آموزش ساخت دستگاه گندگی چوب با اورفرز

0

آموزش ساخت دستگاه گندگی چوب با اورفرز

آموزش ساخت دستگاه گندگی چوب با اورفرز : اورفرز به عنوان یک ابزار کارآمد در نجاری محسوب می شود و البته کاربرد های زیادی دارد. مثلا با استفاده از آن قادر خواهید بود دستگاه گندگی چوب بسازید و کارهای نجاری خود را به راحتی انجام دهید. دستگاه گندگی کاربردهای زیادی در نجاری دارد که یکی از ساده ترین آنها تبدیل تنه های درخت به چوب های صاف و صیقلی است.

برای ساخت دستگاه گندگی چوب با اورفرز روش های متعدد و متنوعی وجود دارد. در این مطلب ما یک روش را انتخاب کرده ایم که محسنات زیادی دارد. از جمله محسنات این روش دائمی بودن و تطبیق پذیری طراحی است. همچنین عموما برای نگهداری سازه هایی که برای تبدیل اورفرز به ماشین گندگی استفاده می شوند کمی در کارگاههای نجاری فضا محدود است اما ماشین گندگی که به این روش ساخته می شود را به راحتی می توانید در هر قسمت کارگاه نجاری نگه دارید.

هدف اصلی استفاده از این شیوه برای ساخت دستگاه گندگی چوب این است که وقتی به دستگاه نیاز نیست بتوان آن را در یک فضای کوچک در کارگاه نگهداری کرد و مزاحمتی ایجاد نکند و البته برای هر متریال و هر سایزی هم بتوان آن را تنظیم کرد و برای کاربرد های خاص هم قابل استفاده باشد. برای ساخت دستگاه گندگی چوب با اورفرز نیاز به یکسری ابزارهای خاص دارید که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت دستگاه گندگی چوب

همانطور که اشاره شد برای ساخت دستگاه گندگی چوب به یکسری مواد اولیه و ابزارهای خاص نیاز است. مواد اولیه مورد نیاز شامل موارد ذیل هستند:

  • پروفیل آهنی که باید در ابعاد هشت و نیم اینچ باشد.
  • نبشی آلومینیومی که باید چهار و سه دهم اینچ انتخاب شود.
  • جفت پیچ و مهره و واشر ده
  • میله دندانه دار که باید هشت و سه دهم اینچ باشد.
  • مهره پروانه ای و مهره برای میله هشت و سه دهم اینچی و واشر
  • تخته برش پلاستیکی

ابزراهای لازم برای ساخت دستگاه گندگی چوب

برخی ابزارهای لازم برای ساخت دستگاه گندگی چوب به شرح ذیل هستند:

  • پیچ گوشتی
  • آچار و کارتریج
  • رنده بال کبوتری
  • دریل ست مته و گیره و پیش دستی
  • سوهان صاف و گرد
  • اره آهن بر

برای ساخت دستگاه گندگی چوب می توانید به جای پروفیل و نبشی از قفسه های فلزی آماده هم استفاده کنید. برای ساخت ماشین اول باید این قفسه ها را از هم جدا کنید و حتما از لحاظ وزن و صاف بودن میله ها اطمینان حاصل نمایید. البته شکل این قطعات تقاطعی باید طوری باشد که بتوانید اجزای یونین را بدون استفاده از براکت گوشه به هم وصل کنید. مقاومت قفسه ها و اجزای تقاطعی هم برای اجرای کار خیلی اهمیت دارد.

آماده کردن اجزای بدنه

اگر می خواهید برای ساخت دستگاه گندگی چوب از قفسه های آماده استفاده کنید اول باید اجزای آن را از هم جدا نمایید. چون این قفسه ها عموما با میله هایی به هم جوش شده اند و باید برای باز کردن آنها از کاتریچ، اره فلز بر و دیسک برش و سوهان استفاده نمایید.

بدنه را مهندسی کنید

بعد از اینکه اجزای بدنه را از هم جدا کردید و تمیز نمودید باید این اجزاء را بر طبق نقشه دستگاه گندگی کنار هم گذاشته تا شکل کار به دست آید. در این کار باید اتصالات عمودی و افقی بررسی شود تا از مقاومت آنها برای صاف و مستقیم نگه داشتن بدنه اطمینان حاصل گردد. برای اینکه بدنه قوی تر شود، می توانید به قسمت ریل ها نبشی آلومینیومی اضافه کنید. نبشی آلومینومی باید به قسمت های مورد نظر پیچ شود.

ساخت فریم اصلی برای ساخت دستگاه گندگی چوب

برای مونتاژ بدنه اصلی دستگاه گندگی باید به متریالی که استفاده کرده اید، توجه کنید. اگر از قفسه های فلزی استفاده کرده اید باید دو سوراخ جدید دریل کنید و برای بقیه سوراخ ها از پیچ های اصلی روی بدنه استفاده نمایید. روی محل اتصال ریل ها هم باید نبشی ها مقاوم کننده استفاده کرده و یک سطح صاف در بالا و داخل ریل های بالایی ایجاد نمایید تا سورتمه روی گندگی بتواند به راحتی حرکت کند.

اگر از پروفیل و نبشی برای ساخت دستگاه گندگی چوب استفاده کردید باید در طول مناسب و دقیق آنها را بریده و با سوراخ هایی آنها را به هم پیچ نمایید. در هر صورت هر دو طرف فریم اصلی باید طول یکسان داشته باشند. در ادامه جای سوراخ های بلند کننده ها را هم تعیین کرده و بعد فریم را باز کرده و محل سوراخ ها را با ابعاد هشت و سه دهم اینچ دریل نمایید.

سورتمه را بسازید

در این مرحله باید سورتمه را بسازید برای این کار توری مش قفسه های استفاده شده را بریده و سوهان بکشید و فاصله بین اضلاع بلند را اندازه گرفته به شکلی که مطمئن شوید اورفرز به راحتی در آن جای می گیرد و مانعی برای حرکت ندارد. برای کاهش اصطحکاک سورتمه و باکس می توانید از نوارهای لاستیکی استفاده کنید.

ساخت بلند کننده های دستگاه

در مرحله آخر ساخت دستگاه گندگی چوب با اورفرز باید بلند کننده ها را بسازید. برای این کار از دو میله دندانه دار با ابعاد ۸ و ۱۶ اینچی باید استفاده کنید. علاوه بر این دو میله که در دو طرف قرار می گیرند دو میله هم در وسط بدنه در جای اتصال قسمت افقی قرار می گیرد تا بتواند وزن اورفرز را تحمل کند. بعد براکت آهنی با ابعاد یک در سه بریده و سوراخ هایی برای اتصال فریم روی آن ایجاد کنید. این سوراخ ها باید باعث اتصال فریم به ریل ها و میله های بلند کننده شوند. از مهره و واشر برای وصل کردن بلند کننده استفاده کنید. برای اتصال بلند کننده های بالایی باید از مهره پروانه ای و واشر استفاده نمایید.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک آموزش ساخت دستگاه گندگی چوب با اورفرز راجعه کنید.

 

 

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد