خانه آجری یا خانه چوبی مدرن؟

0

خانه آجری یا خانه چوبی مدرن؟

خانه آجری یا خانه چوبی مدرن؟ انتخاب مصالح برای ساخت خانه، یک انتخاب کلیدی است. آسایش، کیفیت زندگی و رضایت کلی شما از محیط خانه‌تان وابستگی زیادی به این انتخاب خواهد داشت. در دوران حاضر با توجه به پیشرفت صنایع مختلف گزینه‌های زیادی برای انتخاب مصالح ساختمان وجود دارند، اما همچنان آجر یکی از رایج‌ترین‌ها است.

خانه آجری یا خانه چوبی مدرن؟

اخیرا مصالح جدید از جمله چوب در حال تبدیل شدن به رقبایی جدی برای این مصالح پرکاربرد هستند. چوب و آجر هر دو مصالحی زیبا و کاربردی برای ساخت خانه‌های مدرن محسوب می‌شوند؛ هر دو در انواع رنگ‌ها، طرح‌ها و سبک‌ها تولید شده و ظاهری طبیعی و سرزنده به فضا می‌بخشند. انتخاب میان خانه آجری یا یک خانه چوبی مدرن، به خصوص پس از کسب اطلاعات در مورد مزایای خانه‌های چوبی ممکن است کمی دشوار باشد. در این مطلب ما می‌خواهیم به بررسی و مقایسه خانه‌های آجری و چوبی از ابعاد مختلف بپردازیم.

توجه به محل ساخت

خانه‌های آجری در آب‌وهوای سرد عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند، چراکه ظرفیت و مقاومت حرارتی این مصالح بسیار بالاست و می‌تواند گرمای خانه را حفظ کرده و محیطی مناسب با گرمای مطلوب در درون خانه فراهم سازد. این مطلب به خصوص در مورد خانه‌های رو به ‌جنوب که فضاهای اصلی خانه در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند پررنگ‌تر است. در مقابل یک خانه‌ چوبی مدرن نقش مطلوبی در تهویه مطبوع و جذب رطوبت هوا داشته و در مناطق مرطوب انتخاب مناسبی خواهد بود.

در هر وضعیت آب‌وهوایی یک خانه چوبی مدرن برای مناطقی با وضعیت ایمنی پایین، همچون اطراف دره‌ها، مناطق زلزله‌خیر و مواردی که احتمال رانش زمین وجود دارد انتخاب مناسب‌تری است. احتمال فروریختن و تخریب کامل یک دیوار آجری در صورت تخریب بخشی از آن بسیار بالاست، مضاف بر اینکه آجر مصالح بسیار سنگینی نیز هست. چوب در این وضعیت عملکرد بهتری دارد و احتمال اینکه تخریب بخشی از دیوار چوبی منجر به فروریختن کامل دیوار یا خانه شود در مقایسه با آجر بسیار کمتر است. همچنین در مقایسه با آجر بسیار سبک‌تر بوده و حتی در صورت فرو ریختن خانه چوبی، احتمال وقوع صدمات جبران‌ناپذیر برای ساکنان کمتر است.

توجه به نوع کاربری

در خصوص کاربری دائم، با توجه به شرایط فعلی بازار ساختمان، در حال حاضر خانه آجری ارزش ملکی بالاتری داشته و فروش یک خانه آجری متداول ساده‌تر از فروش خانه چوبی مدرن خواهد بود. اما باید در نظر داشت که ساخت خانه آجری گران‌تر است. همچنین ساختار صلب و سخت آجر مانع از ایجاد تغییرات آتی و حتی نوسازی‌های ساده در ساختمان خواهد شد مگر با صرف هزینه گزاف. ساخت یک خانه چوبی مدرن می‌تواند بسیار مقرون به صرفه‌تر بوده و ایجاد انواع تغییرات در آن نیز با جابه‌جایی و تعویض پنل‌ها با سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت. به همین دلیل انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک خانه‌های چوبی مدرن جایگاه خود را در بازار ساختمان به دست آورند.

اما در مورد کاربری‌هایی مانند اقامت موقت و گردشگری، با ویژگی‌های ذکر شده یعنی تولید ارزان‌تر، امکان تعمیرات سریع و کم‌هزینه، سهولت ایجاد تغییرات و تنوع، برتری خانه‌ چوبی مدرن در مقایسه با آجر حتی در شرایط فعلی انکارناپذیر خواهد بود.

مزایای خانه آجری و خانه چوبی مدرن در نگاه کلی

علاوه بر مزایایی که در خصوص قابلیت‌های مناسب حرارتی و ارزش بالا در هنگام خرید و فروش برای خانه آجری ذکر شد، می‌توان به ضدآتش بودن و عدم نیاز به عملیات خاص جهت تعمیر و نگهداری در حین بهره‌برداری از ساختمان اشاره کرد.

با انعطافی که در تولید انواع پنل‌های چوبی وجود دارد، یک خانه چوبی مدرن می‌تواند با بهره‌گیری از مصالح عایق ویژه، تمامی ویژگی‌های حرارتی خانه آجری را فراهم آورده و در عین حال چند مزیت دیگر همچون سبک بودن و مقاومت در برابر زلزله را نیز به ساختمان اضافه کند. خاصیت آرامش‌بخشی برای ذهن و تأثیر بر سلامتی جسمانی چوب از دیگر مزایایی است که در مطالعات مختلف بررسی شده و می‌تواند شما را به سمت انتخاب خانه‌های چوبی متمایل سازد.

معایب خانه آجری و خانه چوبی مدرن در نگاه کلی

از عمده معایب آجر می‌توان به تولید انبوه آجرهای بی‌کیفیت اشاره کرد! آجر به دلیل ماهیت و فرآیند دشوار تولید آن مصالح گرانی است، بنابراین تولید آجرهای ارزان به معنی نزول شدید کیفیت بوده که با تغییر شکل، شوره زدن و زشت شدن نما، کاهش مقاومت و گسیختگی سریع خانه آجری در اثر حوادثی چون زلزله همراه خواهد بود. از دیدگاه زیست‌محیطی به دلیل انرژی بسیاری که برای تولید این مصالح صرف می‌شود، آجر در زمره مصالح مناسب برای ساختمان‌های با عمر بسیار طولانی همچون یادمان‌های ملی، موزه‌ها و … مناسب‌تر از خانه‌هایی به نظر می‌رسد که پس از گذشت حداکثر نیم قرن به احتمال زیاد تخریب یا نوسازی خواهند شد.

چوب مستعد آسیب‌پذیری در برابر حشرات و شرایط آب‌وهوایی می‌باشد. این مشکلات با اضافه شدن مواد مختلف در طول فرآیند تولید صنعتی چوب می‌تواند تا حدودی حل شود اما با این وجود تضمین عملکرد خانه چوبی مدرن در برابر این موضوعات کمی دشوار بوده و کاربر باید توجه کافی به ملاحظات نگهداری خانه چوبی در دوران بهره‌برداری داشته باشد.

با بررسی و مقایسه خانه ساخته شده با آجر و خانه چوبی مدرن ملاحظه می‌کنیم که در بسیاری موارد عملا چوب با اضافه شدن برخی مواد تکمیلی می‌تواند جای آجر را پر کرده و به مصالح ایده‌آلی برای تولید خانه برای بسیاری از کاربری‌ها در اکثر مناطق تبدیل شود. با این وجود در حال حاضر و از نقطه نظر ملاحظات اقتصادی ممکن است انتخاب مصالح چوبی برای خانه‌هایی جهت اقامت دائم برای شما قانع کننده به نظر نرسد، اما انتخاب چوب در کاربری‌های اقامت موقت همچون ساخت خانه چوبی گردشگری، خانه چوبی مینیاتوری و خانه‌های چوبی لوکس جهت اقامت تفریحی در صورت داشتن اطلاعات کافی و مشاوره با کارشناسان فروش خانه چوبی می‌تواند انتخابی رضایت‌بخش برای شما باشد.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره از لینک خانه آجری یا خانه چوبی مدرن مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد