تخته ملچ

0

درباره تخته ملچ بیشتر بدانیم.

ملچ نام گونه ای درخت جنگلی است . این درخت گونه ای نارون محسوب می شود که در شمال کشورمان به همین نام  ملچ شناخته میشود . چوب ملچ قهوه ای مایل به قرمز است و در برخی از قسمت های این چوب رگه های سبز رنگ وجود دارد. دارای بافت درشت، و نسبتا با دوام می باشد . در برابر ضربه با دوام و نسبت به خمش دارای مقاومت بالایی است. کاربرد این چوب بیشتر در ساخت ساختمان های چوبی، ساخت مبلمان ، روکش ، صنعت قایق سازی ، تجهیزات و وسایل ورزشی، در و پنجره و تخته لایی می باشد.

در ساخت انواع قایق های رودخانه ای، قایق های باربری و مسافری از چوب و تخته ملچ استفاده می کنند. با لایه ها و ضخامت های گوناگون با تلفیقی از مواد اولیه دیگر برای ساخت ، تزئین و دکوراسیون بکار گرفته میشود. یکی از پرطرفدارترین صنایع این تخته ملچ و چوب های ملچ ، صنعت مبلمان سازی و تجهیزات اداری می باشد. تخته ملچ های دو لا و سه لا برای ساخت درو پنجره در ابعاد و اشکال گوناگون بسیار معمول می باشد.

آیا چوب و تخته ملچ در برابر سرما مقاوم است ؟

درخت ملچ جزو درختان کم رشد، کمیاب و گران است ودر برابر سرما مقاومت بالایی دارد . بیشتر منطقه رویش این درخت در استان های شمال کشورمانند استان گیلان و گلستان می باشد. چوب درخت ملچ در مقابل حشرات چوب خوارمقاومت بسیار خوبی دارد . بعلت رشد کم و نادر بودن این درخت ، عمده مورد استفاده این چوب در صنعت روکش سازی می باشد. در بسیاری از کشورهای اروپایی و برندهای مشهور در صنعت کابینت و کمد سازی از تخته ملچ و چوب ملچ استفاده می شود.

تخته ملچ

استفاده از تخته ملچ در صنعت روکش بدین ترتیب است که لایه نازکی از تخته ملچ را بر رویچوب های  ام دی اف می کشند که این کار عمر و دوام ام دی اف را افزایش می دهد و در نتیجه دارای کارآیی بهتری خواهد شد. صنعت کابینت سازی امروزه در ساخت و سازها بسیار مطرح است و تقریبا یک رشته مجزا می باشد که هزاران نفر مهندس و متخصص را بخود مشغول کرده است و همواره نقش طراحان داخلی و خارجی در این صنعت کاملا بارز و مشخص می باشد.

طرز روکش کردن چوب های ام دی اف

لایه نازکی از تخته ملچ را با استفاده از پرس های نجاری در دمای ۵۸ درجه سانتیگراد و در زمان کمتر از دو دقیقه به  چوب ام دی اف می چسبانند . روکش از تخته ملچ را می توان بر روی دو طرف ام دی اف استفاده کرد . یک لایه آستر روغنی نیز برای دوام بیشتر به آن اضافه می کنند تا در برابر حملات انواع حشرات ، قارچ ها  و آفت ها مقاوم شود. برای دوام و ماندگاری بالای مصنوعات چوبی از چسب های اپوکسی بر روی لایه های چوب استفاده می کنند تا در برابرسرما و گرمای شدید مقاوم سازی شود.

روکش بسیار زیبا و کارآمد می باشد .رطوبت ایده آل برای تخته ملچ بین ۴۰ تا ۸۵ درصد است . وقتی سلیقه و هنر در تولید محصولات مطرح شود زیبایی و جذابیت صد چندان خواهد شد، بخصوص در ایران که شهره عالم است که می گویند هنر نزد ایرانیان است و بس . هنگامی که طبیعت با هنر تلفیق میشود و در زندگی ما پای میگذارد، زیبایی های زندگی بر ما جلوه می کند و خواهیم دید که هر آنچه خداوند خلق نموده برای رفاه و آسایش و زیبا تر زندگی کردن ماست . از آب و آفتاب ، خاک و درخت و رنگ ،ما به عظمت خلقت خداوند خواهیم رسید.

پرطرفدارترین نوع روکش چوب

از پرطرفدارترین نوع روکش چوب، روکش بلوط است. بیشتر کارهای کلاسیک چوبی ، دارای روکش هستند. کشور تایلند یکی از کشورهایی است که در تولید محصولات چوبی با استفاده از تخته ملچ ، مصنوعات بسیار خوب و کاربردی ایجاد کرده است و از این کشور صادرات خوبی در این زمینه صورت می گیرد.

انواع تخته نرد ها با طرح و مدل و رنگ های متفاوت از جمله این محصولات هستند. کشور هند نیز از تخته ملچ در بسیاری از تولیداتش استفاده می کند. این نوع چوب جزو محصولات صادراتی مهم در دنیا می باشد که دارای ارزش و قیمت خوبی است. کشور هند سبد های میوه از چوب ، جا کفشی ، مجسمه ، گلدان های تزئینی و آویز های بسیار متعددی تولید می کند و به خریدارانش در کل دنیا صادر می کند و فروش خوبی نیز در این رابطه دارد. برش تخته ملچ ها در قطعات کوچکتر نیز در صنایع دستی و تزئینی بسیار استفاده می شود.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره لینک تخته ملچ مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد