پانل‌بر دست دوم 

0

پانل‌بر دست دوم 

چه پانل‌بر نو تهیه کنید و چه پانل‌بر دست دوم خریداری کرده باشید، نگهداری از دستگاه و انجام برخی عملیات همچون پاکسازی و تیز کردن تیغه‌های پانل‌بر نقش بسیاری مهمی در عملکرد دستگاه خواهد داشت. با این حال این موضوع در مورد پانل‌بر دست دوم مهم‌تر است.

چون در مورد پانل‌بر نو شاید مدتی طول بکشد تا احساس کنید انجام چنین مراقبت‌هایی ضروری است، اما در مورد یک پانل‌بر دست دوم باید از همان ابتدا این نکات را مد نظر قرار داشته باشید. در این مطلب ما به موضوع تمیز کردن تیغه‌های پانل‌بر خواهیم پرداخت.

پاک کردن تیغه‌ها در پانل‌برها و پانل‌بر

برای درک نقش پاک کردن تیغه‌ها در عملکرد دستگاه‌های برشکاری از جمله پانل‌بر دست دوم نیاز به توضیح خاصی نیست. تنها نکته خاصی که در این مطلب می‌توان اشاره کرد توجه به تفاوت کند شدن تیغه با نیاز به پاکسازی می‌باشد. ناگفته پیداست که عملیات پاکسازی تیغه‌ها بر تیز کردن آن‌ها ارجح است و به تعداد دفعات بیشتری نیز باید صورت گیرد.

۱- انتخاب ماده پاک کننده تیغه پانل‌بر 

انتخاب مواد پاک کننده در پاکسازی تیغه‌های پانل‌بر دست دوم خیلی مهم است. مواد مختلفی در بازار موجود هستند که برخی از آن‌ها تنها برای پاکسازی مواد خاص همچون رزین‌ها در صورت کار با پانل‌هایی با این مصالح کاربرد دارند. برخی از آن‌ها همه‌کاره بوده و عملکرد عالی در برابر تمامی مصالح مورد استفاده دارند ولی ممکن است سمی باشند. انتخاب مناسب‌ترین مواد پاکسازی برای شما در طول زمان و با آزمون و خطا صورت می‌گیرد ولی با این حال می‌توانید هنگام خرید پانل‌بر دست دوم در این مورد نیز سؤال فرمایید تا یک انتخاب اولیه داشته باشید.

۲- سایر مواد و لوازم مورد نیاز جهت پاکسازی تیغه پانل‌بر

پیش از آغاز به پاکسازی پانل‌بر، به جز محلول پاک کننده نیاز به لوازم دیگری همچون حوله یا دستمال، سیم فولادی، برس برنجی، روغن مخصوص تیغ، و البته کمپرسور هوا خواهید داشت.

۳- جدا کردن تیغه از دستگاه

در اولین مرحله باید تیغه را از دستگاه جدا کنید. بسته به اینکه از چه مدلی از پانل‌بر استفاده می‌نمایید شیوه‌ کار متفاوت خواهد بود. در صورت خرید پانل‌بر دست دوم می‌توانید به راحتی این مورد را هنگام خرید سؤال نمایید. در صورتی که پانل‌بر خود را قبلا خریداری کرده‌اید اگر خوش شانس باشید با جستجوی مدل دستگاه خود فیلم‌هایی در این مورد در شبکه‌های اجتماعی پیدا خواهید کرد.

۴- ترکیب مواد پاک کننده تیغه پانل‌بر

پیش از این در خصوص انتخاب ماده پاکسازی صحبت کردیم. در صورتی که ظاهر تیغه‌های شما تمیز به نظر می‌رسد استفاده از یک ماده پاک کننده برای پاکسازی تیغه پانل‌بر دست دوم کافی خواهد بود. در صورتی که پوشانده از مواد پلاستیکی یا رزینی به خاطر کار با پانل‌های صنعتی جدید باشد، استفاده از یک ماده ساده همه‌کاره ممکن است موجب اتلاف وقت و هزینه باشد! بهتر است ابتدا از یک ماده پاک کننده مخصوص کار با این مواد استفاده نمایید و سپس سطوح تمیز شده را با محلول انتخابی خود پاکسازی نمایید.

۴- شناور کردن تیغه در محلول پاک کننده

پس از انتخاب محلول‌های مناسب باید ظرف مناسبی برای ریختن محلول و شناور کردن تیغه در آن انتخاب کنید. تولید کننده‌های لوازم جانبی پانل‌برها ظروف مخصوصی جهت این کار عرضه می‌نمایند. اگر شما دسترسی به این محصولات ندارید، دقت کنید ابعاد ظرفی که انتخاب می‌نمایید باید به گونه‌ای باشد که تمامی نقاط تیغه در محلول پاکسازی آغشته شود. تیغه پانل‌بر حداقل ۵ دقیقه باید درون این محلول بماند. در صورتی که مواد چسبیده به آن سنگین و زیاد هستند (از نوع پلاستیک، رزین و چسب‌ها و …) کمی بیشتر صبر کنید.

۵- پاک کردن تیغه با برس برنجی و سیم فولادی

در این مرحله به شدت باید مراقب باشید. کار با تیغه اره پانل‌بر، به خصوص در نزدیکی دندانه‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد. پاک کردن را ابتدا با برس شروع کنید و هر دندانه را جداگانه پاکسازی کنید. لایه‌های باقی مانده را با سیم فولادی پاکسازی نمایید. در صورتی که نقاطی روی تیغه در برابر پاکسازی مقاوم هستند افزودن مقداری از محلول‌های پاکسازی (به صورت رقیق نشده) به سیم فولادی جهت سهولت عملیات مشکلی نخواهد داشت.

۶- روغن‌کاری تیغه

پس از پاکسازی تیغه‌ها و خشک کردن آن، روغن‌کاری مجدد پیش از نصب تیغه در محل خود نباید فراموش شود. روغن‌های تیغه‌ها در مدل‌های استیکی و اسپری ارائه می‌شوند که از نظر کارایی اغلب عملکرد خوبی دارند و انتخاب به سلیقه شما بستگی خواهد داشت.

سخن پایانی: پانل‌بر !

برای تمامی کسانی که تجربه کار با ابزارهای برشکاری را دارند اهمیت پاکسازی اصولی و منظم تیغه‌ها روشن است. در تهیه یک پانل‌بر دست دوم، علاوه بر بررسی نکات مربوط به مدل و کارکرد دستگاه، باید دقت خاصی بر روی سلامت اجزای دستگاه از جمله تیغه‌ها داشته باشید. همچنین پس از خرید پانل‌بر دست دوم ، عملیات منظم پاکسازی باید در لیست فعالیت‌های کارگاهی شما باشد. هنگام خرید می‌توانید علاوه بر مشاوره برای این موارد، در خصوص انتخاب محلول‌ها و ابزار پاکسازی مناسب با توجه به کاربری‌تان اطلاعات کسب نمایید.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید ویا به لینک پانل‌بر دست دوم مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد