تخته ون امریکایی

1

درباره تخته ون امریکایی مطالب بیشتری بدانیم.

تخته ون امریکایی : نام انگلیسی درخت ون آمریکایی American Ash  است و از گونه سخت چوب ها می باشد.این درخت  دارای برگ های پهن می باشد و تخته های تولید شده از تنه این درخت کاملا خشک و سخت است .

چوب های تنه این درخت بعضا در ضخامت ها ی مختلف  با ضخامت ، عرض  و طول های متغیر برش داده می شوند. این چوب قابلیت رنگ پذیری بالایی ندارد و از آن در صنعت چوب، دکوراسیون داخلی، درب سازی،مبل سازی، پارکت سازی و ماکت سازی استفاده می گردد. درهر کشوری بنا به فرهنگ و سلیقه از این نوع چوب استفاده میشود.

تخته ون امریکایی

به دلیل شباهت زیاد در بافت این چوب با بافت چوب ملچ (elm) در صنعت چوب ، جایگزین مناسبی برای یکدیگر می باشند.یعنی بجای چوب ملچ می توان از چوب و تخته ون آمریکایی استفاده کرد. آب و هوای کشور آمریکا بسیار خشن می باشد به همین خاطر معمولا درختان این منطقه نیز از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و برای دیگر مناطقی که آب و هوای مشابه دارند بسیار مناسب هستند. جنس و نوع کیفیت تخته ون آمریکایی بسیار کارآمد و سازگار است . همانطور که در مقالات قبلی گفته بودیم چوب ملچ انواع گوناگونی داشت مانند  چوب های طرحدار و در رنگ های مختلف. تخته ون آمریکایی نیز انواع مختلفی دارد و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. متداول ترین صنعت ، صنایع ساختمان سازی ، دکوراسیون ، نماهای بیرونی می باشد.

علت استفاده در اتومبیل ها چه بوده است  ؟

هنگامی اتومبیل ها اختراع شدند واقعا بسیاری از مردم متوجه شدند بدون اسب و گاری نیز میشود بار جابجا کرد و با قدرت موتور میشود اینکار را انجام داد. سازندگان اتومبیل پیشنهاد دادند از لایه های چوب روی فلزو آهن ماشین بکار ببرند و در برخی از قسمت ها نیز از پنل های پلاستیکی استفاده کنند. تخته ون آمریکایی دارای مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و فشار می باشد.

بهمین دلیل در ساخت داشبوردهای اتومبیل هایشان از تخته ون آمریکایی استفاده می کردند.اولین اتومبیلی  که در سال ۱۹۲۹ در ساخت آن از چوب استفاده شد ، اتومبیل  فورد بود، برش و تخته هایی از چوب در برخی از بخش های این اتومبیل بکاربرده شد که زیبایی خیره کننده ای به این ماشین داده بود.

کاربرد در صنایع گوناگون

نام تجاری چوب ون ، Ash wood  می باشد که در اروپا و امریکا به همین نام شناخته شده است . در زبان فرانسه به آن Frene  می گویند. درخت ash   نوع سفید امریکایی و  سیاه امریکایی دارد . چوب ash  همان چوب درخت ون یا زبان گنجشگ می باشد.درخت ون با تاج کروی شکل با تراکم بالا دارای تنه خاکستری و قرمز با شیارهای عمیق است . این درخت در شرایط سخت و ناسازگار نیز دوام می آورد و حتی در خاک شور نیز رشد می کند. روی این درخت گل های نر و ماده جداگانه رشد می کنند . گل های ماده تقریبا سبز و گل های نر زرد رنگ هستند .درخت ون آب و هوای گرم و صحرایی را تحمل می کند ولی سرمای زیاد و طولانی را نمی پذیرد.

خواص  و مشخصه های تخته ون امریکایی

درخت ون با نورمستقیم خورشید و باد سازگار است . در پای این درختان ون  حتی کود حیوانی نیز داده میشود.چون در برابر باد مقاوم است ،تخته ون امریکایی گزینه بسیار خوبی برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان، کف محوطه های باز، پل ، فلاور باکس ، کنار استخر، آلاچیق، سونا ، کلبه های ویلایی و جنگلی بسیار مناسب و کارآمد می باشد.  تخته ون امریکایی از جمله چوبهای سخت می باشد و بعد از روند عملیاتی ترمووود بسیار مقاوم تر شده و برای استفاده در همه محیط های بیرونی مناسب می باشد. رنگ این گونه چوب بعد از روغنکاری روی آن بسیار زیبا می باشد .

 تخته ون امریکایی که از درخت ون گرفته می شود ، در مقابل پوسیدگی مقاوم می باشد . چسب پذیری خوبی دارد و جزو چوب های تجاری صنعتی پر مصرف در کشورهای صنعتی و پیشرفته می باشد. برگ و شاخه ها و میوه این درخت نیز خواص درمانی دارند. در هر نوع خاک چه در آفتاب و چه در سایه روشن به عمل می آید و هوای آلوده شهری و صنعتی را نیز بخوبی تحمل می کند.

بعد از قطع کردن تنه های درخت ون، نوبت به برش زدن  می باشد که بنا به نیاز به اندازه های طولی، عرضی و قطری بریده میشود . تخته ون امریکایی یکی از پر طرفدارترین و مصرفی ترین نوع چوب در صنایع گوناگون امروزی می باشد. هر چقدر مقاومت بدنه درخت بالاتر باشد ،برای برش آن به دستگاه و ماشین آلات قوی تری نیز نیاز هست. هماهنگی طبیعت با پیشرفت تکنولوژی رابطه تنگاتنگی را بوجود می آورد . به عبارتی دیگر اکوسیستم طبیعی بشر را به خلاقیت و نوآوری مجبور می کند تا بتواند نیازهای خود را برآورد سازد.

 

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات می توانید با شماره ۶۱۰۹۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمائید و یا به درباره تخته ون امریکایی لینک مراجعه کنید.

 

 

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد