پانل‌بر عمودی 

0

پانل‌بر عمودی 

در مطلب مربوط به معرفی اره پانل‌بر {لینک به مطلب اره پانل‌بر چیست؟}، به صورت مختصر با انواع اره پانل‌بر از جمله پانل‌بر عمودی آشنا شدیم. در این مطلب می‌خواهیم با جزئیات بیشتری به ویژگی‌های متعدد یک اره پانل‌بر عمودی که در انتخاب پانل‌بر مناسب برای ما نقش خواهند داشت بپردازیم.

۱- ابعاد پانل‌بر عمودی (Panel saw dimensions)

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های پانل‌بر عمودی نسبت به مدل‌های افقی این است که فضای کمتری اشغال می‌کنند. با این حال در برش سطوح و مخصوصا پانل‌های ساختمانی، با توجه به ابعاد پانل‌ها، فضای عمودی مورد نیاز باید تأمین شود. به عنوان مثال مدلی که در تصویر زیر آمده است ارتفاع ۲۸۵ سانتی‌متری داشته و در کارگاه‌هایی که ارتفاع معمول ۲۷۰ سانتی‌متری دارند قابل نصب نخواهد بود.

۲- ظرفیت پانل‌بر عمودی (Cutting capacity)

دومین مطلبی که در انتخاب پانل‌بر عمودی مهم است و در کاتالوگ محصولات ذکر می‌شود ظرفیت پانل‌بر است. منظور از ظرفیت ابعاد صفحاتی است که می‌توانند توسط ماشین برشکاری برش داده شوند. به عنوان مثال مدل پانل‌بر عمودی خودکاری که ابعاد و اندازه‌های آن در بخش پیشین مورد توجه قرار گرفت ظرفیت برش صفحاتی به ابعاد ۱۹۰*۳۲۰ سانتی‌متر مربع به ضخامت ۶ سانتی‌متر را دارد.

۳- فریم جابه‌جایی پانل‌بر عمودی (shifting frame)

یکی از مزایای عمومی اره‌های پانل‌بر، سرعت دادن فرآیند برشکاری از طریق برش‌های متوالی است. این ویژگی در پانل‌بر عمودی به عهده وسلیه فریم جابه‌جایی یا shifting frame می‌باشد.

  • فریم جابه‌جایی در مدل‌های ارزان و ساده پانل‌بر عمودی می‌تواند از نوع دستی (manual shifting frame) باشد. در اغلب مدل‌های دستی برای افزایش دقت و کیفیت کار، چراغ‌های علامت‌زن برای راهنمایی کاربر تعبیه می‌شوند.
  • در مدل‌های مجهزتر فریم جابه‌جایی الکتریکی یا electric shifting frame در نظر گرفته می‌شود که دقت بیشتری نسبت به مدل‌های دستی داشته و نیروی انسانی دخالت کمتری دارد.
  • در مدل‌های مدرن و البته گران پانل‌بر عمودی، فریم جابه‌جایی از نوع خودکار (electric shifting frame) در نظر گرفته می‌شود.

بدیهی است که هزینه مدل‌های فوق رفته رفته افزایش می‌یابد. با این حال این نکته را باید در نظر گرفت که هر چه دخالت انسان در فرآیند برشکاری کمتر باشد، سرعت، دقت، و کیفیت محصول برشکاری شده بالاتر خواهد بود. بنابراین مدل‌های خودکار علی‌رغم هزینه اولیه بالاتر با سرعت بخشیدن به فرآیند برشکاری و در نتیجه میزان ارائه محصول بیشتر با کیفیت بهتر می‌تواند در طولانی مدت هزینه خود را جبران کنند.

۴- ابعاد و قدرت تیغه‌های پانل‌بر عمودی (Saw blades size and power)

پانل‌برعمودی همچون اغلب ابزارهای برشکاری امروزی از دو تیغه جهت برش صفحات بهره می‌گیرد. اولی تیغه اصلی (main saw blade) که برای برش نهایی صفحه به کار می‌رود و دومی تیغه شیارزنی (groove saw blade) می‌باشند. تیغه شیارزنی برش اولیه‌ای به عمق و ضخامت حدود ۱ تا ۲ میلی‌متر بر روی سطوح ایجاد می‌کند تا تیغه اصلی که ضخیم‌تر است بتواند در این شیار محکم شده و برش نهایی را با دقت و کیفیت انجام دهد.

طبیعتا تیغه شیارزنی در پانل‌بر قطر کمتری دارد (معمولا ۱۲ سانتی‌متر یا کمتر) و توسط موتور مجزایی به حرکت درمی‌آید که سرعت حرکت حدود ۹۰۰۰ دور در دقیقه را تأمین می‌کند.

قطر تیغه اصلی به ظرفیت برشکاری مربوط می‌شود و معمولا بالای ۳۰ سانتی‌متر است. تیغه اصلی توسط موتور قوی‌تری به حرکت درمی‌آید اما سرعت آن به دلیل ابعاد بزرگتر معمولا کمتر است. مثلا در مدلی که سرعت حرکت تیغه شیارزنی ۹۰۰۰ دور در دقیقه است، سرعت حرکت تیغه اصلی مابین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه خواهد بود.

۵- سرعت برش در پانل‌بر عمودی (cutting speed)

یکی از مهم‌ترین نکات مورد ملاحظه در انتخاب هر نوع ابزار برشکاری قطعا سرعت برش خواهد بود. اره‌های پانل‌بر عمودی به لحاظ ساختار سرعت برشکاری بالایی دارند. اما سرعت برش تیغه‌ها نیز مهم است. سرعت برش تیغه‌ها معمولا تابع ابعاد، جنس تیغه و قدرت موتور تأمین کننده انرژی جهت حرکت تیغه است و در کاتالوگ هر محصول ذکر می‌شود. در برش پانل‌های ساختمانی و چوب و ام‌دی‌اف، واحد سرعت برش میلی‌متر بر ثانیه خواهد بود. به عنوان مثال تیغه‌های شیارزنی سرعت برشی در حدود ۵۶ تا ۶۰ میلی‌متر بر ثانیه دارند.

انتخاب بهترین پانل‌بر عمودی برای کاربری شما!

با اطلاعات بیان شده در خصوص ویژگی‌های فنی مورد توجه در انتخاب پانل‌بر، ملاحظه می‌شود که برخی ویژگی‌ها مستقیما تابع شرایط شما هستند: به عنوان مثال ابعاد دستگاه محدود به ابعاد کارگاه محل کار بوده و از طرفی ظرفیت آن به محصولاتی که شما با آن‌ها کار می‌کنید وابسته خواهد بود.

اما در خصوص ویژگی‌هایی همچون انتخاب فریم الکتریکی یا خودکار، ابعاد و قدرت تیغه‌ها و سرعت برشکاری پانل‌بر عمودی، انتخاب بهترین مدل‌های ممکن، بدیهی می‌نماید اما این مدل‌ها گران‌تر هم خواهند بود. در چنین شرایطی، مشاوره با یک فرد متخصص جهت ارزیابی کارایی در برابر هزینه با توجه به خواسته‌های شما از یک پانل‌بر عمودی می‌تواند راهکار خوبی برای داشتن یک انتخاب رضایت‌بخش باشد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید ویا به لینک پانل‌بر عمودی مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد