تیغه گندگی در ماشین رنده چیست؟

0

تیغه گندگی در ماشین رنده چیست و چه کاری انجام می دهد؟

تیغه گندگی در ماشین رنده چیست؟ : ماشین گندگی یکی از ابزارها و دستگاههایی است که در حرفه نجاری ضروری بوده و می تواند بسیاری از نیازهای این حرفه را برطرف کند. دستگاه گندگی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که یکی از آنها تیغه است.

تیغه گندگی در ماشین رنده چیست؟

تیغه گندگی وظیفه رنده کردن الوار را بر عهده داشته و با استفاده از آن می توان الوار را به چوب صاف و صیقلی تبدیل کرد. استفاده از تیغه گندگی برای رنده و صاف کردن الوار باید بر اساس اصول خاص صورت گیرد تا نتیجه مطابق با نیاز و استانداردهای ساخت محصول باشد. در ادامه به برخی از اصول یک ضخامت کردن انواع الوار برای این دستگاه با استفاده از تیغه گندگی اشاره می کنیم.

اصول اصلی برای یک ضخامت کردن انواع الوار برای دستگاه گندگی با استفاده از تیغه آن

قبل از شروع کار در ابتدا باید دستگاه را از هر نظر بازدید کرده و قسمت های مختلف آن را کنترل کنید. این کنترل ها هم باید در مورد تیغه گندگی صورت گیرد و هم سایر اجزای دستگاه و هم نکات ایمنی کار با آن.

اولین مرحله آماده کردن چوب است

بعد از اینکه از سالم و تیز بودن تیغه گندگی مطمئن شدید باید الواری که قصد گندگی آن را دارید، آماده کنید. الوار باید قبلا از یک رو نر شده باشد و قسمتی که صاف شده است روی صفحه ماشین و در جلوی تیغه گندگی که صفحه پایینی است، قرار بگیرد. این کار اولین مرحله برای گندگی چوب خواهد بود که باید به درستی تنظیم شود.

تنظیم صفحه برای گندگی الوار با استفاده از تیغه گندگی

بعد از اینکه طرف نر الوار روبروی صفحه ماشین گندگی و در مقابل تیغه آن قرار گرفت باید صفحه تنظیم شود. تنظیم صفحه یعنی چوب باید به شکلی آماده شود که نهایتا یک یا دو میلی متر برای گندگی باقی مانده باشد. اگر می خواهید نتیجه درست و مطلوبی بگیرید نباید از همان ابتدا اندازه نهایی را تنظیم کنید در واقع باید اندازه صفحه کمی بیشتر تنظیم شده و بعد به اندازه نهایی نزدیک و تنظیم شود. گندگی کردن چوب کار سخت و پیچیده ای نیست و فقط کافی است یک یا دو بار این کار را انجام دهید بعد به صورت اتوماتیک و با سرعت زیاد این تنظیمات را انجام خواهید داد.

دستگاه را روشن کنید

بعد از دو مرحله قبلی یعنی قرار دادن الوار روبروی صفحه و تیغه گندگی و همچنین تنظیم صفحه در این مرحله باید دستگاه را روشن نمایید. برای روشن کردن ماشین اول باید کلید اصلی دستگاه در تابلو برق را روشن کرده و بعد به سراغ کلید روی دستگاه بروید و آن را روشن کنید. اگر کلید ماشین از نوع ستاره مثلث بود باید ابتدا کلید را در موقعیت ستاره قرار داده و بعد وقتی دستگاه کاملا دور گرفت آن را روی مثلت بگذارید.

گندگی کردن الوار با استفاده از رنده و تیغه گندگی

در این مرحله وقتی دستگاه را روشن کردید نوبت به گندگی چوب با استفاده از رنده یا تیغه گندگی می رسد. برای اینکه تعدادی چوب را یک ضخامت کنید اول باید همه چوب ها را به یکباره از دستگاه عبور دهید و بعد اندازه نهایی را برای ماشین تنظیم نمایید و بعد اندازه تنظیم شده را روی یک تکه چوب به درد نخور امتحان کنید تا از اندازه مورد نظر خودتان مطمئن شوید. بعد از اطمینان از اندازه تنظیم شده می توانید همه الوار ها را از تیغه گندگی و رنده عبور دهید و اندازه و ضخامت دلخواه را به دست آورید.

گندگی کردن الوارهای با ضخامت کم با استفاده از تیغه گندگی

برای اینکه بتوانید چوب های با ضخامت کم و در حدود یک سانتی متر را گندگی کنید نباید این کار را به تنهایی انجام دهید. برای این کار این الوار های کم ضخامت را روی یک قطعه چوب پهن  و کاملا صاف و صیقلی شده قرار داده که اگر چوب نئوپان باشد خیلی بهتر است و بعد گندگی الوار کم ضخامت را با تیغه گندگی انجام دهید.

یک نکته اصلی و مهم که باید هنگام کار با دستگاه مذکور حتما مد نظر داشته باشید اینکه وقتی تعداد الوارها زیاد هستند بعد از گندگی تعدادی از آنها دوباره با استفاده از کولیس یا متر اندازه چوب ها را بگیرید چون ممکن است در اثر لرزش اندازه ای که تنظیم کرده اید تغییر کرده باشد و تمام چوب ها خراب شود. یعنی باید بعد از رنده کردن چند الوار دستگاه دوباره تنظیم گردد. گندگی کردن چوب های همجنس و تقریبا هم اندازه با هم باعث می شود این مشکل کمتر بوجود آید و دستگاه نیاز به تنظیم کمتری داشته باشد.

نحوه تنظیم تیغه گندگی

برای تنظیم تیغه گندگی اول باید درپوش محافظ آنها را برداشته تا بتوانید توپی را ببینید. تیغه ها باید از لحاظ سالم و تمیز بودن تست شوند. اگر تیغه گندگی کند شده باشد باید حتما آنها را عوض کنید. برای تعویض تیغه گندگی اول باید توپی را ثابت کرده و پیچ های یک تیغه را شل کنید و بعد آن را تعویض نمایید و بعد پیچ ها را دوباره سفت و محکم کرده و بقیه تیغه ها هم به همین شیوه عوض شوند.

برای تنظیم تیغه گندگی باید از دستگاه تنظیم تیغه رنده گندگی استفاده کنید. با استفاده از این دستگاه تیغه باید نسبت به توپی طوری قرار گیرد تا از سرتاسر توپی به یک اندازه به بیرون آمده باشد یعنی کج نشده باشد. البته همه تیغه ها هم باید نسبت به هم به صورت مساوی در جای خودشان قرار گرفته باشند.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک تیغه گندگی در ماشین رنده چیست؟ راجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد