گذر از کوچه باغ‌ها

0

گذر از کوچه باغ‌ها

گذر از کوچه باغ‌ها : گشت‌ و گذار در کوچه‌باغ‌ها، میان خانه‌های قدیمی و دیوارهای کهنه و کاه‌گلی روزگاری بخشی از روزمره زندگانی انسان‌های این خاک بود و اگرچه این روزها کمتر به چشم می‌خورد اما هنوز به جرگه آرزوهای محال نیز ملحق نشده. به لطف کسالت و خستگی انسان‌های این عهد از پیچیدگی بی‌نظام محیط پیرامونشان، شهر سازان چند صباحی است که دوباره یادی از طرح‌های سنتی کرده‌اند و افزون به بازسازی و مرمت بافت قدیمی و نیمه‌جان شهر، اجرای طرح‌ها و نقوش سنتی را هم به سیاه‌مشق کارهای خود افزوده‌اند.

اگر سرعت گام‌ها در فضای پر دود و صدا و استرس شهرها هر ثانیه ناخودآگاه تندتر می‌شود، در عوض قدم زدن در میان این دست‌ساخته‌ها زندگی است و خوشا زندگی که کم بگذرد. قدم‌های آرام و آهسته در محیطی فارغ از جنب‌وجوش مدرن هیچ که نداشته باشد دست‌کم دمی آرامش نصیب آدمی می‌کند.

گذر از کوچه باغ‌ها : در این میان اگر به گوشه‌کنار شیراز بنگریم نشانه‌هایی از این بازگشت دل‌نشین و مبارک را مشاهده می‌کنیم. سنگ‌فرش خیابان‌های منتهی به حافظیه و باغ‌موزه عفیف‌آباد و دیوارهای کاه‌گلی خیابان‌هایی نظیر همت و قصرالدشت یادآور شیراز قدیم شده است و مسیری برای طی طریق روزانه اهل آرامش پدید آورده. سیاحت در عالم جوانی و کودکی و مرور خاطراتی خوش و لحظاتی ماندگار و عزیزانی مانده در یاد موهبت فضایی این چنین است.

شاید به عمرمان کم پیش آید که به هنگام راه رفتن توقف کنیم و به تماشای چیزی یا منظره‌ای جذاب بایستیم. اما ساعتی قدم زدن در خیابان قصرالدشت چیزی خلاف این را نشان می‌داد. گویی این مسیر نه برای پیمودن که بهر نرفتن و حبس نفس از هوای پاک بوده است. هر که را دیدم ایستاد، نگاه کرد و آرام با لبخندی آکنده از ذوق دیدن پدیده‌ای ناب و ندیده به برداشت تصاویری با دوربین خود مشغول شد.

گذشته از این، ماندگاری و طول عمر شاخصه عمده طرح‌های سنتی اجراشده در بافت شهری است. مصالح ارزان و عمدتاً مقاوم در برابر برف و باران و گرما و سرما همگی موجب اقبال روزافزون طراحان شهری به اجرای هرچه بیشتر چنین سبک‌های دل‌نشینی شده است. هرچند این فضای آرام اگر به بهای مرمت مداوم و سالیانه آن نیز باشد باز هم ارزش خود را دارد؛ چراکه زیستن در محیطی آرام حق است و این حق سالیان است که از شهرنشینان سلب شده.

گذر از کوچه باغ‌ها : دراین‌بین کم نیستند بازاریانی که نمای سنتی و خاطره‌انگیز را برای جلب نگاه عابران انتخاب می‌کنند. عابرانی که شاید تا سال‌ها نیز گذارشان به آنها نیافتد اما در هر گذر نیم‌نگاهی با انبوهی از لذت به نمای این مغازه ها می‌اندازند. در گردش کوتاهی میان شیراز افزون بر حجره‌های بازار وکیل که از نظرها پنهان نمانده، نمای آمیخته با سنت و خاطرات در این فرش‌فروشی چشم‌نوازی می‌کرد. به‌راستی که بخشی از تبلیغات اگر با هدف جلب رهگذران باشد قطعا با بهره گیری از ایده‌های متفاوت با تصاویر روزمره و تکراری با موفقیت همراه خواهد بود.

گذر از کوچه باغ‌ها : در گردش لابه‌لای کوچه‌باغ‌ها و لمس دیوارها و عطر بهار از یاد بردم که ساعت‌ها با پای پیاده در حال قدم زدن هستم. افسوس در دنیایی که رسانه و اهل فکر ملتمسانه از بشر برای تحرک بیشتر تقاضا می‌کنند این چنین فضایی در غبار تجدد محو می‌شود

نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد