راه‌پله و راهرویی رویایی خلق کنید

0

راه‌پله و راهرویی رویایی خلق کنید

راه‌پله و راهرویی رویایی خلق کنید : در منزل بخش‌های مختلفی نظیر اتاق‌ها، فضای نشیمن،آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی طراحی ویژه‌ای دارند که اغلب برای ما نیز آشنا هستند، طرح‌هایی که شامل نورپردازی، ترکیب رنگ و چیدمان اسباب و وسایل می‌شوند. با این‌وجود، در بسیاری از خانه‌ها فضایی به نام راهرو یا راه‌پله نیز وجود دارد که اگر دقت کنید در بیشتر موارد ساده و بدون هیچ طرح و برنامه‌ای به حال خود رهاشده‌اند؛ گویی که تنها مکانی برای گذر هستند. بااین‌حال بد نیست بدانید که می‌توان با به‌کارگیری ترفندهایی راهرو و راه‌پله‌ها را به فضایی برای ایستادن و تماشا کردن تبدیل کرد و آن را از حالت ساده و یکنواخت خارج نمود.

اغلب ما عادت کرده‌ایم که برای ایجاد جذابیت در یک فضا از وسایلی نظیر مبل، میز، صندلی، فرش، آباژور و سیستم‌های گوناگون نورپردازی استفاده کنیم. با این وصف، در مواجهه با راهرو و راه‌پله با سؤالی اساسی روبرو می‌شویم؛ چگونه بدون استفاده از شیوه‌های رایج به این فضا جذابیت ببخشیم؟

دالان خاطرات با استفاده از تصاویر

راه‌پله و راهرویی رویایی خلق کنید : عکس‌ها همیشه جذاب هستند و جزو اندک چیزهایی به شمار می‌روند که باگذشت زمان نه‌تنها ارزش خود را از دست نمی‌دهند بلکه خاطره‌انگیزتر نیز می‌شوند. بسیاری از ما علاقه داریم دیوارهای منازل را با تصاویر پرکنیم. بااین‌حال به علت ترس از شلوغی بیش‌ازحد یا عدم همخوانی با دکوراسیون فضای نشیمن یا اتاق‌خواب از این کار صرف‌نظر می‌کنیم. نتیجه آنکه باوجود علاقه وافر اکثر ما به‌عکس و تصاویر در کمتر خانه‌ای دیوارهای مملو از قاب عکس مشاهده می‌کنیم.

بااین‌حال، اگر در عین علاقه به قاب عکس از شلوغی دیوارهای فضای نشیمن واهمه دارید، راهرو و راه‌پله‌ها بهترین فضا برای نصب انواع تصاویر محسوب می‌شوند. جالب آنکه در این حالت دیگر اندازه قاب‌ها چندان اهمیت ندارد و به‌راحتی می‌توان عکس‌هایی هم‌اندازه یا در ابعاد متفاوت را در کنار هم بر روی دیوار نصب کرد. بهتر است تصاویر هم‌اندازه در راهروها به‌طور هم‌راستا و در امتداد یکدیگر و در راه‌پله با توجه به شیب آن به‌صورت پلکانی نصب شوند.

نصب آینه در راهروها

اغلب ما انسان‌ها بی‌اختیار در برابر آینه می‌ایستیم و به خود نگاه می‌کنیم. در بعضی مواقع نیز دستی به سر و روی خود می‌کشیم، لباس خود را مرتب می‌کنیم و احتمالاً یک عکس سلفی نیز می‌گیریم. با این وصف به‌راحتی می‌توانید با نصب یک آینه بزرگ در راهرو یا پوشش کامل یکی از دیوارها با استفاده از آینه، افراد را مدتی در این فضا سرگرم کنید. البته باید بدانید که هرچه آینه بزرگ‌تر باشد تمیز کردن آن نیز مشکل‌تر می‌شود. از سوی دیگر وجود آینه‌های بزرگ ممکن است ایمنی بچه‌های کوچک را درخطر قرار دهد.

گذشته از موارد فوق نصب آینه‌های بزرگ در راهروهای با عمق کم جلوه چندانی ندارد و اگر در نزدیکی درب ورودی نصب شود به دلیل بازتاب تصاویر، ممکن است حریم خصوصی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این روش بیشتر برای راهروهای طولانی و بی‌عیب و نقص توصیه می‌شود، چراکه باوجود آینه، عیوب ساختاری یا کثیفی‌ها دوچندان خود را نمایان می‌کنند.

نورپردازی

راه‌پله‌ها برخلاف فضای نشیمن چندان بهنورپردازی کلی و نصب لوستر نیاز ندارند. در راه‌پله‌ها بهتر است از نورپردازی موضعی و مخفی در حاشیه‌ها و زیر پلکان یا نورپردازی تأکیدی در کناره‌ها استفاده کرد. درواقع به‌منظور ایجاد جذابیت بیشتر در راه‌پله‌ها نور باید از پایین به بالا تابیده شود. درنتیجه سیستم نورپردازی در راه‌پله‌ها عمدتاً در کف قرار می‌گیرد. البته در مواردی که از قاب عکس برای تزئین دیوار راه‌پله استفاده می‌کنید، بهتر است از لامپ‌های سقفی یا دست‌کم نورپردازیتأکیدی در بالا یا پایین قاب‌ها استفاده کنید.

برخلاف راه‌پله‌ها، در راهروها به دلیل ایجاد روشنایی در کل فضا ازنورپردازی سقفی بیشتر استفاده می‌شود. چراغ‌های آویز و حبابی و لامپ‌های سقفی ازجمله لوازم نورپردازی در راهروها محسوب می‌شوند. اگرچه استفاده از نورپردازی تأکیدی یا لامپ‌های زمینی در راهروها چندان مرسوم نیست اما استفاده از آنها نیز چندان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

یک کتابخانه رویایی و جمع و جور

راه‌پله و راهرویی رویایی خلق کنید : علاقه‌مندان به کتاب همواره با یک مشکل اساسی مواجه‌اند و آن چیزی نیست جز نبود فضای کافی برای قرار دادن کتاب‌ها. نتیجه آنکه آنها علیرغم میل باطنی ناچارند کتاب‌ها را در کارتن یا در کمدهای خود جای دهند؛ اما اگر در منزل راهرو یا راه‌پله دارید، بد نیست بادید یککتابخانه به آنها نگاه کنید. در راهروها کار آسان‌ است و می‌توان با نصب قفسه‌های چوبی علاوه بر ایجاد یک کتابخانه با رنگ‌بندی متنوع کتاب‌ها، جذابیت خاصی به محیط بخشید.

در راه‌پله‌ها نیز می‌توان به دو صورت عمل کرد؛ اگر راه‌پله عرض زیادی دارد، می‌توان دیوار آن را با نصب طبقاتی، به کتابخانه تبدیل نمود. افزون بر این، فضای زیر راه‌پله نیز برای ایجاد یک کتابخانهیا سیستم ذخیره‌سازی بسیار مناسب است. این سیستم انبارش می‌تواند به‌صورت مخفی یا در دید عموم باشد.

یک فضای ذخیره‌سازی زیبا

در بسیاری از منازل عدم وجود یک فضای مناسب نظیر انباری برای قرار دادن اشیا مختلف، یک معضل محسوب می‌شود. حال بد نیست بدانید که راهرو و راه‌پله پتانسیل زیادی برای ایجاد یک فضای انبارش و ذخیره‌سازی دارد. در این مکان‌ها به دلیل اینکه محل رفت‌وآمد دائمی ما نیستند، می‌توان با نصب یک کمد یا تعدادی طبقه بخشی از اسباب و وسایل را در آنها قرارداد. همچنین می‌توان با ایده‌ای خلاقانه هر پله از راه‌پله را، به‌صورت کشویی برای قرار دادن اشیا مختلف نظیر کفش‌ها طراحی کرد.

طرح شیشه

استفاده از شیشه در طراحی داخلی منازل، با تولید مدل‌های نشکن و ضد خش، رونق بیشتری گرفت. یکی از موارد استفاده از این شیشه‌ها که بیشتر در دکوراسیون‌های مدرن کاربرد دارد، در راه‌پله‌ها است. راه‌پله‌های شیشه‌ای با ایجاد حالت نامرئی حس خوشایندی به افراد می‌دهد. همچنین راه رفتن بروی شیشه و مشخص بودن فضای زیر پا نیز از جذابیت زیادی برخوردار است.

از کف غافل نشوید

راه‌پله و راهرویی رویایی خلق کنید : کف راهروها و پله ها هم محل خوبی برای هنرنمایی شماست. می توانید با انواع کاشی و سرامیک یا استفاده از گلیم و فرش این نقاط را بپوشانید و جلوه ای متفاوت خلق کنید. راه رفتن بر روی چنین فضایی برای شما و مهمانانتان لذت بخش است و دست شما باز است تا این مکان ها را به گونه ای قدری متفاوت با کل دکوراسیون خانه بیارایید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد