخوردار هستند .

نکته ی مثبت دیگر این است که این محصول قابلیت روسازی دارد این قابلیت این امکان را فراهم می کند تا ما ام دی اف رنگی، روکش چوب داشته باشیم.

  • ام دی اف قابلیت ابزارخوری و ماشین کاری و سنباده زنی بالایی دارد.
  • سطح صاف و تراکم بالای آن باعث شده است که استفاده از آن رونق زیادی بیرد.
  • ام دی اف از لحاظ قیمت بسیار مناسب تر از چوب و مواد مشابه به آن است و صرفه اقتصادی به همراه دارد.
  • تمام انواع ام دی اف ها قابل شکل پذیری هستند با توجه به لبه های صافی که دارند.
  • تمام بخش های ام دی اف چگالی یکنواخت و همگنی را دارد.
  • از لحاظ زیبایی ام دی اف بسیار زیبا بوده و بسیار شبیه به چوب می باشد.

قیمت ام دی اف خام به چه عواملی بستگی دارد

ام دی اف هم در داخل ایران توسط کارخانه های داخلی ساخته می شود و هم از ترکیه و تایلند وارد کشور ما می شود.  قیمت ام دی اف خام به نسبت ام دی اف روکش دار مناسب تر است.  قیمت این محصول بسته به نوع، جنس، ضخامت، کارخانه سازنده و ترک یا ایرانی بودن آن متفاوت است.

ورق ام دی اف از جمله محصولاتی که به تفصیل در سایت خوگرپلاس به آن پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ورقهای ام دی اف خام به این سایت مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد