پانل‌بر افقی 

0

پانل‌بر افقی

در انتخاب یک پانل‌بر افقی مناسب برای انجام فعالیت‌های برشکاری مد نظر شما، عوامل مختلفی باید مد نظر قرار گیرند. برخی از این نکات به خصوص در خرید پانل‌بر دست دوم اهمیت ویژه‌ای دارند. در این مطلب ما به مهم‌ترین نکاتی که در هنگام انتخاب و خریداری دستگاه مناسب مورد توجه قرار می‌گیرند اشاره خواهیم کرد.

۱- ابعاد متداول پانل‌بر افقی

اره‌های پانل‌بر افقی مدرن جهت برشکاری صفحات و پانل‌ها، عموما با اسامی پانل‌برهای میزی دقیق نیز (Precision sliding table saws) شناخته می‌شوند. اولین ویژگی در طبقه‌بندی این پانل‌برها، طول صفحه‌ای است که می‌توانند برش دهند. ابعاد استاندارد و متداول عبارتند از ۲.۸ متر، ۳ متر، ۳.۲ متر و ۳.۸ متر.

۲- طبقه‌بندی انواع ریل راهنما پانل‌بر افقی

از نظر مکانیسم برشکاری، اره‌های پانل‌بر افقی به دو نوع ریل هادی (راهنما) استوانه‌ای و خطی تقسیم می‌شوند. ریل راهنمای استوانه‌ای (cylindrical guide rail) در مقایسه با مدل خطی سطوح صاف‌تری فراهم کرده و عملکرد بهتری دارند. همچنین مدل‌های استوانه‌ای کمتر دچار تغییرشکل و آسیب‌دیدگی می‌شوند.

۳- اجزای تشکیل دهنده پانل‌بر افقی میزی

اره‌های پانل‌بر افقی فارغ از آنکه از چه نوعی بوده و چه امکانات ویژه‌ای در اختیار کاربر قرار دهند مکانیسم عملکردی نسبتا مشابه و اجزای اصلی ثابتی دارند. اجزای اصلی عبارتند از: تخت برش، میز، راهنمای برش طولی، تیغه اصلی، و تیغه شیارزنی. تفاوت در کلاس‌بندی پانل‌برهای افقی متداول عموما به تفاوت‌های عملکردی اجزای اصلی مربوط می‌شود. اره‌های مدرن‌تر ممکن است دارای اجزای بیشتری بوده و امکانات بیشتری ارائه دهند.

۴- ابعاد و قدرت تیغه‌ها در پانل‌بر افقی

از اجزای اصلی برشکاری در اره‌های پانل‌بر، تیغه‌های اصلی و شیارزنی هستند که نقش مهمی در کلاس‌بندی و عملکرد پانل‌بر دارند. تیغه‌های شیارزنی و برشکاری اصلی در پانل‌بر افقی هر دو در یک راستا قرار می‌گیرند؛ ابتدا تیغه شیارزنی که قطر و ضخامت کمتری دارد برش‌های سطحی و کم‌عمق روی سطوح ایجاد می‌کند. سپس تیغه اصلی که ضخامت بیشتری دارد در بستر شیارهای ایجاد شده قرار گرفته و برش اصلی را انجام می‌دهد. برای مقایسه قدرت تیغه‌های پانل‌برهای مختلف، سرعت برش تیغه‌ها که با واحد میلی‌متر در دقیقه در کاتالوگ محصول درج می‌شود از مهم‌ترین معیارهای مقایسه است.

۵- کیفیت عملیات برش توسط پانل‌بر افقی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پانل‌بر آن است که تیغه‌ها در جای خود ثابت بوده و عملیات برش به وسیله جابه‌جایی میز متحرک که پانل یا صفحات را در بر گرفته است صورت می‌گیرد. مجموعه‌ای از ویژگی‌های فنی دستگاه که برای تضمین کیفیت برشکاری باید مورد توجه قرار دهید به این مرحله مربوط می‌شود.

از جمله کیفیت بست‌ها و گیره‌ها برای ثابت ماندن قطعه بر روی میز در حین برش، و سازوکارهای قرارگیری قطعه بر روی میز جهت اطمینان از گونیا بودن قطعات و در نتیجه اجتناب از کج شدن قطعه برش خورده. برخی مدل‌های اتوماتیک امروزی عملیات برشکاری بدون نیاز به دخالت کاربر را فراهم می‌سازند. طبیعتا هر چه کیفیت امکانات در نظر گرفته در این مرحله بیشتر و عملیات صورت گرفته هوشمند‌تر باشد، پانل‌بر گران‌تر خواهد بود.

۶- مشخصات میز برش در پانل‌بر افقی

اغلب میز‌های برش درنظر گرفته شده برای پانل‌بر افقی از جنس فولاد به ضخامت ۵ تا ۶ میلی‌متر هستند. میزهایی با این مشخصات استحکام کافی در حین عملیات را دارند و جنس فولادی میز از لغزش و پیچش قطعات در حین برش جلوگیری می‌کند. در بررسی و خرید دستگاه‌های پانل‌بر به خصوص پانل‌بر دست دوم، باید دقت کرد که میز برش کاملا صاف بوده و تغییر شکل نداده باشد. همچنین در تجهیزات امروزی میز برش حتما باید به راهنمای برش طولی (longitudinal cutting guide) مجهز باشد.

۷- تراز کردن پانل‌بر افقی

تجهیزات پانل‌بر عموما نیاز به فونداسیون مخصوص جهت نصب و قرارگیری ندارند. با این وجود جهت تضمین کیفیت و ایمنی عملیات، قرارگیری دستگاه روی سطح صاف و تراز کردن آن لازم است. اگرچه این عملیات چندان تخصصی نیست اما در صورت عدم آشنایی با این مقوله، بهتر است راهنمایی گرفتن از نیروی متخصص مورد توجه قرار گیرد.

انتخاب و خرید پانل‌بر افقی مناسب

همان‌طور که در بررسی ویژگی‌های فنی پانل‌بر ملاحظه می‌نمایید، برخی ویژگی‌ها همچون ابعاد و اندازه‌ برشکاری توسط دستگاه و قدرت چرخش و سرعت برش تیغه‌ها به صورت اعداد کمی در کاتالوگ دستگاه ذکر شده و قابلیت مقایسه دارند. در مقابل بسیاری از ویژگی‌های دستگاه پانل‌بر افقی همچون کیفیت بست‌ها، میز برش، راهنمای برش طولی و مواردی  از این دست را نمی‌توان بدون داشتن اطلاعات تجربی کافی به طور مستقیم مقایسه کرد.

همچنین در مقایسه ویژگی‌های کمی نیز با توجه به گران‌تر بودن مدل‌های قدرتمند و دقیق، موضوع ارزیابی کارایی در برابر هزینه دستگاه نیاز به بررسی دارد. بنابراین مراجعه به کارشناسان خبره و آشنا به تمامی ویژگی‌های دستگاه‌های برشکاری، می‌تواند راهکار مناسبی جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انتخاب مدل مناسب با توجه به کاربری شما پیش از خرید پانل‌بر باشد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید ویا به لینک پانل‌بر افقی مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد