تخته ساپلی

0

تخته ساپلی از چه درختی است ؟

تخته ساپلی : درخت ساپلی (با نام انگلیسی ساپله ) عموما در منطقه  گرمسیری آفریقا می روید، این نوع درخت در آمریکای شمالی خیلی معروف نیست،  این چوب بسیار جذاب است و در برخی گونه های خوش بافت ، رنگ  چوب ساپلی  قیمت آن را چند برابر کرده است . ساپلی درختی است با عمر طولانی اما رشد کندی دارد ، و حتی سالیان سال طول می کشد تا این درخت رشد کند و بزرگ و تنومند شود، این درخت نقش اکولوژیکی بسیار مهمی در جنگل های مرکزی و غرب آفریقا ایفا می کند ، رطوبت کمی دارد و تاثیر بسزایی در محیط اطرافش دارد و در ارتباط مستقیم با عوامل محیطی می باشد.

تخته ساپلی

چوب این درخت در برابر قارچ مقاومت بالایی دارد، تخته ساپلی از بافت تنه این درخت گرفته می شود. برای مصارف روکش استفاده می گردد، بافت درونی تخته ساپلی همگن و نیمه سخت است، بافت خوب با منافذ کوچک دارد و به رنگ قهوه ای تیره مایل به قرمز است ، تخته ساپلی قابلیت خم شدن دارد و در برابر پوسیدگی دوام خوبی دارد، اما در برابر حشرات چوبخوار نیز کم دوام است . در کشور آلمان نیز این گونه درخت به وفور یافت می شود و در ساخت کابینت  و فریم های پنجره از چوب  ساچلی استفاده می گردد، پنجره هایی با طرح و رنگ های مختلف و ترکیب تخته ساپلی زیبایی صد چندانی به ساختمان ها می دهد .

حتی  در آمریکای شمالی از تخته ساپلی در اتومبیل های لوکس استفاده  می شده است و برشها و قطعات تخته ساچلی در برخی قسمت های اتومبیل مشهود بوده است ، صنایع دیگری وجود دارند که بالقوه گنجایش و ظرفیت استفاده از تخته ساچلی را دارند، در هر کشور و منطقه ای با درنظرگرفتن فرهنگ و هنجارهای اجتماعی ،از این نوع چوب استفاده می شود، کشورهای عربی نیز از مشتریان و طرفداران این نوع چوب در صنایع مختلف هستند،  در زندگی های لاکچری نیز وسایلی دیده می شود که با ترکیب تخته ساچلی ساخته شده اند.

معایب تخته ساپلی کدامند؟

در مورد معایب  تخته ساپلی می توان گفت به علت دانه های متصل و بافت متراکم این نوع چوب، خرد کردن آن کمی دشوار است، به تماس مستقیم با آهن و رنگ زدن، واکنش و مقاومت نشان می دهد. این مقاومت تاثیر منفی بر روی برش آن دارد،  این نکات ذکر شده از معایب چوب و تخته ساچلی می باشند، اما از ارزش آن کم نمیشود.

کاربرد در صنایع گوناگون

خاکه این چوب مانند سدر عمل می کند، الوار و روکش تخته ساپلی گران قیمت است . کاربردهای رایج تخته ساپلی در این موارد و به این شکل  می باشد، مانند تخته سه لا، صنعت مبلمان، کابینت آشپزخانه، کفپوش، قایقرانی، آلات موسیقی، صنعت دکوراسیون داخلی، درب سازی، مبل سازی، معرق کاری، پارکت سازی ، ماکت سازی و دیگر اشیای تولید شده که چوبی هستند.

چوب یک گونه از محصولات صادراتی و اقتصادی مهم وبا ارزش منطقه آفریقایی می باشد ، پوست درخت ساپلی به علت دارا بودن خواص ضد التهابی برای درمان سردرد،عفونت چشم و التهاب پا مفید است. تخته ساپلی همچنین در ساخت انواع آلات موسیقی کاربرد دارد ، شرکت هایی مثل Taylor در ایالات متحده از تخته ساپلی برای دستگاه های موسیقی استفاده می کند، شرکت لاریوا نیز در کشور کانادا و شرکت استیون در کشور اسپانیا نیز در ساخت گیتار از تخته ساپلی استفاده می کنند.

در کل نوع چوب بستگی به تنه درخت و نوع خود درخت دارد، در هر منطقه و کشوری نوع و کیفیت بذر،شرایط آب و هوایی متفاوت است و تشابه اسمی نوع درختان ممکن است با کیفیت های متفاوتی همراه باشد و در هر منطقه و کشوری یک کیفیت داشته باشند.

همه ساله برخی از کشورها از صادرات درخت و درختچه به درآمدهای ارزی می رسند ، کشور ایران نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده است و در یک ماهه نخست سال ۹۶ نزدیک به ۲ هزار و ۵۵ تن درخت و درختچه صادر کرده است .

شهر آنتالیای ترکیه نیز در سال تعداد زیادی درخت و درختچه  و گل صادر می کند ، این شهر زیبا حدود ۹۵ درصد صادرات گل و درختچه ترکیه را به خود اختصاص داده است،  آنتالیا در مسابقه شهر(گل رو ) که در کانادا برگزار شد، توانست جایزه مسابقات را به خود اختصاص دهد و در این زمینه پیشگام باشد.شهر آنتالیا دارای تنوع گیاهی بومی بالایی است و به ۳۶ کشور دنیا گل و درختچه صادر می کند از جمله کشورهای هلند، انگلیس، آلمان و رومانی . در ترکیه تخته ساپلی به شکل فینگر جوینت ساپلی ارائه و تولید می شود، از ویژگیهای این فینگر جوینت ساپلی  مقاومت بالا در برابر جذب رطوبت و آب می باشد، صاف و صیقلی است و برای استفاده در محل سینک ظرفشویی و گاز آشپزخانه مناسب است .

 

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره لینک تخته ساپلی مراجعه کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد