تخته افرا

0

درباره تخته افرا  بیشتر بدانیم

تخته افرا از درخت افرا گرفته میشود . درخت افرا در جنگل های اسیدی رشد می کند بالاخص در جنگل های شمالی کشور ایران که به وفور یافت می شود. درخت افرا گونه های بسیاری دارد مانند افرا اپلت ، افرا شیردار و کیکم . بزرگترین و در دسترس ترین نوع افرای ایرانی ، اپلت با نام علمی Insingne Bosso  و نام انگلیسی Maple   می باشد . رنگ چوب افرا سفید مایل به کرم با درخشندگی کم و بیش رنگ صدفی است، نیز با همین رنگ بدست می آید. بیشتر طرفداران و مشتریان تخته افرا همین رنگ طبیعی را می پسندند و این رنگ خواهان بیشتری دارد.

مشخصات ظاهری درخت

دایره هایی به خاطر فشردگی چوب در مقطع عرضی کاملا مشخص است . نقش های مواج در مقطع عرضی، نقوش رگه ای ایجاد کرده ،که این رگه ها و دایره ها به زیبایی این نوع چوب دامن زده است. پره های ظریف و قهوه ای رنگ و براق در دو مقطع مختلف طولی به صورت لکه هایی  نمایان می باشد . این همه زیبایی و جذابیت در طبیعت نشان این است که خداوند هر چیزی را در این دنیا با حکمت آفریده و هرنیازی داشته باشیم میتوانیم از همین طبیعت و خلقت خداوند بدست آوریم. از این درخت شیره و ادویه نیز گرفته میشود. هر چقدر کیفیت بذر و شرایط رشد درخت افرا بهتر باشد طبعا کیفیت چوب تخته افرا نیز بالاتر خواهد بود و قیمت و ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

کاربرد تخته افرا در صنایع گوناگون

این مشخصه های ظاهری درخت افرا باعث هر چه زیباتر شدن چوب این درخت شده است . چوب افرا ، چوب سخت ، وسنگین است و برای صنایع کف پوش و روکش سازی ، ساخت تخته چند لایه ، صنعت قالب کفش ، ساخت لوازم مهندسی ، پوششی ، دیوارها و سطوح بزرگ، رویه های میز، تخته خرده چوب ، قابلیت کنده کاری و ظریف کاری ، مجسمه سازی ،  صنعت مبلمان ، خراطی  و پارتیشن اداری می باشد.انواع تخته افرا نیز از تنه ها و لایه های این درخت گرفته میشوند.

تخته افرا

نیز بنا به نیاز و سلیقه در ابعاد گوناگون برش داده میشود و همانطور که گفتیم در صنایع گوناگون استفاده میشود . اهمیت در صنعت مبلمان سازی بسیار پر اهمیت است ، تولید انواع میز و صندلی ، کمد، قفسه ، سرویس کودک ، با کاربری های متفاوت اهمیت این چوب را صد چندان کرده است . تخته افرا در شکل های مربع ، مستطیل و دیگر اشکال هندسی برای ساخت و تزئین هر محصولی بکار برده میشود. تخته افرا در صنایع گلخانه ای نیز رونق خوبی دارد.

در باره تنوع درختان چه می دانیم ؟

درخت افرا نیز گونه های مختلفی  دارد و طبعا نیز متفاوت و گوناگون خواهد بود. چوب افرا در برابر گرما و آلودگی مقاوم می باشد .چوب افراهای نروژی زرد رنگ و نارنجی هستند. افراهای ژاپنی بسیار متنوع می باشند. افراهای ژاپنی بیشتر در معرض آفتاب هستند و به همین علت درختان افرا در ژاپن دارای برگها با رنگهای بسیار متنوع می باشند.  در هر کشور بنا به شرایط و موقعیت آب و هوایی رنگ برگها و ضخامت آن متفاوت است و در نهایت نیز با این گوناگونی از نظر ضخامت و رنگ متفاوت خواهند بود. نوع بذر کاشته شده برای این درختان افرا نیز در تنوع چوب درخت افرا تاثیر دارد.

برخی از درختان افرا سریعتر از بقیه گونه ها رشد می کنند که این حالت در کیفیت چوب این درخت تاثیر گذار می باشد . نوع خاک نیز در نوع تخته افرا دخیل است . در کشورهای گوناگون ترکیب بذر و آب و آفتاب  در رشد درخت افرا تاثیر متفاوتی میگذارد و هر شرایط آب و هوایی  یک کیفیت را ایجاد می کند.

کاربرد در دنیای امروز و طراحی نوین بسیار حائز اهمیت می باشد . در سایزها ، قطر و ضخامت های گوناگون در بازار عرضه میشود و مشتریان بنا یه نیاز و کیفیت خریداری می کنند. دربرخی از طراحی های نوین امروزی ترکیبی با شیشه و دیگر مواد از قبیل سنگ ، سرامیک وسفال به ایده های جدیدی دست پیدا می کنند که به هنرهای تلفیقی شناخته شده است . حتی میشود در صنایع دستی از این تخته ها استفاده کرد. نیز در ساخت تندیس های یادگاری و یادبود استفاده می کنند . ساخت پله ، نردبان و حصارهای چوبی  از تخته افرا یکی دیگر از کاربردهای هنرهای تلفیقی این چوب می باشد .

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره لینک تخته افرا مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد