۶سبک پرطرفدار در دکوراسیون داخلی

0

۶سبک پرطرفدار در دکوراسیون داخلی

۶سبک پرطرفدار در دکوراسیون داخلی : چیدمان داخلی خانه تأثیرات فراوانی بر زندگی روزمره ما دارد و می‌تواند بر احساسات ما تأثیر بگذارد. سبک طراحی داخلی خانه در واقع سلیقه، شخصیت و روحیات صاحب‌خانه را به نمایش می‌گذارد.

با انتخاب بهترین المان‌ها و عملکرد هوشمندانه می‌توان هر فضایی را با هر ظاهری شکل داد و ساخت. اما برای ایجاد هماهنگی و انسجام بیشتر در قسمت‌های مختلف خانه، بهتر است از سبک مشخصی پیروی کنیم. برای شناخت سلیقه خود و اعمال آن دردکوراسیون داخلی، پیشنهاد می شود سبک‌های طراحی داخلی را بهتر بشناسیم. همچنین برای بهبود فضای داخلی خانه بهتر است آگاهی خود را درباره ی سبک موردنظر افزایش دهیم.

 ۱-سبک طراحی داخلی وینتیج

بعد از جنگ جهانی دوم، مردم اروپا برای خرید لوازم خانه‌هایشان به وسایل دست دوم روی آوردند. شاید بتوان گفت تولد طراحی داخلی به سبک وینتیج به این دوران برمی‌گردد. در واقع وینتیج سبکی است با اشیاء قدیمی و آغشته به حس نوستالژیک که یادآور روزهای گذشته است.

چوب یکی از عناصر مهم در سبک وینتیج است، فرش و قالیچه، اشیاء قدیمی و عتیقه، نما و یا شومینه آجری در این سبک دکوراسیون داخلی، به وفور به چشم می‌خورد. مبل‌های کنده‌کاری شده با پشتی بلند، بوفه و کمدهای چوبی حکاکی شده و کاغذ دیواری‌های گل‌دار در سبک وینتیج زیاد استفاده می‌شود.

بعضی‌ها بر این باور غلط هستند که در سبک وینتیج باید کلاسیک بودن را رعایت کرد. اما چنین تصوری صحیح نیست، زیرا وینتیج را می‌توان با سبک مدرن ترکیب کرد و دکوراسیون داخلی خلاقانه‌ای به وجودآورد.در سبک وینتیج، وسایل و اشیاء حتما باید متعلق به زمان گذشته باشند تا بتوانند در این سبک از طراحی مورد استفاده قرار گیرند.

لوازمی که فقط از نظر ظاهری قدیمی هستند، در سبک رترو قرار می‌گیرند. اعمالسبک وینتیج در طراحی داخلی اتاق خواب می‌تواند تا حدود زیادی از استرس زندگی مدرن کم کند. برای طراحی داخلی اتاق خواب به سبک وینتیج هزینه‌ی بسیار کمی لازم است و می‌توان با آویزان کردن پرده توری این کار را شروع کرد. لوازم اشرافی و زیبای گذشته که دیگر مدرن نیستند، دکوراسیونجذاب و منحصربه‌فردی را در این سبک به وجود می‌آورند.

مبلمانی کلاسیک در اتاق بچینید. قسمتی از بالای آینه را به آویزان کردن گردنبندهای مرواریدی و گوشواره‌ها اختصاص دهید. از طرح‌های گلدار برای دکوراسیون اتاق خواب استفاده کنید و ببینید که این سبک فضای پویایی را به وجود خواهد آورد.

۲-سبک چیدمان کانتری

۶سبک پرطرفدار در دکوراسیون داخلی : برای داشتن خانه‌ای با دکوراسیون داخلی راحت، بی آلایش و ساده، پیروی از سبک کانتری بهترین روش است. درواقع کانتری سبک سنتی مختص به هر کشوری است.  مطمئناً هر کشوری دارای سبک چیدمان ویژه ای است. بنا به فرهنگ، عرف و رسم و رسوم، دکوراسیون هر ملتی دارای ویژگی‌های مخصوصی است که با ملت دیگر متفاوت است.

سبک دکوراسیون داخلی ایرانی، انگلیسی، چینی، ژاپنی، مراکشی، مصری، یونانی، رومی، هندی و … هرکدام دارای ویژگی‌هایی هستند. مثلاً در دکوراسیون ایرانی ستون‌ها، تزئینات و ایوان‌های رفیع کاملاً مشهود است.

در چیدمان ژاپنی جزئیات بسیارکمی به چشم می‌خورد و تمیز بودن، میزهای کوتاه، درهای کشویی و کف‌پوش حصیری بیشترین نقش را دارند. در دکوراسیون مصری بیشتر حجم‌های مکعبی، پنجره‌های مشبک و نقاشی‌های پررنگ و لعاب به روی پاپیروس به چشم می‌خورد. بارها در فیلم‌ها، با این نوع سبک‌ها مواجه بوده‌ایم به‌گونه‌ای که خواه‌ناخواه با دیدن و یا قرار گرفتن در آن فضا به یاد آن کشور می‌افتیم.

۳-سبک باروک در طراحی داخلی

زادگاه سبک باروک به معماری کشور ایتالیا در قرن ۱۹ برمی‌گردد، اما این سبک توانسته بیشتر اروپا را به خود جذب کند. درواقع می‌توان گفت سبک باروک معماری کلاسیک بی ساختاری است که دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب‌وغریب است. ازنظر لغوی، باروک به معنای مروارید ناصاف است.

بنابراین در سبک باروک نظم و قوانین رعایت نمی‌شود. در سبک باروک همه‌چیز به حس هنرمند بستگی دارد. سبک باروک در دکوراسیون داخلی نقطه مقابل سبک کلاسیک است. باروک مملو از پویایی، جنبش و حرکت است. هنرمند سبک باروک از حس به‌جای منطق استفاده می‌کند.

اجزای متفاوتی که در این دکوراسیون استفاده می‌شود، فضایی متفاوت را می سازند و از تلفیق فضاهای متفاوت، محیطی شگفت‌انگیز پدید می‌آورد. در این سبک از اشیاء بزرگ، تابلوهای نقاشی بزرگ و پیکرهای عظیم جهت شکوهمند شدن فضا استفاده می شود.

۴-سبک گوتیک

۶سبک پرطرفدار در دکوراسیون داخلی : در چیدمان داخلی هر فضایی باید به هدف و علاقه توجه کرد. مثلاً چیدمان یک مطلب دندانپزشکی باید با یک دفتر مهندسی تفاوت داشته باشد و دکوراسیون داخلی اتاق‌خواب افراد خانواده مناسب باسلیقه و علایق آن‌ها اجرا می شود. در تاریخ معماری، سبکی که بیشتر در اختیار مکان‌های مذهبی چون کلیسا بوده است با عنوان سبک گوتیک شناخته می‌شود.

سبک گوتیک در چیدمان داخلی، نیاز به فضای زیادی دارد. فضای بزرگ از دلگیری ترکیب رنگ‌ها می‌کاهد. المان های سبک گوتیک در دکوراسیون داخلی باعث می‌شود که جلوه‌ی لوکسی به خانه داده شود. این سبک بیشتر مورد پسند کسانی است که از فضاهای عرفانی لذت می‌برند.

۵-سبک دکوراسیون داخلی روستیک

دوستداران طبیعت مایلند تا در دکوراسیون داخلی خانه از عناصر طبیعت استفاده کنند. سبک روستیک مناسب‌ترین روش برای چیدمان داخلی خانه‌ی این افراد است. استفاده از چوب، نمای آجری، گلدان‌های گل طبیعی و درختچه، کنده درخت و … از المان‌های موجود در این سبک است.

سبک روستیک مختص خانه‌های روستایی، ویلایی و کوهستانی است. به دلیل متریال‌های طبیعت که در معماری سبک روستیک بکار برده می‌شود، ماهیت آرامش بخشی را به همراه دارد. میزها و قفسه‌های چوبی، کاشی و سفال، مبل‌های چوبی باروکش چهار خانه، شومینه، کله حیوانات، کف‌پوش چوبی، دیوارهای آجری، منسوجات فاقد درخشش و جلا، حصیر، پرده‌های ساده و بدون نقش و نگار و پارچه‌هایی از الیاف‌های طبیعی چون کتان، پشم، پنبه و … در این نوع سبک دکوراسیون داخلی زیاد به چشم می‌خورد.

علاوه بر این، صنایع‌دستی یکی از عناصر اصلی در این نوع چیدمان است. هیزم‌های چیده شده کنار شومینه، دیوارهای پتینه کاری شده و دیواری از قاب عکس‌های قدیمی به نزدیک شدن به این فضا کمک می‌کنند.

۶-سبک ایرانی در دکوراسیون داخلی

۶سبک پرطرفدار در دکوراسیون داخلی : مردم هر ملتی علاقه مند به هر سبکی در چیدمان داخلی که باشند، باز از فرهنگ و سنت خود لذت می برند. دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی دارای تفاوت ویژه‌ای با سبک سایر کشورها دارد. سبک ایرانیپر از بازی نور، جنبش، پویایی و سر زندگی است.

اگرچه امروزه در طراحی داخلی به سبک ایرانی خبری از طاق و قوس و شیشه‌های رنگی نیست، اما با وجود دنیای مدرنیته هنوز فرهنگ ایرانی در فضای داخلی خانه‌های ایرانی جا دارد. فرش‌های پر نقش و نگار، دشتی قرمز، سماور  و قوری روی اجاق گاز آشپزخانه، ظروف سفالی به رنگ فیروزه‌ای، تخت‌های چوبی مفرش با گلیم و مخده، حضور پارچه‌های ترمه دوزی بعنوان رومیزی، بالشتک های غلطکی، استفاده از جاجیم به عنوان روکش مبل، بوفه‌ای با ظروف چینی گل سرخی، دیواری با پوشش آجر نما و …از نمونه‌ عناصر موجود در سبک دکوراسیون داخلی ایرانی است.

۶سبک پرطرفدار در دکوراسیون داخلی : هنوز در بسیاری از خانه‌ها در فصل سرما بساط کرسی برپا می‌شود و از قلیان‌هایی که جنبه‌ی تزئینی دارند در زیباسازی فضای خانه استفاده می شود. اگرچه امروز آن سنت اصیل ایرانی به طور کامل مشاهده نمی‌شود، اما تلفیق آن با سبک‌های مدرن توانسته طرفدار‌های فراوانی در همه‌ جای دنیا پیدا کند.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد