یادگاری ماندگار از علی حاتمی

0

یادگاری ماندگار از علی حاتمی

یادگاری ماندگار از علی حاتمی : شهرک سینمایی غزالی یکی از با ارزش ترین ، لوکیش های سینمای ایران است که توسط زنده یاد علی حاتمی و ولی الله خاکدان ساخته شده است.این شهرک که در غرب تهران واقع شده دارای محوطه ی بزرگی به مساحت ۳۰ هکتار است که در آن خیابانها و دکور تهران قدیم نگهداری می شود . قرار است مساحت این شهرک به ۵۳ هکتار ارتقا یابد که در این صورت می توان لقب بزرگترین شهرک خاورمیانه را به آن نسبت داد.

درباره علی حاتمی:

یادگاری ماندگار از علی حاتمی : علی حاتمی کارگردان ،تهیه کننده و فیلمنامه نویسی است که به دلیل سکانس ها و دیالوگ های ماندگار ، لقب سعدی سینمای ایران را به وی نسبت داده اند . وی دانش آموخته ی دانشکده ی سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است که متاسفانه در ۵۲ سالگی به دلیل سرطان دار فانی را وداع گفت . از وی بیش از ۱۵ فیلم به یادگار مانده است که مجموعه ی هزار دستان یکی از ماندگارترین آنها است و در واقع شهرک سینمایی غزالی نیز به پیشنهاد علی حاتمی در سال ۱۳۵۸ توسط طراح صحنه و دکور ولی الله خاکدان برای این سریال ساخته شد.

شرکت PlayWood به شما اجازه می دهد اسباب و وسایل خودتان را طراحی کنید.

ایده ساخت شهرک سینمایی

سریال هزاردستان که طرح اولیه ی آن به نام جاده ابریشم توسط علی حاتمی در سال ۱۳۵۴ نوشته شد مضمونی سیاسی دارد و به نوعی راوی وقایع پشت پرده ی غیر مستند سیاسی و اجتماعی ایران در زمان قاجار و پهلوی است.این سریال  برای ساخت نیاز به لوکیشینی با حال وهوای تهران قدیم داشت و از همان روزها زمزمه ی ساخت شهرکی بزرگ بدین منظور به گوش می رسید .

ساخت شهرک سینمایی غزالی

برای ساخت این شهرک علی حاتمی بعد از جمع آوری عکسها و اطلاعات مربوط به بناهای تهران قدیم به کمک یک نقاش ایتالیایی در شهرک سینمایی چینه چیتا در ایتالیا ایده ی اولیه ی خود را اتود زد و سرانجام توسط یک دکوراتور ایتالیایی به نام جانی کورتیناماکت اولیه ی شهرک سینمایی غزالی در مقیاس ۱:۱۰۰ ساخته شد.با بازگشت علی حاتمی به ایران و پس از پیدا شدن زمینی مناسب برای این پروژه سرانجام در سال ۱۳۵۸ ساخت این شهرک آغاز شد. محله های اصلی و قدیمی تهران با زیربنای ۷ هزار متربع مربع در این شهرک ساخته شد و حدود ۳۰ هزار مترمربع از آن به خیابان لاله زار و میدان توپخانه اختصاص یافت.

 لوکیشن فیلم

یادگاری ماندگار از علی حاتمی : این شهرک تا به امروز علاوه بر سریال هزاردستان ، لوکیشن فیلمها و سریالهای مختلفی مانند شیخ مفید ، کاراگاه علوی ، کفش های میرزا نوروز ، سربداران ،معمای شاه ، مریم مقدس ، شهرزاد و…  بوده است و هر روز شاهد اضافه شدن دکورهای بیشتری به این شهرک و بازسازی دکورهای قدیمی هستیم. پروژه‌هایی مانند سریال «عقیق» (شبکه سه سیما)، که برای ماه محرم برنامه ریزی شده است سریال «شکرآباد سابق» (افسانه هزارپایان) و برنامه «خاطرات محله ما» (شبکه افق) به شهرک سینمایی اضافه شده اند و هم اکنون فیلمبرداری آنها آغاز شده است.

ساعات بازدید

یادگاری ماندگار از علی حاتمی : بازدید از شهرک سینمایی همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ می باشد و شما می توانید با مراجعه به این شهرک دیدنی سفری کوتاه به تهران قدیم و خاطرات خود داشته باشید و در کوچه پس کوچه های آن قدم بزنید و با صرف نوشیدنی و غذا در رستوران گراند هتل اوقات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد