تخته چری

0

تخته چری و درخت چری را بشناسیم

تخته چری از درخت گیلاس گرفته میشود. هر درخت و هر گیاه و میوه ای فصلی مشخص دارد.عمر این میوه این درخت نیز یک تا دو ماه می باشد. میوه آبدار گیلاس از رشد خوب درخت چری بدست می آید، هرچقدر آبرسانی و رشد درخت بهتر باشد میوه بهتری خواهد داد. آفت این درخت برخی از پرندگان و حشرات هستند.اگر حیاط بزرگ و مناسب و یا یک باغ با خاک حاصلخیز داشته باشیم می توانیم این نوع درخت را در همین فضا بکاریم. کاشتن بذر این درخت مراحلی دارد.تاثیر آفتاب و سابه در رشد این درخت بسیار مهم و تاثیر گذار است. تخته چری نیز از چوب بدنه این درخت گرفته میشود .

تخته چری

پس از قطع درخت و با برش بدنه آن ، تخته چری بدست می آید. تخته چری نیز مانند دیگر چوبها دارای کاربرد بسیار متنوع و فراوانی است.حرس کردن شاخه های این درخت به رشد بهتر درخت کمک می کند. بدنه درخت چری را با ماشین آلات و ابزار برقی برش می دهند ،این برش ها بسیار صاف و مسطح می باشد و در قطعات بزرگ و کوچک اندازه گیری می شود. الوارهای این چوب بعد از بسته بندی و آماده شدن با ماشین ها و تراک های بزرگ به انبارها انتقال داده میشوند و سپس به دست مشتریان خود می رسند.هنگام برش تنه درخت چری و تخته چری خاک اره باقی می ماند که این خاک اره ها نیز کاربرد خود را دارد.ژاپن نیز درخت های چری بسیاری دارد، غنچه های این درخت صورتی رنگ هستند.

کاربردهای زیبای

تخته چری نیز در صنعت مبلمان بسیار کاربرد دارد مانند ساخت انواع میز و صندلی، میزغذاخوری .  تخته چری بعد برش صافکاری می شود. ابزار صافکاری سطح این چوب نیز برقی هستند . اندازه گیری برش تخته چری بسیار مهم است ،خط کش ها در این مرحله نقش مهمی را بعهده دارند زیرا اگر در اندازه های برش قطعات، دقت کافی نباشد تخته چری و چوبها هدر می روند و ضایع می شوند.

در ساخت گرامافون، رادیو و تلویزیون های قدیمی از تخته چری استفاده می کردند که بسیار هم زیبا بوده است . در برخی از روستاهای ایران و حتی روستاهای برخی از دیگر کشورها از تخته چری و چوب درخت چری برای ساخت  وسایل آشپزخانه ، قاشق و چنگال استفاده میشده که اکثر مردم بدون داشتن تجهیزات و ابزار پیشرفته، اینگونه محصولات را خودشان تولید می کردند.اما امروزه با وجود دستگاهها و ابزار پیشرفته کار، ساخت و تولید مصنوعات چوبی بسیار راحت و بهتر شده است. کشور ترکیه  از صادر کنندگان ماشین آلات و دستگاههای برش ،حکاکی و طراحی چوب است که به بیش از ۶۰ کشور دنیا این تجهیزات را صادر می کند. همواره ترکیب و تلفیق چوب با دیگر مواد مثل سنگ، سرامیک ، و شیشه زیبایی چند برابری داشته و مشتریان خوش ذوقی را به خود جلب کرده است.

تولیداتی از تخته چری

یکی دیگر از محصولات تخته چری ابزارآلات موسیقی مانند تنبک و دف می باشد . رنگ ،طراحی و نقش و نگاری که بر روی تخته چری انجام می شود به زیبایی و ارزش این نوع چوب می افزاید. در صنعت مبلمان و هنرهای چوبی هزاران نفر مشغول کسب و کار هستند و رزق و روزی این خانواده ها از طریق همین صنعت بسیار زیبا حاصل می شود. در واقع تمامی لایه های تنه درخت چری قابل استفاده است ازلایه رویی گرفته تا مغز داخلی درخت و حتی خاکه های این چوب،همگی کاربرد دارند.

کشور افغانستان و شهر کابل محصولات چوبی دارند که با بیش از ۵۰ سال سابقه تولید هنوز مورد استفاده قرار می گیرند. سرا های چوبی وجود دارد که نماهای بیرونی شان را با چوب تزئین کرده اند تا مشتر یان خود را بیشتر جلب کنند .صنایع چوبی جدید با طرح های قدیمی در افعانستان بسیار زیاد هستند.

قطع درختان برای تولید محصولات چوبی

گرچه تولید محصولات چوبی بسیار زیبا و کاربردی می باشد و هزاران نفر از این راه روزی بدست می آورند،اما با قطع درختان اکسیژن موجود نیز از بین می رود. ۳۱ درصد زمین را جنگل ها تشکیل داده اند. درکشور نروژ برای حراست از جنگلهای طبیعی یکی از کارخانجات ،مبادرت به تولید چوب جدیدی کرده است که با افزودن فورکولیک الکل به چوب مقاومت و دوام آن بیشتر می شود  تا کمتر از جنگل ها درخت قطع شود.همچنین کشور آلمان نیز با رنگ زدن چوب ها به طول عمر آن کمک کرده است . هر چه چوب قوی تر باشد و بیشتر بماند ، احتیاج کمتری به قطع مجدد درختان می باشد . بنابراین می بینیم که پیشرفت تکنولوژی به کمک محیط زیست آمده تا به حفظ و حراست جنگل ها منجر شود.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره لینک تخته چری مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد